Belföld

Földre szállt Malév

A kudarcba fulladt év eleji privatizációs kísérlet és a hétfőn kirobbant szerelősztrájk egyaránt élesen rávilágít a Malév egyik fő bajára: arra, hogy alultőkésített vállalat.

SztrájklesenHírek szerint az energiaszektorban is sztrájkveszély fenyeget. Az ajkai Magyar Imre Kórház szakszervezeti bizottsága február 14. és 16. között ugyancsak munkabeszüntetéssel próbálja bérköveteléseit kiharcolni.

Javában tart a szerelők határozatlan időre meghirdetett sztrájkja Ferihegyen, miután a kedd délelőtti egyeztetésen sem közeledtek az álláspontok. A szerelők követelése változatlanul 15 százalékos béremelés, a Malév-tulajdonú Aeroplex Kft. viszont nem ajánl többet 7+2 százaléknál.

A Malév vezetői azzal próbálják elhárítani a dolgozók követeléseit, hogy 240 ezer forintos átlagbérük egyáltalán nem számít alacsonynak. A Repülőgép Műszakiak Független Szakszervezetének ügyvivője szerint a tárgyalások legkorábban szerdán délben folytatódhatnak.

Mit mutatnak a számok?

Antal Erzsébet, a Malév vezérigazgatója szerint a dolgozók követelése és a Malév ajánlata közötti 6 százalékpontos eltérés 240 millió forint. Vagyis az egyszázalékos béremelés negyvenmillió forint többletkiadást jelentene.

A szerelők munkabeszüntetése naponta 20 millió forintos többletkiadást jelent a Malévnek. Nem is beszélve arról, hogy a társaságnak több járatát is törölnie kellett. Ráadásul a sztrájk ideje alatt Budapest nem működhet műszaki bázisként, ezért ezt a feladatot külföldi partnerek látják majd el.

Racionálisan szemlélve: amennyiben 12 napon belül nem születik megegyezés, a Malév anyagilag is jókorát bukik a sztrájkon.

Földre szállt Malév 1Kútba esett privatizáció

A mostani sztrájk kapcsán többeknek eszébe jut a Malév év eleji privatizációja. Ez szakértők szerint az ÁPV Rt. rosszul megválasztott értékesítési stratégiája miatt hiúsult meg.

Az évek óta húzódó magánosítás ideje alatt alaposan átformálódott a nemzetközi piac. A nemzeti légitársaságok stratégia szövetségek létrehozásával válaszoltak a verseny fokozódó kihívásaira. A Malév-Alitalia ötéves házasságának felbomlása után, bár érdeklődő akadt szép számmal, mire az ajánlattétel ideje elérkezett volna, mindegyikük elállt szándékától.

Bajban a SabenaA Sabena belga légitársaság, a Qualifyer légi szövetség tagja a padlón van. A vezetés és az alkalmazottak közti növekvő feszültség közepette tárgyalások folynak a vastagon veszteséges vállalat talpra állításáról. Ha február 8-ig nem születik megállapodás a dolgozók képviselői és az igazgatóság között, felszámolás fenyegeti az 1920-as években alapított légitársaságot. Úgy tűnik, hogy a légitársaságot csak Christoph Müller vezérigazgató tavaly meghirdetett szanálási terve mentheti meg a csődtől. A pilóták és a földi személyzet ugyanakkor a cégvezetést hibáztatja hazárd üzletpolitikája miatt.

Miért is ne tették volna? A Malév légügyi jogain és elöregedett gépparkján kívül szinte semmi értékkel nem rendelkezik. A sikertelenséget egyértelműen az okozta, hogy a Malév 7 milliárd forintos jegyzett tőkéjét nem emelték föl. Valahogy a mostani sztrájk körül is az alultőkésítettség lehet az igaz indok.

Szolidaritási hullám

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szolidaritási sztrájkot hirdetett a repülőgép-szerelők mellett. A Mozdonyvezetők Szakszervezete és a Vasutasok Szakszervezete jelezte, hogy szerdán tárgyalnak a kialakult helyzetről, s ha szükséges, csatlakoznak a VDSZSZ kezdeményezéséhez.

Nemcsak idehaza, hanem külföldön is támogatásra talált a szerelők munkabeszüntetése. A fuvarozók szakszervezeteinek londoni székhelyű nemzetközi szervezete (ITF) közölte: arra szólítja fel tagszervezeteit, hogy ne támogassák sztrájktörő akciókkal a Malévet.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik