Belföld

Hazai online kiskereskedelem – jó zárás, bizakodó kezdet

Racionális fogyasztó nem a plázák ajándékvásárló tömegáradatába vetette bele magát , hanem az online áruházak kínálatából csemegézett. A virtuális polcok kisöprése derűt csepegtetett a hazai kereskedők lelkébe.

A szakzsargonban b2c-ként (business to consumers) emlegetett elektronikus kiskereskedelem az ünnepek közeledtével hasonló vásárlói dömpinggel szembesült, mint a hagyományos kiskereskedelmi láncok. Az internetes áruházak virtuális polcainak év végi kisöprése után vajon derűlátásra adnak-e okot a hosszú távú trendek, képes végre számottevő profitot termelni a hazai b2c piac?

Bővült és konszolidálódott tavaly a piac

Hazai online kiskereskedelem – jó zárás, bizakodó kezdet 1Pethő Gábor, az online áruházakat üzemeltető WEB Services Kft. értékesítési és marketing igazgatója szerint 2001 választóvíznek bizonyult az elektronikus kiskereskedelemben. A Fotexnet 2000. novemberi indulását követő reklámkampány új vásárlókat csábított a piacra, s ez lehetővé tette további szereplők megjelenését a kínálati oldalon is.

A tavaly tavaszi fellendülést követően azonban a piac konszolidációja is megindult. A kis üzletek fokozatosan háttérbe szorulnak, a bevételek oroszlánrészén a néhány online üzletre koncentráló nagyok osztozkodnak.

Optimista forgatókönyvek 2002-re

A fellendülést a számok is alátámasztják a WEB Services Kft.-nél: forgalmuk az előző évhez viszonyítva 2001-ben megháromszorozódott, a bevételek elérték a 300 millió forintot. A karácsonyi vásárlási láz 2000-ben még meghatározó hányadot képviselt az éves árbevételből, idén csupán 20 százalékkal, 60 millió forinttal járul hozzá.

Felkészültebbek a vásárlók is, tudatosan tervezik interneten lebonyolított vásárlásaikat. Nagyszámú vásárló kezdte tavaly az ünnepi előkészületeket az internetes áruházak ajánlatainak tanulmányozásával.

Hazai online kiskereskedelem – jó zárás, bizakodó kezdet 2A b2c piac jelentősége Nikolic Aleksandar, az Office Depot internet menedzsere szerint is fokozatosan nő. Úgy véli azonban, hogy az igazi fellendülés záloga az internet térhódításának növekedése, amihez komoly lökést adhat a liberalizálttá vált távközlési piac.

Optimista forgatókönyvek szerint 2002-ben a tavalyi, 100 százalékos forgalomnövekedésnél is nagyobb bővülésre számítanak az áruházak. Az egyenletes növekedés révén még a decemberi ünnepi szezon “részesedése” is lecsökkenhet a jelenlegi 20 százalék alá.

Nyereményekkel, akciókkal csábítanak vásárlásra

Hazai online kiskereskedelem – jó zárás, bizakodó kezdet 3A WEB Services Kft. áruházai közül legnépszerűbb a Minimax gyermekcsatornához kapcsolódó Pontplaza, a legnagyobb bevételt pedig a zárt üzletláncként működtetett Vebso adja. A legnépszerűbb termékek mindig szezonálisak: decemberben a Mikulás-rendelés és a fenyőfabérlés volt a két favorit. Ezek mellett jelentősen megugrott a műszaki cikkek, porcelán termékek, fehérneműk, illetve az asztalra kerülő italok és édességek kereslete is az ünnepi szezonban.

A vásárlások további ösztönzése érdekében az áruházak számos akcióval várják a betévedő látogatókat. A Minimax plázában decemberben például minden nap egy-egy ajándékot sorsoltak ki.

Tévhitnek bizonyultA B2C gyermekbetegségein már túllépett amerikai piacon számos elemzés foglalkozik az elektronikus kiskereskedelemmel és az online áruházakkal szemben támasztott követelményekkel. A következő négy mítosztól a szakértők korábban nagy eredményeket vártak, ám utólag tévhitnek bizonyultak:

• Fontos, hogy az áruházak weboldalán hosszan időzzön a látogató, hiszen ez növeli a vásárlás esélyeit.

• Fontos a professzionális design és technológia az áruházak weboldalának kialakításakor.

• A személyre szabott kommunikáció és az áruházak jövedelmezősége között függvényszerű kapcsolat áll fenn.

• Bármilyen termék eladható a világhálón.

Az Office Depot áruházában elsősorban a papír-írószer és a számítástechnikai, illetve irodatechnikai kiegészítő termékek kelendőek. Akciókat az Office Depot is alkalmaz a hezitáló vásárlójelöltek meggyőzésére. A karácsonyi időszakban a nettó 90 ezer forint feletti megrendelésekhez 15 ezer forint értékű ajándék kávéfőző is járt.

Az online vásárlók nagy része még ma is a hagyományos postai utánvéttel történő fizetést preferálja. Az elektronikus fizetést csak a rendszeresen visszatérő törzsvásárlók és a kisösszegű tranzakciót lebonyolító eseti vásárlók választják, akik az Office Depot áruházában az összforgalom 15 százalékát adják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik