A szakzsargonban b2c-ként (business to consumers) emlegetett elektronikus kiskereskedelem az ünnepek közeledtével hasonló vásárlói dömpinggel szembesült, mint a hagyományos kiskereskedelmi láncok. Az internetes áruházak virtuális polcainak év végi kisöprése után vajon derűlátásra adnak-e okot a hosszú távú trendek, képes végre számottevő profitot termelni a hazai b2c piac?
Bővült és konszolidálódott tavaly a piac
Pethő Gábor, az online áruházakat üzemeltető WEB Services Kft. értékesítési és marketing igazgatója szerint 2001 választóvíznek bizonyult az elektronikus kiskereskedelemben. A Fotexnet 2000. novemberi indulását követő reklámkampány új vásárlókat csábított a piacra, s ez lehetővé tette további szereplők megjelenését a kínálati oldalon is.
A tavaly tavaszi fellendülést követően azonban a piac konszolidációja is megindult. A kis üzletek fokozatosan háttérbe szorulnak, a bevételek oroszlánrészén a néhány online üzletre koncentráló nagyok osztozkodnak.
Optimista forgatókönyvek 2002-re
A fellendülést a számok is alátámasztják a WEB Services Kft.-nél: forgalmuk az előző évhez viszonyítva 2001-ben megháromszorozódott, a bevételek elérték a 300 millió forintot. A karácsonyi vásárlási láz 2000-ben még meghatározó hányadot képviselt az éves árbevételből, idén csupán 20 százalékkal, 60 millió forinttal járul hozzá.
Felkészültebbek a vásárlók is, tudatosan tervezik interneten lebonyolított vásárlásaikat. Nagyszámú vásárló kezdte tavaly az ünnepi előkészületeket az internetes áruházak ajánlatainak tanulmányozásával.
A b2c piac jelentősége Nikolic Aleksandar, az Office Depot internet menedzsere szerint is fokozatosan nő. Úgy véli azonban, hogy az igazi fellendülés záloga az internet térhódításának növekedése, amihez komoly lökést adhat a liberalizálttá vált távközlési piac.
Optimista forgatókönyvek szerint 2002-ben a tavalyi, 100 százalékos forgalomnövekedésnél is nagyobb bővülésre számítanak az áruházak. Az egyenletes növekedés révén még a decemberi ünnepi szezon “részesedése” is lecsökkenhet a jelenlegi 20 százalék alá.
Nyereményekkel, akciókkal csábítanak vásárlásra
A WEB Services Kft. áruházai közül legnépszerűbb a Minimax gyermekcsatornához kapcsolódó Pontplaza, a legnagyobb bevételt pedig a zárt üzletláncként működtetett Vebso adja. A legnépszerűbb termékek mindig szezonálisak: decemberben a Mikulás-rendelés és a fenyőfabérlés volt a két favorit. Ezek mellett jelentősen megugrott a műszaki cikkek, porcelán termékek, fehérneműk, illetve az asztalra kerülő italok és édességek kereslete is az ünnepi szezonban.
A vásárlások további ösztönzése érdekében az áruházak számos akcióval várják a betévedő látogatókat. A Minimax plázában decemberben például minden nap egy-egy ajándékot sorsoltak ki.
Tévhitnek bizonyultA B2C gyermekbetegségein már túllépett amerikai piacon számos elemzés foglalkozik az elektronikus kiskereskedelemmel és az online áruházakkal szemben támasztott követelményekkel. A következő négy mítosztól a szakértők korábban nagy eredményeket vártak, ám utólag tévhitnek bizonyultak:
• Fontos, hogy az áruházak weboldalán hosszan időzzön a látogató, hiszen ez növeli a vásárlás esélyeit.
• Fontos a professzionális design és technológia az áruházak weboldalának kialakításakor.
• A személyre szabott kommunikáció és az áruházak jövedelmezősége között függvényszerű kapcsolat áll fenn.
• Bármilyen termék eladható a világhálón.
Az Office Depot áruházában elsősorban a papír-írószer és a számítástechnikai, illetve irodatechnikai kiegészítő termékek kelendőek. Akciókat az Office Depot is alkalmaz a hezitáló vásárlójelöltek meggyőzésére. A karácsonyi időszakban a nettó 90 ezer forint feletti megrendelésekhez 15 ezer forint értékű ajándék kávéfőző is járt.
Az online vásárlók nagy része még ma is a hagyományos postai utánvéttel történő fizetést preferálja. Az elektronikus fizetést csak a rendszeresen visszatérő törzsvásárlók és a kisösszegű tranzakciót lebonyolító eseti vásárlók választják, akik az Office Depot áruházában az összforgalom 15 százalékát adják.