Belföld

Ferrari 575M Maranello

Az 550 Maranello felfrissített változata a Ferrari 2002-es Forma-1-es autójának premierjén mutatkozott be. Az 575M neve az 5,5-ről 5,75 literesre megnövelt 12 hengeres erőforrás megnövelt hengerűrtartalmára, míg az "M" betű a "modificata" szóra utal.

Ferrari 575M Maranello 1A motor

Az 550 Maranellóból a hengerűrtartalom megnövelésével vált 575M Maranello. Nagyobb a furat és a löket. Az összlökettérfogat 5474 köbcentiről 5748-ra nőtt. Természetesen még erősebb lett a legújabb Ferrari gran tourismo: 485 helyett 515 lóerőt teljesít a V12-es motor, a nyomaték 569 Nm-ről 589-re nőtt. A kamionnyi rakomány elvontatásához is elegendő érték ráadásul már 5250-es percenkénti fordulatszámon rendelkezésre áll.

Marad a száraz karteres olajozásA száraz karteres kenési rendszerben az olajszivattyú a motor alján található karterből azonnal egy köztes tárolóba szívja fel az olajat. Menet közben így az olajteknőben csak nagyon rövid ideig van olaj, innen a száraz karteres elnevezés. Hosszú, elnyújtott kanyarokban az olajszivattyú a karter falára préselődő olaj miatt levegőt szívhat olaj helyett, ami akár tönkre is teheti a motort. Ez megelőzhető a száraz karteres motorral, ahol az erőforrás a köztes tárolóból kapja a kenőanyagot, ami garantálja a motor megfelelő védelmét. A V12-es motor kenését és hűtését mintegy 10 liter olaj végzi.

Javultak a menetteljesítmények is. Nulláról százra 4,4 helyett 4,2 másodperc elég, a végsebesség kicsivel 320 fölé kúszott, az új érték 325 kilométer/óra. Kézi váltóval 4,25 másodpercig tart a százra gyorsulás, a még szebb adat az automatizált kézi váltós kivitelé.

A hatfokozatú kéziváltó mellett a Forma-1-ből eredő, soros kapcsolású sebességváltó is rendelhető. Váltani a kormány két oldalán elhelyezett pillangószárny alakú kapcsolókkal lehet. A szekvenciális váltó érdekessége, hogy a sportprogram bekapcsolásával egy hajszállal jobban gyorsul vele az autó, mint a hagyományos kézi kapcsolású sebességváltóval.

Ez az első alkalom, hogy egy 12 hengeres utcai Ferrarit szerelnek fel a technológiai csemegével. Az elődhöz mért javulást jelzi, hogy Luca Badoer, a Ferrari Forma-1-es tesztpilótája Fioranóban, a csapat házi versenypályáján egy másodperccel jobb köridőt ment az 575M-mel, mint az 550 Maranellóval.

Vérbeli versenyautó

Kissé módosult az első levegőbelépők és megváltozott a kerekek formája is. A tengelyek közötti súlyeloszlás egy átlagos vezetővel mérve 50/50 százalékos, ami nemes egyszerűséggel szólva tökéletes. Az egybeépített váltó-differenciálmű egységbe önzáró differenciál került.

Az új, adaptív felfüggesztés lényege, hogy a négy kerék rugózása egymástól függetlenül szabályozható. A rendszer maga állítja be a körülményeknek leginkább megfelelő szabad magasságot, a sofőr pedig két beállítás közül választhat. A sportfokozat jobb úttartást, a komfort pedig nagyobb rugózási kényelmet biztosít. A guminyomás-érzékelővel ellátott kerekek a kocsi aktív biztonságát szolgálják.

A nagyteljesítményű fékrendszert a Brembo szállítja, csakúgy, mint a Forma-1-es Ferrarikhoz. Ezek az elődhöz képest kevésbé fáradékonyak, a blokkolásgátló-menetstabilizáló berendezést (ABS/ASR) szintén továbbfejlesztették.

Szériában 18 colos kereket kap az 575M, felárért 19 colos felnivel javítható a látvány. Elöl 255/40-os, hátul 295/35-os profilú gumiabroncsokat szerelnek a tengelyvégekre.

Az utasteret teljesen áttervezték, a Ferrari szerint ez sportosabb és funkcionálisabb lett. A középen elhelyezett, nagyméretű fordulatszámmérő uralja a teret, amelynek skálázása vérbeli sportkocsihoz méltóan “6 órától” indul.

Orrmotoros Ferrari?

Az 575 M Maranello a frontmotoros Ferrari kupék hagyományait folytatja. Csak az elmúlt bő harminc évben olyan autók tartoztak ebbe a vonulatba, mint a 365 GTB/4, vagy a mechanikus befecskendezős, 340 lóerős Ferrari 412i. Később a vad középmotoros sportautók között üdítő színfoltot jelentő 456 GT 1992-es megjelenése örvendeztette meg az orrmotoros Ferrarik rajongóit.

A 456 GT volt hosszú idő után az első Ferrari, amelynek hengerűrtartalma meghaladta a mágikus 5000 köbcentit. A 456-ban az is különleges volt, hogy a Ferrari korábbi gyakorlatának megfelelően egy henger köbcentiben megadott hengerűrtartalmát kapta típusjelzésül. Az 1998-ban szolidan átdolgozott 456 műszaki alapjaira épült az erősebb 550 Maranello. Az 550 az 5474 köbcentis motorra utal. Az 550 Maranello a középmotoros Testarossát váltotta le 1996-ban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik