Belföld

Kötelező biztosítási díjak

Akár több tízezer forintot is megtakaríthat egy év alatt az, aki a számára legkedvezőbb díjat ajánló biztosítóval köt szerződést. Cikkünkben számos jótanácsot olvashatnak az autótulajdonosok.



Számoljon Ön is!

Mindent megtudhat a kötelező biztosításról és kiválaszthatja az Ön számára legkedbezőbb díjat

, ha ellátogat a a MABISZ oldalára!

Frappáns megoldást alkalmaznak a biztosítók a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjliberalizációt határozatlan időre “elnapoló” új rendeletre reagálva. A következő évre kalkulált díjakban egyszerűen megkülönböztetik az új és a már meglévő ügyfeleiket. A potenciális klienseknek magasabb árakat szabnak, mint a már szerződötteknek. A különbség pedig nem is kicsi, esetenként több tíz százalékra rúg.



Összevetés

A pénzügyminiszter szabta díjemelési limitet többé-kevésbé valamennyi társaság kihasználta. A mezőnyt valamivel lemaradva követi az Argosz

, a maga 5,67 százalékával, a Köbe pedig egyértelműen kilóg a sorból: az egyesület átlagosan mindössze 1,6 százaléknyit srófolt a díjain.

A díjszabási tényezők közül elsősorban a gépjármű tulajdonosának területi illetősége és kora számít. A “vidéket” – a Budapesten, illetve Pest megyén túli területeket -mindazonáltal az Ahico, a Köbe, a Zürich és az ÁB-Aegon továbbra is egyként kezeli.
Ezeken kívül a Generali-Providencia és a Hungária a gyártmányt is figyelembe veszi. Az előbbi csupán annyiban, hogy az autó keleti vagy nyugati. Emellett a gépjármű menettulajdonságai az Argosz számításaiban is feltűnnek, s például a sportos autókat magasabb díjjal sújtja a cég. Ugyanígy tesz azon járművekkel, amelyek taxiként, bérgépkocsiként működnek, valamint amelyekkel járművezetést oktatnak.

Számít még a díjfizetés módja, s e tényező révén leginkább az OTP Garanciánál takarékoskodhat az ügyfél: OTP-s folyószámláról utalva akár 30 ezer forinttal is alacsonyabb lehet a díja. A fizetés gyakoriságát is érdemes megfontolni, erre elsősorban az ÁB-Aegon, a Hungária és a Zürich díjtáblázata ad ösztönzést.

Mindezt miért teszik?
A rendelet kiköti, hogy egy adott biztosító átlagosan csupán a pénzügyminiszter által megszabott mértékben – az idén 6 százalékkal – emelheti a díjait. A kalkuláció alapja a meglévő szerződésállomány, az átlagosan 6 százalékos különbségnek tehát a jelenlegi állomány idei és ugyanezen állomány jövő évi díja között kell lennie. Egy adott évi állomány azonban a legritkább esetben esik egybe a következő évivel.

A kétféle díjszabás trükkjével azonban nem minden biztosító élt, de az Ahico, az AXA Colonia, a Generali-Providencia, a Hungária, és az OTP-Garancia igen, valamint a nem személygépjárművekre vonatkozóan az ÁB-Aegon is.
Aki azonban biztosítót akar váltani, sietnie kell: az éves szerződést ugyanis november végéig lehet csak felmondani!

Akik a legkevesebbet fizetik
A társaságok kedvence egyébként változatlanul a vidéki, középkorú, középkategóriás gépjárművel rendelkező autós, mindegyikük erre a csoportra szabta ki a legkedvezőbb díjat. Érdekes módon valamennyi biztosítónál azt vallják, hogy éppen náluk sikerült versenyképes díjakat meghatározni. A Hungáriánál mindenesetre akár 40 százalékos díjcsökkenés is elérhető. Ugyancsak a tavalyinál kisebb – mégpedig 20-25 százalékkal alacsonyabb – az Argosz és a Generali-Providencia kistelepülési, 30 év feletti úrvezetők számára kialakított biztosítási díja – bár az utóbbi cégnél ehhez az is szükséges, hogy a jármű keleti gyártmány legyen.

Kötelező biztosítási díjak 1És akik a legtöbbet…
A legkevésbé vonzó ügyfélkör a legnagyobb károkozóként nyilvántartott fiatal korosztályoké. Közülük is főként a fővárosiakat tartanák távol maguktól a biztosítók, így ez a korcsoport az idei díjszabáshoz képest jóval drágább, akár két-háromszor magasabb díjjal találkozhat a jövő évi csekkjein. A Generali-Providencia és az ÁB-Aegon megtöbbszörözi az ő tarifájukat, de a többiek is 40-80 százalékkal erősebben nyomták meg a tollukat.
Érdekesség, gogy a kötelező biztosítással most piacra lépő Zürich azonban nem alkalmazza a középkorú kategóriát, csupán egyetlen válaszvonalat húzott, azt pedig 25 évnél.



Általános kedvezmények

Más társaságok nem a szerencsére bízzák akciójukat, bizonyos körökben általánosan hirdetik meg kedvezményeiket. Ilyet persze a Generali-Providencia is tesz: továbbra is él tavaly bevezetett hűség bonusa azok számára, akik már meglévő kötelezőjük mellé még egyet kötnek egy másik autójukra. Ez egy speciális szorzón keresztül bonus-malus kategóriánként eltérő kedvezményt ad. Egy “közepes” példát véve: az A0-s kategóriában e hűség 1 százalékot ér.

A jövőre 50 ezer új szerződésre számító AXA Colonia német példára a közszolgálati dolgozókat vette célba kedvezményével: ezen ügyfelei 8 százalékkal kevesebbet fizetnek a többieknél. A Közlekedési Biztosítók Egyesülete (Köbe) baleseti halál esetére szóló, félmillió forint értékű biztosítással lepi meg valamennyi ügyfelét, s díjvisszatérítéssel is kecsegtet. Ez ugyan csak nyereség esetén jár, ám az egyesület tavaly is visszatérített 4 százalékot, habár az eredményelszámolás 10 millió forint mínuszt mutatott.

Nyeremények
Az idén sem maradnak el teljesen a nyereményakciók és az extra engedmények. Az előbbieket a Hungária és a Generali-Providencia kedveli különösen. Az idei ügyfelek között olimpiai utakat és autót sorsolt ki a Hungária, amely a nyáron Gerhard Berger autóvezető stílusát oktató vezetőképző csomagokat is osztott ügyfelei között. A Generali-Providencia megint csak gépjárművet – egy minden extrával felszerelt Seat Leont – sorsol főnyereményként, azon túlmenően pedig assistance biztosításokat, szerviz szolgáltatást, benzinutalványokat, balesetmegelőzési programot és hozzá számítógépet is nyerhetnek az ügyfelek.

Kárfizetés limitje
A kárkifizetés limitjével több társaság is “operál”. Ezt dologi károknál káreseményenként félmillió forintban, személyi sérüléskor károsultanként 300 ezer forintban maximálta az új rendelet. Ezzel együtt a társaságok egy része nem szab limitet:
így tesz a Köbe és a Zürich, mely utóbbi – ha valaki mégis ragaszkodna e határokhoz – 5 százalék kedvezményt ad.
A Generali-Providenciánál rögtön kétféle terméket hoztak létre: a Start a rendeletben szabott limitet tartalmazza, a Nívónál pedig korlátlan a helytállás. Mindez a bonus-malus szorzókon látszik meg, amelyeket a limit léte besorolásonként 0,02-0,20 százalékkal térít el.

Kötelező biztosítási díjak 2Költséges átlépés
Sok hűhó hiába – mondhatnánk, hiszen az új szerződőket sújtó magasabb díjszabás minden bizonnyal elkedvetleníti majd az amúgy társaságot váltani szándékozókat. E lépésüket egyébként az is nehezíti majd, hogy a biztosítók “bemondásra” most már nem fogadnak el bonus-malus besorolásokat. Mostantól ugyanis – ha valamely autós nem hoz igazolást a besorolásáról a volt biztosítójától – legfeljebb a “rosszpontjait” vesztheti, bonusra nem tehet szert: A0-s kategóriába jut. Így nyilván csökken azon vándorok száma, akik pusztán a díjfizetés megszüntetésével hagyták eddig maguk mögött addigi “védangyalukat” amely így csak az első negyedév végén, a be nem fizetett díjakból következtethetett állománya apadásának mértékére. Az pedig, hogy az igazolás beszerzése önmagában is kényelmetlen, minden bizonnyal szintén arra ösztönzi majd a biztosítottakat, hogy megmaradjanak a régi szerződésüknél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik