Belföld

A legjobb munkahelyek – netes szemmel

A FigyelőNet olvasói által kitöltött "Legjobb munkahely" felmérésből világosan kiderül, hogy a magyarországi felsővezetők jóval elégedetlenebbek munkahelyi körülményeikkel, mint az átlagos alkalmazottak. Pedig ők keresnek jobban...

Legjobb munkahely felmérésHa jó a légkör, a főnök és a cégkultúra, van előrejutási lehetőség, akkor jókedvvel mehetünk be dolgozni, ez pedig meglátszik a cég teljesítményén is – derül ki a Hewitt Inside Consulting félszáz vállalat több mint 6 ezer alkalmazottjánál végzett, a “Legjobb munkahelyeket” feltérképezni hivatott felméréséből. A felmérésből készült Figyelő összeállítást itt találja meg >>

A Hewitt Inside Consulting felmérésével párhuzamosan a FigyelőNet is megkérdezte látogatóit, mennyire elégedettek munkahelyükkel, és mely munkahelyet tartják a legjobbnak. Kérdőívünket több mint ötszázan töltötték ki, és a kiértékelhető válaszok alapján némileg eltérő kép alakult ki az alkalmazottak elégedettségéről ahhoz képest, amit a “Legjobb munkahely felmérés” eredményei tükröznek.

Ennek oka nemcsak abban rejlik, hogy a tanácsadó cég által végzett felmérés módszertana sokkal mélyebb elemzésre ad lehetőséget, hanem abban, hogy az FN kérdőívét kitöltők jelentős része – 55 százalék – felsővezető, míg a középvezetők aránya 21 százalékos, és csak 3 százalékuk alkalmazott (a kitöltők 19 százaléka nem adott információt jelenlegi pozíciójára vonatkozóan). A Hewitt Inside mintájában a felsővezetők aránya jóval kisebb volt – így az eltérő eredmények rögtön érthetővé válnak. Táblázatunkból jól látszik, hogy a neten válaszolók közül sokkal kevesebben elégedettek a kérdezett munkahelyi szempontok szerint.

A munkavállalók hány százaléka
elégedett az alábbi szempontokkal?
Szempont
FN minta
Hewitt-Inside felmérés
Munkavégzés
41 %
59 %
Elõrelépés
22 %
36 %
Fejlõdés
30 %
46 %
Jövedelem
19 %
45 %
Kapcsolat a közvetlen felettessel
48 %
59 %
Kapcsolat a
kollegákkal
43 %
65 %
Vállalati kultúra
22 %
54 %
Életminõség
38 %
52 %
Elkötelezettség
34 %
65 %
Forrás:
Hewitt-Inside Consulting Kft.

Kevesebben, de elégedettek

A neten válaszolók 32 százaléka elégedett munkahelyével, szemben a felmérés 54 százalékos elégedettségével. E jelentős eltérés oka az, hogy az online kérdőívet kitöltők nagyrészt a felsővezetők köréből kerültek ki (55 százalék, szemben a felmérésben megkérdezett kevesebb mint 10 százalékkal), akik az elégedettségi tényezőket mérlegelve, úgy látszik, sokkal kritikusabbak, mint az alkalmazottak vagy a középvezetők. A Figyelő honlapján a válaszolók csupán 26 százaléka vallotta magát kifejezetten elégedetlennek jelenlegi munkahelyével.

A szavazás eredményeiből kiderült, hogy a válaszolók meglepő módon főnökükkel és munkatársaikkal való kapcsolatukkal a legelégedettebbek. A kérdőívet kitöltők csaknem fele – 49 százalék – bízik közvetlen felettesében, és 47 százalékuk gondolja úgy, hogy felettese egyenlőként, igazságosan kezeli beosztottjait. A válaszolók 43 százaléka bízik kollégáiban. A válaszolók szeretnek dolgozni: 43 százalékuk szívesen megy be dolgozni, 41 százalékuk érdekesnek találja, kihívásként értékeli munkáját.

Elégedetlenebb, aki többet keresA fentiekben vázolt tendenciák hasonlóak a Legjobb munkahely felmérés tapasztalataihoz: a legjobb és legrosszabb területek kis eltéréssel ugyan, de hasonlóan alakulnak, abszolút értékben azonban az FN szavazás eredményeiből megmutatkozó elégedettség jelentősen a 6300 munkavállaló véleménye alatt helyezkedik el. Ez részben a cikk elején említett módszertani különbségek miatt lehet így, hiszen a felmérés során a munkavállalók sokkal részletesebb kérdőívet töltöttek ki. A különbség legfontosabb oka azonban az, hogy az FN válaszadói szinte csak a közép- és felsővezetők köréből kerültek ki. A Legjobb munkahely felmérést végző tanácsadók tapasztalatai szerint pedig az elégedettség fordítottan arányos a végzettséggel – így közvetetten a beosztással is. Hiába keres tehát valaki jobban mint menedzser, kevésbé elégedett, mint saját beosztottai.

Vannak még hiányosságok

A legrosszabb osztályzatot az értékelés során a vállalati kultúra, az előrelépési lehetőségek és a javadalmazás kapta. Mindez megfelel a Legjobb munkahely felmérés eredményeinek, amelyek azt mutatják: a magyar munkavállalók kevéssé érzik, hogy emberként, nemcsak vállalati eszközként kezelik őket. Az online véleményt nyilvánítóknak alig ötöde gondolja úgy, hogy vállalatánál fontosnak tartják az emberi értékeket.

Ez főleg azért érdekes, mert a Legjobb munkahely felmérés eredményei szerint a magyar felsővezetők vállalatuk legfontosabb erőforrásának és a siker kulcsának tartják a munkatársakat. Ezt azonban a munkavállalók nagyon kis része érezte igaznak, többségük ebből semmit sem lát a valóságban, mindennapi munkája során megvalósulni.

A válaszadók 14 százaléka értett egyet azzal, hogy a jelenlegi javadalmazási rendszer jobb teljesítményre ösztönzi a munkatársakat, ami szintén ellentmondásban van a HR-esek által adott válaszokkal: jelentős részük (81 százalék) szerint ugyanis a teljesítmény és fizetés közötti kapcsolat szinte mindig, illetve mindig hangsúlyos a vállalatnál.

Az előrelépési lehetőségek megítélése szintén negatív. A válaszolóknak mindössze 22 százaléka érzi úgy, hogy vállalata megfelelő előrelépési lehetőségeket nyújt számára.

Mitől jó a jó munkahely? És ki a legjobb?

Bár összességében a neten kapott eredmények hasonlítanak a Hewitt Inside Consulting eredményeihez, a fontossági értékeket vizsgálva némileg eltérő sorrend alakult ki. Az internetezők véleménye szerint az alábbi tényezők határozzák meg egy munkahely minőségét:

1. Kapcsolat a felettessel, munkatársakkal

2. Vállalati kultúra/légkör

3. Jövedelem és juttatások, valamint munkavégzés

4. Karrier, valamint fejlődési lehetőségek

5. Felsővezetés

Az internetezők szerinti legjobb munkahelyek• Dunapack Rt.

• Nokia

• Mol Rt.

• Westel Rt.

• Telnet Magyarország Rt.

A Hewitt Inside Consulting eredményei szerint az elégedettség szempontjából a “Kapcsolatok” a legfontosabbak, ezt követik a “Vállalati kultúra/Légkör”, a “Jövedelem”, majd a “Munkavégzés” dimenziói. Az utolsó helyekre a “Fejlődés és előrelépés”, valamint a “Felsővezetés” került. A fontosságot tekintve azonban csak árnyalatnyi eltérések körvonalazódnak a kiértékelés során, mivel az emberek nagyjából minden tényezőt fontosnak tartanak elégedettségük szempontjából.

És hogy ki a legjobb? Az online kérdőívet kitöltők véleménye inkább a vállalatok munkaerőpiacon kialakult imázsát tükrözik, nem pedig azt, hogy hol a legjobb dolgozni a valóságban. A válaszadók osztották azt a “tévhitet”, mely szerint nagy multinacionális cégnél a legjobb elhelyezkedni – holott a Legjobb munkahely felmérés első 10 vállalata között viszonylag kevés “klasszikus” multi található. Sőt, úgy tűnik, hogy a kisebb, illetve közepes méretű cégek (500 főig) jobban szerepeltek, mint a nagyok.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik