Belföld

Öldöklő árverseny a kisautók piacán

Az autópiac három éve tartó bővülése az idén megtorpanni látszik, a kis, családi autók azonban egyre kelendőbbek. A kereskedők gyilkos árversenybe kezdtek, több százezer forintos kedvezménnyel, finanszírozási könnyítésekkel kínálják gépkocsijaikat.

Öldöklő árverseny a kisautók piacán 11998-ban 30, de még rá egy évre is 25 százalékkal növekedett az autóeladások száma Magyarországon. A dinamikusan növekvő piac azonban idén megtorpanni látszik: az év első negyedévben csupán 2,2 százalékkal, alig 700-zal több autót adtak el a kereskedők, mint a tavalyi azonos időszakban.

A piac azonban meglehetősen szegmentált: az összes eladáson belül a kiskocsik értékesítése 17,7 százalékkal, azaz messze az átlag feletti ütemben bővült. Főleg az alsó-középkategóriájúak rovására.

A kereskedők felismerték a speciális igényt: a magyar kuncsaft minél kevesebbért minél nagyobb autót akar venni, hiszen nem képes 3 millió forintot kifizetni egy igazi családi autóért. Az árverseny elkezdődött, ezzel pedig a vásárlók járnak a legjobban…

Árcsökkentő akciókAz okok…

• Új típusának piaci részesedést hasít ki a Renault

• Stagnálást prognosztizál az Opel, ezért erősít a legnépszerűbb kategóriában

• Újraépíti imázsát a Daewoo

• Pozícióját bebiztosítaná a Volkswagen

• A konkurensek sem akarnak lemaradni

…és a következmények• A kisautó-szegmensben látványos, 15-20 százalékos árkedvezmény (ez egyes típusoknál 350-400 ezer forint árelőnyt jelent)

• Más kedvezményes vásárlási lehetőségek (alacsonyabb kezdőbefizetésű konstrukciók, ingyen casco, kedvezményes háttérszolgáltatások: assistance, hosszabb garancia, ingyenes szerviz)

A jelenség nem új: olcsó, családi autók tömegét kísérletezte ki többek között a GM és a Fiat a hetvenes években a fejlődő országok hatalmas, de árérzékeny vevőköre számára. A csodarecept egyszerű: “Végy egy olcsó kisautót, toldd meg egy akkora csomagtartóval, amelybe a család hétvégi poggyásza is belefér. Így nemcsak nagyobbnak látszik egy kategóriával, hanem elegánsabbnak is. A gyártást pedig vidd oda, ahol az európainál sokkal olcsóbb a munkaerő.”

Erre a modellre épül fel a Renault új modellje, a Thalia is. Hatásos reklámkampánya, de főleg igen kedvező ára meg is tette hatását: az idén az első negyedévben több mint háromezres eladással a Thalia le is körözte a korábban piacvezetőnek számító “mi autónkat”, a Suzuki Sedant.

A gyanú árnyéka

A márkák tülekedésével végre jól járt a vásárló, de a média is (az utóbbi azért, mert az autógyártók valóságos reklámoffenzívával válaszoltak a versenytársak kihívására). Ideje volt – vélik az új kocsira kuporgatók, mert a három éve élénkülő, eladási rekordokat döntő hazai autópiacon nagyon is nekilódultak, talán az uniósnál is magasabbra szöktek az árak. Viszont azt a gyanújukat is megerősíti az idei árengedményes akciósorozat, hogy igencsak tekintélyesre vett árréssel dolgoznak az autókereskedők, ha 2,2-2,8 millió forintos alapárból akár 400-450 ezer forintos engedményt tudnak adni…

Öldöklő árverseny a kisautók piacán 2A Figyelő címlapsztorija >>

Szinte ingyen…

A növekvő versenyhelyzetben nemcsak árengedményekkel csalogatják a vevőket a kereskedők. A hitelre vásárlás egyre népszerűbb, így sok márkaképviselet kedvezőbb kezdőbefizetésekkel, alacsonyabb törlesztőrészletekkel vagy ingyenes cascoval próbálja fellendíteni eladásait (részletre vásárlásnál ugyanis szinte mindenhol kötelező cascot kötni).

A FigyelőNet éppen ezért cikksorozatában utánajárt az autófinanszírozási lehetőségeknek. Az egyszerű részletre való vásárláson kívül számos egyéb megoldás (pénzügyi lízing, operatív lízing, tartós bérlet) áll rendelkezésre a milliós nagyságrendű készpénzzel érkezők számára.

Autófinanszírozási tippek I. rész >>

Sorozatunk második részét, amely az apró trükkökről szól, csütörötökön olvashatják!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik