Belföld

2000. 14. szám (plusz)/IDEGENFORGALOM . Apadó aktívum

Az idegenforgalmi ágazat devizabevétele, a Magyar Nemzeti Bank új számítása szerint, 1999-ben 2,2 milliárd dollár volt, 196 millióval kevesebb, mint a megelozo évben. A bevételek 3,4 százalékkal csökkentek, míg a kiadások 6,8 százalékkal nottek. Az új kalkulációk szerint 1997 óta a pozitív idegenforgalmi egyenleg csökkeno tendenciájú. A jelentos turisztikai marketinget is figyelembe véve valószínusítheto, hogy 2000-ben az ágazat eléri az elozo évi teljesítményt.

A külföldi vendégforgalom tavaly, a koszovói válság miatt, 14,3 százalékkal tovább csökkent. Ennek ellenére a szálláshelyeken regisztrált vendégek száma 1996-óta alig változik, 5,3-5,4 millió fo, a vendégéjszakák számának enyhe csökkenése mellett.

A belföldi vendégforgalom tavaly folyamatosan emelkedett, éves szinten összességében 6 százalékkal. A korábbinál 30 százalékkal többet, jó 13 milliárd forintot költöttek el idehaza a magyar turisták. Jelentos népszeruségre tett szert, s a belföldi turizmus fellendülését is elosegítette, az üdülési csekk rendszere. A felhasználási tapasztalatok azt mutatják, hogy az ezen eszközre fordított állami támogatásnak a duplája kerül vissza az államháztartásba.

A kereskedelmi szálláshelyeken az elozo évinél 11,1 százalékkal több bevételt, 71,9 milliárd forintot realizáltak. Az összes bevétel 57 százalékát Budapesten, 11 százalékát a Balaton partján érték el.

Megnott a beruházási kedv az igényes, a minoségi turizmust szolgáló idegenforgalmi és kulturális jellegu ingatlanok terén. Jelenleg Budapesten 14 négy- és ötcsillagos szálloda épül. Az év végéig várhatóan mintegy 850 négycsillagos és 200-nál több ötcsillagos szobával bovül a kínálat. Ezzel a Budapesten lévo négycsillagos szobák száma eloláthatóan 20 százalékkal, az ötcsillagosoké pedig 10 százalékkal emelkedik.

2000. 14. szám (plusz)/IDEGENFORGALOM . Apadó aktívum 1

ZSÁMBOKY GÁBOR, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatója: “Tavaly az idelátogató csaknem 29 millió külföldi vendég mintegy 3,4 milliárd dollárt költött el hazánkban. Emellett egyértelmuen örvendetes, hogy 1999-ben nott a belföldi vendégforgalom. Úgy gondoljuk, hogy az ország még több magyar vendég számára lehetne turisztikai célpont. Igyekszünk tehát felhívni a figyelmet, hogy a hazai tájak is sok szépséget és felejthetetlen élményt tartogatnak. Cégünk feladata az is, hogy itthoni barangolásra hívja az érdeklodoket, s ennek érdekében – családoknak jelentos kedvezményekkel – számos programot és aktív kikapcsolódási lehetoséget gyujtöttünk össze a honi idegenforgalmi irodák kínálatából.”

2000. 14. szám (plusz)/IDEGENFORGALOM . Apadó aktívum 2

2000. 14. szám (plusz)/IDEGENFORGALOM . Apadó aktívum 3

2000. 14. szám (plusz)/IDEGENFORGALOM . Apadó aktívum 4

Ajánlott videó

Olvasói sztorik