Belföld

Tangó – mindenek felett

Miközben az argentin gazdaság borotvaélen táncol, a tangóipar virágzik, és az erotikus tánc Argentína fő exporttermékévé válhat. Lehet recesszió, államcsőd, munkanélküliség, a tánc iránti vágy olthatatlan.

Míg az argentin gazdaság legnagyobb részét megrengette a pénzügyi válság, egy iparág változatlan népszerűségnek örvend: a tangó. A táncórák zsúfolásig tömve vannak, sőt – a válság ellenére – újabb és újabb klubok nyílnak Buenos Airesben és országszerte.

Tangó – mindenek felett 1Bordélyházból indult

A tangó a tizenkilencedik században született meg Argentínában, afrikai spanyol és dél-amerikai hagyományok ötvözeteként. Kezdetben elsősorban a bordélyházakban volt divatos – a meglehetősen erotikus töltetű tánc bizony jó ideig a prostitúcióhoz társult a közfelfogásban.

Csak a huszadik század elején vált társadalmilag elfogadottá, ezután azonban hamarosan világszerte ismert lett. Az 1920-as években kezdett megjelenni a párizsi mulatókban, nemsokára pedig egész Európa tangólázban égett.

A finnek is szeretikAz argentinok mellett a finnek is magukhoz közelinek érzik a tangót. “A tangó nagyon jellemző a finnekre – erős és közel áll a finnek lelkéhez – nyilatkozta (szintén a BBC-nek) egy finn politikus.

Kulturális örökség

Az argentin kulturális identitásnak elengedhetetlen eleme a tangó. Novemberben nemzeti mozgalom indult azért, hogy különleges státuszt szerezzen a tánc. Mivel az Unesco már nem csak műemlékeket, hanem tradicionális művészeti formákat is elismer a világörökség részeként, a tangó is elnyerheti a szervezet jóváhagyását. A döntésre várhatólag jövő júniusban kerül sor.

A kampány vezetője, Fernando de la Rua argentin elnök, aki a BBC-nek kijelentette: “A tangó kultúránk és lekünk lényeges része.” A tangóval a kormányzat is kiemelten foglalkozik: minden évben december 11-én tartják a kulturális minisztérium szervezésében a tangó napját.

Tangó – mindenek felett 2Virágzó iparág

A tangó nemcsak tánc, hanem hatalmas üzlet is. A kulturális hatás is fontos gazdaságilag, ugyanis a “tangó” szó nagyon erős márkanév. Egy Latin-Amerikában, Európában és Ázsiában végzett felmérés szerint Argentínáról az emberek 80 százalékának a tangó jut az eszébe, Diego Maradona a második helyre szorult.

A tangó jól eladható termék is. Az Argentin Kereskedelmi Intézet adatai szerint amellett, hogy a tánc jelentős szerepet játszik a kulturális idegenforgalom növelésében, a tangóval kapcsolatos export – amely táncházakat, előadásokat, filmeket, zenét, ruházatot és oktatást foglal magába – 180 millió dollárra rúg. Megegyezik a borok és dohánytermékek exportjából származó jövedelemmel.

A következő évekre az intézet még fényesebb jövőt jósol. Előrejelzése szerint a tangóval kapcsolatos export értéke 400 millió dollár lesz, csaknem a feleannyi, mint Argentína húsexportból származó bevétele.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik