Belföld

Internetes aukciók Magyarországon

A FigyelőNet nemrég a nemzetközi aukciós piac két jeles szereplője, a Sotheby's és a Chrisitie's internetes oldalát vette górcső alá. Most az online aukciók magyarországi elterjedtségének járunk utána.

Az online kereskedelem Magyarországon is feltörőben van. Az internet miatt a szektor egyik sajátossága, hogy a versenyhelyzet nagyon kiélezett. Nincs szükség ugyanis minden városban külön aukciós házra, egy országban elég egy vagy kettő, igaz, azoknak gyorsan és folyamatosan igazodniuk kell a fogyasztói igényekhez, illetve gondoskodniuk kell az ügyfelek kiszolgálásának magas színvonaláról. Viszonylag hamar eldől ugyanis, hogy melyik aukciós házat fogják látogatni és használni a kereskedő partnerek és a magánszemélyek.

Az internetes árverés előnyei•bárki egyszerűen adhat el használt vagy új terméket

•a vevő általában a bolti árnál olcsóbban vásárolhat

•kényelmes

•változó kínálat egyedi és standard termékekből egyaránt

•földrajzi távolság áthidalása

•az értékesíteni kívánt termék egyszerre tömegek számára látható és hozzáférhető

Nem csak műkincs

Az online árveréseken a közhiedelemmel ellentétben nemcsak drága műkincsek (képek, antik órák és bútorok) kerülnek kalapács alá, hanem a bolti árnál olcsóbb, új vagy használt termékek is. Ezért aztán a netes aukciós piac célközönsége jóval szélesebb, mint a valós árverések látogatói köre. A hálón ugyanis lehet licitálni ajándéktárgyakra, borokra, könyvekre, lakberendezési cikkekre csakúgy, mint használt fényképezőgépre, motorkerékpárra vagy éppen számítógépre vagy mobiltelefonra. Az eladó és a vevő – csakúgy, mint a hagyományos árverésnél – izgulhat, hogy vajon sikerül-e megvennie a kiszemelt terméket a kívánt áron, vagy éppen sikerül-e eladni portékáját minél drágábban.

Internetes aukciók Magyarországon 1Fő a bizalom

Az aukciós site-ok esetében – a háló egyéb oldalaihoz képest – még fontosabb feladat a látogatók bizalmának megszerzése. A felhasználó ugyanis a monitor előtt klikkelgetve nem érzékeli, hogy a piactér mögött emberek vannak. Ezért aztán meg kell győzni arról, hogy a liciteket nem manipulálják, hogy az eladók megbízhatók, hogy a termékek használhatók, megérik az árukat, sőt jobb “vásárt” is jelenthetnek, mint egy-egy hagyományos vétel.

A keresgélésnek, “turkálásnak”, ismerkedésnek, alkunak, licitnek egyéb szempontból is van közösségteremtő hatása, ezt fórumok indításával, jótékonysági árverésekkel és egyéb interaktív szolgáltatásokkal erősítik az oldalak üzemeltetői. Mindemellett fontos megemlíteni, hogy a felhasználók, bár üzletfélnek minősülnek, megőrizhetik anonimitásukat.

Online aukciós házak minősítése• Látogatottság: mérhető a hit/day mutató alapján, azaz hányszor kattintanak az oldalra egy nap alatt.

• RAV (Realized Auction Volume): megmutatja, hogy mekkora a sikeresen lezárt aukciók értéke egy hónapban.

• GAV (Gross Auction Volume): a feltett licitek teljes értéke egy hónapra vonatkoztatva. (Jó aránynak számít, ha a RAV kiteszi a GAV 5 százalékát.)

Kis piac

A magyar aukciós site-ok valószínűleg úgy tudnak hatékonyan közönséget gyűjteni, ha egy-egy már ismert nagy portállal kötnek szövetséget. Ebben persze kivételt jelentenek a neves galériák site-jai, ők a hagyományos piacon már széles ismertségre tettek szert (Kieselbach Galéria, Mű-Terem Galéria).

Egy adott piaci szegmensben általában egy vezető szereplő marad, emiatt aztán komoly versengés várható. A jelenlegi hazai helyzet kapcsán azonban ne gondoljunk gyilkos küzdelemre: egyelőre még a “torta” egészének a növelése a cél. Egyes elemzői vélemények szerint a magyar piac egészében túl kicsi a hosszú távú sikerhez. Ezért várható, hogy a “csak” magyar site-ok terjeszkedni fognak külföldön.

Szintén a hazai piac kicsiny méretére utal, hogy a szakemberek szerint az online aukciós házaknak egyelőre nem az “offline” árverezők a konkurensei, hanem az online hirdetési újságok és az internetes boltok. Jelenleg még ugyanis nem egymás ellen folyik a harc, hanem a piac megteremtéséért. Az internetes árverezők közös érdeke tehát, hogy a netes vásárlások iránti bizalom minél hamarabb kialakuljon.

Internetes aukciók Magyarországon 2Mindenkiben egy eladó lakik

Az aukciós módszerrel bárki lehet eladó. Amit tennie kell, mindössze annyi, hogy regisztrálja magát az aukciós site-on és elhelyezi (bejegyzi) termékét a termékpalettán, azaz megadja a kikiáltási árat, a termék rövid leírását és a licit lejáratának időpontját valamint lehetőség szerint egy termékfotót. Amennyiben bárki elakad, igénybe veheti az ügyfélszolgálat segítségét.

Az üzemeltetők általában többféle segítséget tudnak nyújtani: digitális fotót készítenek, előhívott hagyományos fényképet beszkennelnek, internetezési lehetőséget kínálnak a nagyobb forgalmú ügyfeleknek. A szolgáltatások széles körét természetesen a kereskedők is igénybe vehetik, hiszen nekik ez egy új, olcsó értékesítési csatorna és reklámlehetőség is egyben.

A cikk elkészítésekor a FigyelőNetnek a NetAktív Kommunikációs Ügynökség segédkezett

Ajánlott videó

Olvasói sztorik