Belföld

Adakozás – Szövetség a Társadalmi Célú Reklámért

Tavaly több szakmai szövetség (főként a reklámipar és a média területéről) megalapította a Szövetség a Társadalmi Célú Reklámért nevű szervezetet.

Mint Sopronyi János elnök elmondta, céljuk az, hogy konzultációs lehetőséget teremtsenek a nonprofit szervezetek, valamint a média- és reklámszakma között. Szívesen adnak tanácsot társadalmi célú reklámkampányok megvalósításához, s maguk is szeretnének ilyeneket kezdeményezni. Ugyanakkor kérésre ajánlást adnak a médiatulajdonosoknak arra, hogy egy-egy ilyen reklám megjelentetésekor mekkora árkedvezményt adjanak.

Tájékozódnak, hogy a megfelelő szakmai szervezetnek (például a Televíziók Országos Reklámtestületének vagy a Magyar Lapkiadók Egyesületének) van-e ajánlása arra, milyen sávban mozogjon az árengedmény. Elbeszélgetnek a nonprofit szervezettel a kampány céljáról, elkérik a kreatív tervet, s ha kereskedelmi érdeket is felfedeznek benne – például egy AIDS-ellenes kampányban konkrét óvszermárka látható -, máris a szokásosnál kisebb engedményt javasolnak. Az ajánlást nem kötelező elfogadni, s a nonprofit szervezet közvetlenül is tárgyalhat a médiatulajdonossal.

Pócsik Ilona, a TV2 kereskedelmi főigazgatója, a TCR elnökségi tagja szerint a szövetség lehetőséget ad arra, hogy a szakma általános rendező elveket fogalmazzon meg a társadalmi célú reklámok közlését illetően. Eddig nem volt egységes gyakorlat, az jelent meg, amit az illető szervezet el tudott intézni. A TV2-nél egyébként a lehetőségeikhez képest igyekeznek minél több ilyen hirdetést közölni. Maximálisan 90 százalékos árengedményt adnak – a 10 százaléknyi bevétel az alapköltségeiket sem fedezi – , s előnyben részesítik az országos ügyeket a regionális jelentőségűekkel szemben.

Ha közérdekű közlemény, jótékonysági felhívás vagy társadalmi célú reklám közzétételét kérik az RTL Klubtól, a tévétársaságnál a jogi osztály munkatársával együtt nézik meg, hogy a reklám mentes-e kereskedelmi érdektől. Ha így van, a téma alapján eldöntik, áldozzanak-e az adott reklámra. Ha ugyanis sugározzák, ezt minden esetben ingyen teszik. Mint Szabó Stein Imrétől, az RTL Klub kommunikációs igazgatójától megtudtuk, tavaly mintegy negyven kérést teljesítettek több tízmillió forint értékben, s az is előfordult, hogy saját költségükön készítették el magát a spotot is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik