Belföld

Telefon – hányan hajlanak részleges hûtlenségre?

Mivel a távközlési liberalizáció hatására csak csekély ügyféláramlás indult meg a szolgáltatók között, a BellResearch most azt vizsgálta, hogy a részleges szolgáltatóváltásra mennyire nyitott a lakosság. A háztartásfők fele kacérkodik a gondolattal.

Az értékesített mobil SIM kártyák száma a BellResearch becslése szerint az év végére elérheti a 6,5 milliót, a Telefon – hányan hajlanak részleges hûtlenségre? 1vezetékes távközlési piacon ezzel szemben idén százezer előfizetés visszamondására is sor kerülhet. A csökkenő trend ellenére a háztartások vezetékes telefonnal való ellátottsága még mindig meghaladja a mobil előfizetésekét. A háztartások csupán 53 százalékában van mobiltelefonra előfizető személy, szemben a 75 százalékos behálózottsággal.



A kutatás módszertana

A BellResearch kétezer háztartást keresett fel, és minden esetben az infokommunikációval kapcsolatos kiadásokért felelős háztartásfővel készült személyes interjú. A kutatás eredményei reprezentatívnak tekinthetőek a magyarországi háztartásokra regionális elhelyezkedés, településtípus, a háztartások létszáma és a háztartásfő életkora szerint. A teljes minta hibahatára legfeljebb 2,6 százalék. A kutatás adatfelvétele 2002. első negyedévében zajlott.

Vezetékes verseny – csábítható ügyfelekre várva

A vezetékes távközlési szolgáltatók már csak egymás rovására juthatnak új előfizetőkhöz. A múlt év végi távközlési liberalizáció hatása egyelőre “részleges”. A verseny csak a távolsági (belföldi távolsági, mobil és nemzetközi) hívásirányokban valósulhat meg.

A BellResearch kutatói vizsgálták a háztartások részleges szolgáltatóváltási hajlandóságát. Azt modellezték, hogy a háztartások igénybe vennének-e olyan vezetékes telefon előfizetési konstrukciót, amelynél továbbra is a jelenlegi szolgáltatónál maradna az előfizetésük, de a távolsági hívásokra más szolgáltatót vennének igénybe a jelenlegi szolgáltatójuknál alacsonyabb árak mellett.

A váltás gondolata

A háztartásfők 45 százaléka helyezte kilátásba a részleges szolgáltatóváltást (biztosan: 17; valószínűleg: 28 százalék), amennyiben az számukra a távolsági hívások esetén alacsonyabb díjakat jelent. A háztartások 36 százaléka elutasítja a részleges szolgáltatóváltás koncepcióját, 19 százalékuk pedig nem tudott a kérdésre érdemben válaszplni.

Így a BellResearch számításai szerint tökéletesen működő piacon közel 1,3 millió vezetékes telefonra előfizető háztartásnál jelenhet meg a távolsági forgalom “másik” szolgáltatóhoz való átterelésének elvi lehetősége. Ezek közül mintegy 1 millió háztartás a Matáv primer körzeteiben található. Közülük 665 ezerre tehető azon háztartások száma, amelyek nyitottak a részleges liberalizáció iránt, és a távolsági hívásirányok volumene eléri azt a minimális szintet (legalább havi bruttó 1500 forintot), hogy érdemes legyen egy új szolgáltatónak is bekapcsolódni.

Ki mikor váltana?

A BellResearch elemzői a részleges szolgáltató-váltás iránt nyitott háztartásokat az egyes hívásirányokban elvárt számlacsökkenés mértéke alapján kategorizálták. Olyan csoportokat határoltak körül, amelyek az egyes hívásirányokban homogén mértékű elvárásokat fogalmaznak meg; illetve amelyek számára esetleg csak egy-egy hívásirány a fontos.

• Belföldi és mobil hívásirány klaszter: a csoporthoz tartozó háztartások viszonylag jelentős mértékű árkedvezményt várnának el a belföldi távolsági-, de még inkább a mobil hívásirányban, hogy áttereljék azokat másik szolgáltatóhoz. Ezzel szemben a nemzetközi relációban mindössze átlagosan néhány százalékos elvárást fogalmaztak meg.

• Árérzékeny klaszter:: Átlagosan 10-15 százalékos díjcsökkenési elvárást fogalmaztak meg mind a belföldi távolsági-, mind a mobil-, mind a nemzetközi hívásirányokban. Árérzékenységénél fogva – rövid távon – ez a csoport jelentheti a részleges szolgáltató-váltás fő célcsoportját; hiszen a szándék meg van a távolsági hívásirányok átterelésére, és az elvárt díjcsökkenés mértéke is jellemzően összevág a kínálati oldal szereplőinek ajánlatával.

• Közepesen árérzékeny klaszter:: Ez az ügyfélszegmens átlagosan 25 százalék körüli díjcsökkenési elvárást fogalmazott meg mind a belföldi távolsági, mind a mobil, mind a nemzetközi hívásirányokban. Az árérzékeny szegmens után a részleges szolgáltatóváltás második legígéretesebb részpiacát képezhetik.

• Árérzéketlen klaszter:: Ez az ügyfél-szegmens átlagosan 45-50 százalékos díjcsökkenési elvárást fogalmazott meg minden távolsági kategóriában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik