Belföld

Befejeződött Magyarország legnagyobb online felmérésnek adatfeldolgozása

A Visitor Lifestyle Research 2002 egy évente ismétlődő kutatássorozat része, amelyet a TGI Magyarország és az NRC piackutató cégek készítenek el a hazai vállalatok részére.

A 2002 január 29. és 2002 március 01. között történt adatfelvétel alapsokasága 18-64 éves heti legalább egyszer internetezők voltak. Az online kérdőíves felmérés több mint 170 hazai honlapról volt kitölthető. Az adatok ellenőrzése után egy 5009 fős adatbázist felhasználva kaphatunk képet 80 hazai honlap és az Adverticum hálózat látogatóiról.

A hagyományos kutatással megalapozott online életstílus kutatás célja, hogy hiteles képet kapjanak a honlapok üzemeltetői, a reklámozók és médiatervezők az internetezők: kommunikációs attitűdjéről, reklám attitűdjéről, médiahasználati szokásairól, fogyasztási szokásairól és demográfiai jellemzőiről. Az online felmérés másik fontos célja, hogy a résztvevő honlapok látogatói szegmensei egymással és hazai internetes populáció egészével is összehasonlíthatóak legyenek. A kutatást évente megismételjük, így megfigyelhető egy-egy honlap látogatói összetételének a változása.

DEMOGRÁFIAI JELLEMZŐK:

Az internetezők között még mindig többségben vannak a férfiak: 59 százalékuk férfi, és csak 41 százaléka nő. Természetesen jónéhány site látogatói körében ettől eltér a nemek megoszlása: egyes gazdasági, sporttémájú vagy számítástechnikai oldalak látogatói között még jelentősebb a férfidominancia, míg az úgynevezett női site-okat értelemszerűen a nők látogatják többen – igaz, ezeknek is minden negyedik-ötödik látogatója férfi.

A 18-64 év közötti internetezők 43 százaléka nem töltötte még be a 30. életévét, további 29 százalék pedig még csak harmincas éveit tapossa. Mindössze 7 százaléknyian vannak azok, akik túl vannak már az ötvenedik születésnapjukon.

A felmérés adatai szerint a 18 évnél idősebb internetezők 39 százaléka rendelkezik főiskolai vagy egyetemi diplomával, 52 százaléknak pedig középfokú a legmagasabb végzettsége. A diákok aránya 21 százalékot tesz ki.

Az internetezők között jelentős mértékben felül vannak reprezentálva a budapestiek: 29 százalék él a fővárosban, 23 százalék valamely megyeszékhelyen, és bár a 18-64 év közötti teljes népesség 36 százaléka falun él, az internetezők között ez a csoport csak 24 százalékot tesz ki.

INTERNET HASZNÁLAT:

A gyakori internetezők csupán 4 százaléka kezdte az utóbbi 3 hónapban az internetezést, 43 százalékuk viszont már 5 éve a netpolgárok közé tartozik. 3-5 éve a megkérdezettek 35 százaléka csatlakozik a világhálóra. Még a hetente legalább egyszer internetezőknek is csupán egynegyede végzi a tevékenységet minden nap. Ugyanakkor a válaszadók többsége (51 százaléka) egy óránál többet internetezik hétköznapokon. Hétvégén az internetezők 70 százaléka tölt átlagosan napi 60 percnél többet a világhálón, azonban a megkérdezettek 36 százaléka egyáltalán nem internetezik hétvégén.

Legtöbben elektronikus levelezésre használják az internetet – 90 százalék szokott e-maileket küldeni és fogadni. Internetes magazinokat, híreket 87 százalék szokott olvasni, a neten keresztüli információkeresés pedig az internetezők négyötödére jellemző. Chatelni a netezők egyharmada szokott, és ez a tevékenység inkább a fiatalok körében népszerű – a 30 év alattiak közül majdnem minden második él ezzel a lehetőséggel. Szoftverek, zenék, filmek és képek letöltése inkább a férfiakra jellemző, mint ahogy a tőzsdei információk böngészése és az online vásárlás is – ez utóbbi még mindig csupán az internetezők 13 százalékánál fordul elő.

Budapest, 2002. április 24.
Klenovszki János – NRC

Ajánlott videó

Olvasói sztorik