Belföld

Mit várnak a tartalomszolgáltatók 2002-re?

Összeállításunkban speciális szakportálokat - HWSW, Nők Lapja C@fe, Kormányportál - faggattunk a magyar internetes piaccal, saját szájtjukkal, valamint az online hirdetésekkel kapcsolatos várakozásaikról, terveikről.

Milyen trendek érvényesülnek a magyar internet terjedésében? Lépnek új szereplők a horizontális portálok piacára? Elkezdődik 2002-ben a piaci tisztulás a vertikális, azaz szakportálok terén is? Mire számítanak az online hírdetési piac területén, megpróbálkoznak fizetős tartalom bevezetésével? Saját szájtukkal kapcsolatban milyen tervekkel, várakozásokkal lépnek az új évbe? – kérdeztük Szakály Andreától, a Nők Lapja C@fe főszerkesztőjétől, Bőle Györgytől, a HWSW Online Informatikai Magazin tartalom- és szolgáltatásfejlesztésért felelős igazgatójától, valamint Takács Viktortól, a Kormányportál főszerkesztőjétől.

Mit várnak a tartalomszolgáltatók 2002-re? 1Bőle György, HWSW: “Az internetpenetrációval kapcsolatban optimistán látom a jövőt: az idei lanyha év után enyhén gyorsuló ütemű növekedésre számítok. Biztató a kormány hozzállása, anyagi támogatása, a szélessávú internet terjedése, a folyamatosan bővülő magyar nyelvű tartalom, a reklám-, illetve egyéb bevételi források növekedése, valamint a számtalan akciós lehetőség kedvezményes PC-vásárlástól az olcsó ADSL-ig.

Mit várnak a tartalomszolgáltatók 2002-re? 2A horizontális portálok piacán rendkívül kis esélyt látok egy újonnan piacra lépő szereplő talpon maradására. A meghatározó portálok mögött már nagy szereplők állnak: az Origót birtokló Matáv, a VNU tulajdonában lévő Startlap, a Korridor mögött álló tv2, illetve MTM-SBS, és a pletykák szerint most komolyan ringbe száll az RTL Klub is. A magyar magánvállalkozások egyre jobban peremre szorulnak. Míg a horizontális portáloknál már kezd kialakulni az erőegyensúly, ugyanez a vertikális portáloknál még nem látszik.

Tanulva mások hibájából, a HWSW nem kívánja túlvállalni magát. Van egy sikeres, de még csiszolásra szoruló modellünk, amelynek alapja az erős IT tartalom. Nem pageview-generátor szolgáltatásokra kívánunk összpontosítani, hanem a tartalomra. Fizetős szolgáltatásnak egyelőre nem látom értelmét. Bízom abban, hogy az online hirdetések terén számottevő növekedés következik be 2002-re, és az interneten hirdetés nem csak a multik kiváltsága lesz.”

Mit várnak a tartalomszolgáltatók 2002-re? 3Szakály Andrea, Nők Lapja C@fe: “Hiszem, hogy az internetezők tábora jövőre is bővül: egyrészt nő azoknak a száma, akik munkahelyükön rákényszerülnek a világháló böngészésére, másrészt pedig bővül a szórakozni vágyok tábora is.

Mit várnak a tartalomszolgáltatók 2002-re? 4Az internetező nőket is alapvetően két részre oszthatjuk: egyrészt vannak, akik csupán szórakozásból böngésznek, akik színes és szexi történetekre vágynak, valamint játékokra és nyereményakcióra vadásznak. A másik tábor viszont híreket, információt keres a világhálón, és roppant célirányosan közlekedik.

Célunk, hogy mindkét irányban nyitottak maradjunk: a hétköznapi hasznos információk mellett nagy hangsúlyt fektetünk közösségi szolgáltatásainkra is, elsősorban a játékokra és a fórumokra. Hatvanezer regisztrált felhasználónk egyharmada aktívan használja fórumainkat.

Nem irreális cél, hogy jövőre a szájt nullszaldóssá váljon, ám ehhez fegyelmezett munkavégzés és rengeteg apró kreatív ötlet szükséges. Személyes tapasztalatom, hogy a figyelemkeltő hirdetések mennyire célt tévesztenek. A megnyerés helyett inkább felbosszantják az internetezőket, ami a hirdetőnél úgy csapódik le, hogy nem is érdemes a neten reklámozni.

A hirdető, a kreatív ügynökség és a tartalomszolgáltató között kommunikációs űr tátong. Célravezetőbb lenne a hirdetéseket a hasznos tartalomba beépíteni. Mondok egy példát is: miért kell influenza elleni szert zavaró bannerekkel reklámozni? Mennyivel hatásosabban lehetne egy, a betegséggel foglalkozó cikkbe beleépíteni a szer bemutatását!”

Mit várnak a tartalomszolgáltatók 2002-re? 5Takács Viktor, Kormányzati Portál: “A Kormányzati Portál elindulásával a magyar internet életében is új korszak indult el. Az internet hajnalán még csak az akadémikusok, kutatók használták a netet, majd az üzlet is beszivárgott a világhálóra. A harmadik stádiumban már a közigazgatás és a kormányzati szféra is a netre lépett, új értelmet, funkciót adva ezzel a böngészésnek. Remélem, hogy az online ügyintézés egyre szélesebb körben válik népszerűvé.

Mit várnak a tartalomszolgáltatók 2002-re? 6A kormányzati portál jövőre több mint 40 szolgáltatással bővül. Többek között lehetőség nyílik az online panasztételre fogyasztóvédelmi és adatvédelmi kérdésekben. Vagy megemlíteném még a Honvédelmi Minisztérium elektronikus ügyfélszolgálatát, ahol online is benyújthatják a sorkatonai szolgálattal kapcsolatos kérelmeiket az érintettek.

A magyar horizontális portálok életében 2001 a tisztulás éve volt, újabb portálok megjelenésére már nem számítok, ekkora piacon legfeljebb 2-3 maradhat hosszú távon életben. 2002-ben várhatóan megkezdődik a konszolidáció a vertikális, szakportálok életében is.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik