Belföld

EU – két év egyensúlyi haladék

A brüsszeli bizottság végül rábólintott, hogy az euróövezet tagországai költségvetésük kiegyensúlyozását ne az eddig kijelölt 2004-es határidőre, hanem 2006-ra teljesíthessék.

Az Európai Bizottság keddi döntése szerint az eurózóna tagállamainak két évvel hosszabb idejük marad a költségvetés egyensúlyközeli állapotának megközelítésére. A “halasztást”, amely 2004 helyett 2006-os határidőt szab a nemzeti költségvetésekben a maximálisan 0,5 százalékos hiány elérésére, Romano Prodi, a bizottság elnöke jelentette be kedden. Prodi a gazdasági növekedés lassulásával, a “bonyolult” konjunkturális helyzettel indokolta a döntést. A bizottság szeptember elején csökkentette növekedési prognózisát 1,4-ről kereken 1 százalékra.

Pedro Solbes a bizottság halasztását ugyancsak az eurózóna gazdaságának a vártnál rosszabb állapotával magyarázta. A költségvetési hiánytól szenvedő nagyobb tagállamok – Franciaország, Németország, Olaszország ígérete a hiány előírt szintre mérséklésére az idén teljesíthetetlennek látszik – mondta. Ugyancsak rosszul áll a kis tagállamok közül Portugália, ahol a bizottság megkezdte a tüzetesebb vizsgálatokat is (lásd lent).

Az olaszok örülnek, az osztrákok nem

Karl-Heinz Grasser osztrák pénzügyminiszter szerint a döntés kedvezőtlenül hat majd a térségbeli országok gazdaságára – írja az MTI-Eco. A miniszter azt mondta, hogy a döntés hatására gyengül az euróba vetett bizalom, gyengül az euró árfolyama és emelkedhetnek a kamatok, ami összességében visszaveti a gazdasági növekedést az eurózóna minden országában. Grasser szerint a döntés mérsékli a nyomást azokra az országokra, amelyek költségvetési hiánya meghaladja a GDP 3 százalékát. A Dow Jones által idézett osztrák pénzügyi vezető szerint a keddi határozat két részre osztotta az eurózóna államait: a nagy országokra, amelyeknél hiányzik a költségvetési fegyelem és a kis országokra, amelyek kiállnak a fegyelem mellett, de ezt nem veszik figyelembe. Olasz részről ugyanakkor üdvözölték az EU döntését és bejelentették, hogy Róma folytatja adósságának csökkentését. A pénzügyminisztérium közleménye szerint a 2003-as olasz költségvetés, amelyet szeptember végén hoznak nyilvánosságra, tartalmazza majd az EU által megkövetelt gazdasági szerkezetváltozásokat. Az olasz adósság jelenleg a GDP mintegy 110 százaléka.

Idén marad a három százalékos határ

A bizottság gazdasági ügyekért felelős főbiztosa aláhúzta: az övezetben a költségvetési deficitekről szóló – az úgynevezett gazdasági stabilitási paktumban lefektetett – megállapodás nem változik, azaz a deficit nagysága ez idő szerint az adott állam GDP-jének 3 százalékát nem haladhatja meg.

A Brüsszel által adott engedményért cserébe a nagy mértékű hiánytól szenvedő országoknak vállalniuk kellene, hogy GDP-hez mért deficitjüket évente legalább 0,5 százalékkal mérsékelik, s nem térhetnek ki ez elől arra hivatkozva sem, hogy gazdasági helyzetük nehéz.

A pénzpiacok gyakorlatilag nem reagáltak a bizottsági döntésre. David Walton, a Goldman Sachs vezető közgazdásza szerint a piac szereplői korábban sem számítottak arra, hogy a 2004-es cél tartható.

Németország három százalékon belül

Német szakértők kevéssel 3 százalék körüli GDP-arányos államháztartási deficittel számolnak, attól függően, hogy miként alakul az év további hónapjaiban a gazdasági növekedés. Hans Eichel, az újraválasztott német kormány pénzügyminisztere a Handelsblatt információi szerint kedden juttatta el a szeptember elejére várt német államháztartási adatokat Brüsszelbe. Eichel 2,9 százalékos államháztartási hiánnyal számol 2002-re; a német kormány mindeddig 2,5-2,8 százalékos deficittel számolt és azt valószínűsítette, hogy 2003-ban a hiányt 1,5 százalékra szoríthatja le.

Eljárás Portugália ellen

Brüsszel a közelmúltban eljárás megindítását kezdeményezte Portugália ellen, miután hivatalosan is megerősítették, hogy a portugál államháztartás hiánya tavaly elérte a GDP 4,1 százalékát. Az eurózónához tartozó országokra nézve kötelező stabilitási és növekedési paktum előírásai szerint a deficit nem haladhatja az adott ország GDP-jének 3 százalékát; a limitet túllépő országokkal szemben a bizottság eljárást kezdeményez, amely súlyos pénzbírság kirovásához vezethet. A folyamat azonban csak részletesen szabályozott állomásokon keresztül juthat el a GDP legkevesebb 0,2, legfeljebb 0,5 százalékára rúgó bírságig, az érintett országok előbb minden esetben lehetőséget kapnak a “javításra”. Első lépésben a bizottság csak elemzi a portugál államháztartás helyzetét, konkrét ajánlásokat nem tesz. Megállapítja, hogy a rendelkezésre álló információk alapján bizonytalan a 3 százalékos határon belüli államháztartási hiány – GDP-arányosan. A következő lépés októberben esedékes, amikor Brüsszel ajánlásokat tesz az uniós pénzügyminiszterek tanácsának a továbbiakban követendő eljárásra. A tanács ezt követően felszólíthatja Portugáliát, hogy tegye meg a szükséges deficitcsökkentő intézkedéseket. Ha Lisszabon nem tenne eleget ennek, és a hiány huzamosabb időn át fennmarad, pénzügyi szankciókkal kell számolhat. Első lépésben ezek a GDP meghatározott hányadának nem kamatozó letétként történő elhelyezését, végső soron a letét vissza nem téríthető bírsággá történő átalakítását jelenthetik.

Nem bíznak a portugál számokban

Kedden elfogadott jelentésében a bizottság azt is megállapította, hogy a tavalyi portugál költségvetési hiány lényegesen magasabb volt annál, amit az illetékes nemzeti hatóságok februárban jeleztek. Mindez arra utal, hogy az országban súlyos gondok vannak a pénzügyi adatszolgáltatás minőségével, még akkor is, ha a korábban közölt arány felfelé módosítása részben a statisztikai osztályozás időközben bekövetkezett módosulásával függ össze.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik