Belföld

CeBIT 2001 – kérdőjelek

A minden eddiginél népesebb és sokszínűbb technológiai csúcsból egyelőre csak a hannoveriek profitálhattak, az új gazdaság vívmányait bemutató cégek viszont komolyan aggódhatnak, mikor is térülnek meg méregdrága fejlesztéseik.

CeBIT 2001 – kérdőjelek 1A szerdán véget ért számítástechnikai és távközlési kiállítás több bizonytalanságot is hagyott maga után. Hiába hát a legkáprázatosabb technológiai fejlesztések a befektetők által hőn áhított nyereség egyelőre távoli ígéretnek tűnik.

A látszat csal

Némi meglepetésre adhatott okot, hogy miközben a nemzetközi pénz- és tőkepiacokon a világ legnagyobb vezető kommunikációs cégei egymás után kapják a rosszabbnál rosszabb minősítéseket, a CeBIT-en a látogatók nem igazán érzékelhették az ágazat válságát.

Az avatottak szerint azonban a látszat csal: a minden eddiginél káprázatosabb felvonulás önmagában elegendő bizonyíték az ágazat válságára. A CeBIT-en való szereplés a kiállítók minden igyekezete ellenére sokkal inkább hatással volt a prospektusok gyűjtögetésébe temetkezőkre, mint a lehetséges befektetőkre. Azt pedig csak végképp találgatni lehet, mennyire befolyásolta az ágazat cégeinek általános megítélését, hogy teljes informatikai és kommunikációs káosz, fejetlenség jegyében zajlott le a CeBIT: éppen a mobiltelefonok és az internetes eszközök nem működtek.

CeBIT 2001 – kérdőjelek 2Abból persze az illetékesek sem csinálhatnak titkot, hogy korábbi piaci várakozásaik túlzottak voltak. Az új technológiák, köztük a mobiltelefónia harmadik generációjaként számon tartott UMTS piaci bevezetésének üteméről, várható fogadtatásáról mindenkitől a tavalyinál érezhetően visszafogottabb prognózisokat lehetett hallani. Robert L. Growney, a világ második legnagyobb mobiltelefon-gyártójának, az amerikai Motorolának az elnöke például arról beszélt, hogy mivel a harmadik generációs rendszerek rendkívül költségesek, a kommunikációs ágazat meghatározó cégei egyelőre az elérhetőbb megoldásokra koncentrálnak. Köztük a csomagkapcsolt mobil adatátvitel lehetőségeinek (GPRS) megteremtésére.

Hannover az egyértelmű nyertes

Standárak
Szerzõdéstípus
Bérleti díj/m2
Egyéves
167 euró
Hosszú távú
153 euró
Pavilon 1 felára
25 euró

A rendezők nyilatkozatai szerint a kiállítás nyereségességének megítélésekor hiba lenne csupán a vásár büdzséjét szemügyre venni, hiszen az egymillió látogató jelentős idegenforgalmi bevételeket generált. Egyébként maga a vásár megrendezése is jövedelmező lehetett, hiszen a forgalom az előzetes számítások szerint meghaladja a tavalyi 480 millió márkát. Összehasonlításképpen, a kiállítás több mint ötven éve alatt csaknem 2,5 milliárd márkát fordítottak a komplexum felépítésére és fejlesztésére.

Néhány érdekesebb adat a CeBIT-ről•Látogatók

: egy hét alatt az előző évi háromnegyed millió után 830 ezren néztek szét a vásárban, virtuálisan pedig megháromszorozódott a forgalom, 41 millió letöltést regisztráltak.

Kiállítók: csaknem 60 országból több mint 8 ezer cég kínálta portékáit a 422 ezer négyzetméter alapterületű vásáron.

Személyzet: 20 ezren dolgoztak közvetlenül a standoknál, és 70 ezren körülöttük. A rendre ezer biztonsági ember és 350 rendőr vigyázott. A nap végén másfélezres takarítószemélyzet vonult végig a pavilonokon.

A korábbi években a szállodákban tapasztalható zsúfoltság az idén némileg csökkent. A város vezetésének kezdeményezésére ugyanis látványosan javult a magánházakban történő elszállásolás. Ennek eredményeként Hannoverben mára már egyharmaddal több kiadó magánlakás van, mint szállodai szoba. Ez gyógyírt jelentett a szállásgondokra, azonban a közlekedési dugók ettől még a régiek maradtak.

Roppant komikusnak tűnt, hogy nemcsak az utcák, hanem a CeBIT internetes oldalai is végig zsúfoltak voltak. Így a látogatók kénytelenek voltak a hagyományos módszernél, a prospektusoknál maradni. A szerverek terheltsége csupán 3 óra után enyhült valamennyire, de még így is csaknem 10 másodperc volt az átlagos válaszidő. Voltak viszont olyan kiállítók, akiknél 2 percet vett igénybe honlapjuk letöltése.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik