Belföld

Távközlési liberalizáció – ki hódít, ki pereskedik

Január 23-ától gyakorlatilag is megkezdődött a távközlési liberalizáció és a szabad szolgáltatóválasztás. A nyilvántartásba vettek közül egyelőre két Vivendi leányvállalat távolsági szolgáltatását vehetik igénybe a más céghez tartozók előfizetők.

Számla egy, kettő…A szolgáltatóválasztásra egyelőre háromféle lehetőség nyílik:

• Ha ugyanazzal céggel kötünk szerződést mind a helyi, mind a távolsági hívásokra, hónap végén egyetlen számlát kapunk kézhez.

• Köthetünk különböző cégekkel szerződést a helyi, a távolsági és a nemzetközi hívásokra is. Ekkor hónap végén két-három számla érkezik.

• Hívásonként is váltogathatjuk a szolgáltatót: minden egyes beszélgetés előtt be kell ütni a szolgáltató kódját. Hónap végén minden egyes szolgáltató kiszámlázza az ő révén lebonyolított hívásokat.

A Hírközlés Felügyelet négy új szolgáltatót vett nyilvántartásba, amelyek a Matáv mellett helyi, belföldi és nemzetközi távbeszélő szolgáltatást nyújthatnak. Elméletileg január 23-ától az egykori monopolszolgáltatón kívül a Vivendi két leányvállalata, a V-com és a V-fon, továbbá a PanTel és az eTel is kínálhat lakossági és üzleti előfizetőknek telefonálási lehetőséget. 180 napjuk van a szolgáltatás megindítására. A négy közül egyelőre csak a Vivendi cégei képesek az új előfizetőket átkapcsolni saját hálózatukra.

A négy cégen, illetve a Matávon kívül a HíF nyilvántartásba vette a Telia International Carrier Hungária Távközlési Kft.-t is. Ez a vállalat csupán nemzetközi összekapcsolási szolgáltatásokat készül nyújtani.

Vivendi – két céggel, két távolsági hívókóddal

Távközlési liberalizáció – ki hódít, ki pereskedik 1A távolsági hívásoknál a 1555 és a 1553-as kódokat beütve mától a Matáv ügyfelei is választhatják a Vivendi szolgáltatását. Ehhez azonban az ügyfeleknek szerződést kell kötniük a céggel, az igényeket a cég által még decemberben meghirdetett 1288-as zöld számon jelenthetik be. Az ügyfelek kérésére a Vivendi eddig több mint ötezer szerződést postázott, 22-éig 200 érkezett vissza. A szerződések beérkezését követően a szolgáltatás 24 órán belül elérhetővé válik.

A jelenleg kilenc koncessziós körzetben 430 ezer előfizetőnek szolgáltató Vivendi mind a lakossági, mind az üzleti ügyfelek felé nyitott, célja az év végéig további 100 ezerrel növelni előfizetői táborát. (A Vivendi kínálata >>)

PanTel – vitába keveredve

Távközlési liberalizáció – ki hódít, ki pereskedik 2Az összekapcsolási szerződéssel már rendelkező PanTel Rt. jogértelmezési vitába keveredett a Matávval. Emiatt panasszal fordult a Hírközlési Döntőbizottsághoz.

A belföldi internetes telefonálás, hivatalos nevén Voice over IP (VoIP) szolgáltatásainak mielőbbi beindítása érdekében a PanTel már csaknem két éve tárgyalásokat kezdeményezett a Matávval. A nyáron megszületett összekapcsolási szerződéssel a PanTel azt akarta elérni, hogy a Matáv vezetékes előfizetői igénybe vehessék internet alapú beszéd- és adatátviteli szolgáltatásait. Saját előfizetői számára a belföldi távolsági hívásoknál a Matáv listaáránál 15-20 százalékkal alacsonyabb tarifa elérése volt a cél.

ElérhetőségekAz egyes cégek ajánlatairól a következő zöld számokon és honlapokon lehet informálódni:

Matáv: 1212

Vivendi: 1288

PanTel: 1250

eTel: 06-80-201-414

Az Egységes Hírközlési Törvény életbelépésével és a távközlési piac megnyitásával a PanTel és a Matáv által kötött szerződés módosításra szorul. A PanTel jogértelmezése szerint a Matávnak már tavaly december 23-ától, a távközlési piac szimbolikus megnyitásától kezdődően biztosítania kellett volna a hálózatok összekapcsolását. A Matáv ezzel szemben egészen addig nem akar új szerződést kötni, amíg a HíF jóvá nem hagyja a költségalapú összekapcsolást lehetővé tevő referenciaszerződéseket.

A PanTel egyébként eddig is jelen volt a nemzetközi, a belföldi távolsági és a mobilra irányuló hívások piacán, a szolgáltatásokat üzleti ügyfelei számára saját optikai hálózatán kínálta. A Hírközlési Döntőbizottságnak 45 napon belül kell eldöntenie a vitát.

eTel – összekapcsolási szerződésre várva

Távközlési liberalizáció – ki hódít, ki pereskedik 3Az ír tulajdonú eTelnek a nyilvántartás után szintén összekapcsolási szerződést kell kötnie a Matávval, amelyet a cég már postázott is az egykori monopolszolgáltatónak. Amennyiben a Matáv megadott határidőn belül nem válaszol, vagy pedig elutasítja a szerződéstervezetet, az eTel a Hírközlési Döntőbizottsághoz fordul – jelentette ki Nagy Zoltán, a cég marketing igazgatója. Amennyiben pozitív választ kap, a cég azonnal képes elindítani szolgáltatását.

Az eTel elsősorban az üzleti ügyfelekre koncentrál. A hangátvitel mellett adatátvitellel és internetszolgáltatással is bővíti tevékenységi körét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik