Belföld

Ötéves Richter-terv – a regionális multi

Közép-Európára és a nőgyógyászati szerekre koncentrálnak. A stratégia egyik pillére az, hogy regionális multi lesz a Richter. A vezérigazgató reálisnak tartja a tízszázalékos éves eredménynövekedést.

A kisbefektetők és általában a tőzsdézők megnyugtatására László Csaba még hivatalba lépése előtt felhívta Bogsch Eriket, a Richter Gedeon Rt. vezérigazgatóját, hogy tájékoztassa: az új kormány nem kívánja értékesíteni a Richter Rt.-ben lévő 25 százalékos állami üzletrészt. Jó ez a részvény árfolyama miatt, mert a nagy csomag eladásának híre lenyomta volna az árakat, és azért is, mert idejében érzékelhetik a befektetők, hogy az új kormány tekintbe veszi érdekeiket – mondta Bogsch Erik a Richter Rt. új, öt évre szóló stratégiájáról tartott tájékoztatón.

Tízszázalékos növekedés évente

Ötéves Richter-terv – a regionális multi 1Arra számít a gyógyszergyár vezetője, hogy a gyógyszerárak a hosszú távú megállapodásnak megfelelően emlekednek az év közepétől, vagyis az új kormány nem változtat a számítás módján. E szerint az áremelkedés most körülbelül 5 százalék lenne.

Bogsch Erik nem tartja valószínűnek, hogy az új kormány most jelentős mértékben növelni tudná a gyógyszertámogatásra szabott keretet. A költségvetésben eredetileg szereplő 150 milliárd forintos büdzsét valószínűleg 40 milliárddal amúgy is ki kell pótolni.

Ha a napokban kezdődő gyógyszerártárgyalások során jelentősen bővülne a támogatásra jogosult medicinák köre (több mint hatszáz gyógyszerre kérnek most valamilyen támogatást a gyógyszergyártók és az importőrök), az nagyjából újabb 30 milliárd forint terhelés lenne a költségvetésnek. Bogsch Erik felhívta a figyelmet: a világ más tájain is előfordul, hogy egy-egy új készítmény nem egyből a bevezetéskor kap támogatást a költségvetéstől, hanem csak néhány év múlva, amikor már társadalmi méretű terápiás tapasztalat szól mellette.

A befektetők jelentős csoportjaival folytatott tárgyalások alapján azzal számolnak a Richternél, hogy az elkövetkező 5 évben a eredmény éves növekedésének (EBS) el kell érnie legalább a 10 százalékot. Ez teljesíthető.

Nem könnyű multivá válni

Különös lehetőség volt, hogy a vezérigazgató a világ gyógyszeriparának fontosabb jellemzőit áttekintve mutatta be a sajtó munkatársainak, miként alakul a Richter jövője 2006-ig. A többséget Ötéves Richter-terv – a regionális multi 2

23 % nőgyógyászati termékek

21% ér- és szívbetegségek gyógyszerei

17 % központi idegrendszeri terápiák

10% generikumok

30 % egyéb

persze az érdekelte, mikor várható a lengyel gyógyszergyár, a GZF Polfa irányításának átvétele. Illetve az, hogy a középtávú terv végére a cég bevételeinek mekkora hányada származik a környező országokból. A stratégia egyik pillére, hogy regionális multi lesz a Richter. A vezérigazgató irreálisnak látta az egynegyedes találgatást, de reálisnak azt, hogy a cég forgalmának egyötöde nem Magyarországról származik 2006 tájékán.

Nem könnyű a multivá válás – jegyezte meg Bogsch Erik, és elegáns öniróniával emlékeztetett arra, hogy évek teltek el, amíg a központtól 45 kilométerre lévő dorogi gyáregység teljesen integrálódott a cégbe. Nagyon inntenzíven kell ahhoz dolgozni, hogy több országban azonos, nagyon magas szinvonalon működjenek a belső nyilvántartási, minőségbiztosítási, informatika, pénzügyi, technológiai rendszerek. Márpedig ezt a Richternek saját magának kell megoldania, mert szakmai befektető nélkül, a függetlenségét megőrizve kíván fejlődni.

Az alapító nyománA cég annak idején az alapító, Richter Gedeon stratégiája nyomán az első magyar vállalkozás volt, amely több kontinensen működtett hálózatot. Most, a néhány évtizedes szocialista szünet után 31 országban már 30 képviseleti irodát tart fenn, van 14 kereskedelmi leányvállalata és 4 országban üzeme.

Két rés a piacon

A függetlenségre alapozott stratégia alapja, hogy a döntések a Kőbányai úton szülessenek és a Richter Rt., illetve a magyar gazdaság érdekeit szolgálják. A könnyebb érthetőség kedvéért külön tábla mutatta a prezentáción, hogy 2001-ben kutatásra és fejlesztésre csaknem 7 milliárd forintot, beruházásra 15-öt és adókra, járulékokra 11,2-t fizetett be és ki a Richter, azon túl, hogy 5000 embert foglalkoztat.

A stratégia kialakításakor abból indultak ki, hogy két területen van olyan rés a piacon, amelyen jók a Richter esélyei: Kelet-Közép-Európában helyzeti előnyt jelent a társaság regionális multinacionális működésének fejlesztése, a terápiában pedig specializálódnak a nőgyógyászati szerek gyártására.

Amire talán kevesen számítottak: a feladat végrehajtásában az egyik legnagyobb probléma, hogy Magyarországon általános a szakemberhiány. Olyan magas tudást igényel szinte minden terület, a kutatás, a fejlesztés, a tervezés, a gyártás, az informatika, a menedzsment, hogy ahhoz egyelőre nincs elég ember. Mert Bogsch Erik is vallja, minden gazdasági tevékenység három szóba sűríthető: ember, termék, profit. Az első az ember. Ha nincs jó csapatunk – mondta eredetileg Lee Iacocca -, a másik kettővel nem sokra megyünk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik