Belföld

Tökéletesen vezethető Volvo

A Volvo EyeCar egy prototípus, amely teljesen új módszerrel nyújtja minden egyes autóvezetőnek – testalkattól és magasságtól függetlenül – a lehető legjobb kilátást és komfortot eredményező üléshelyzetet. Az autóipar mindeddig nem tudott a testalkattól függetlenül valamennyi autóvezetőnek kényelmes, egyben jó kilátást adó üléshelyzetet biztosítani. #<# A vezető szemhelyzetének megállapítására különféle módszereket használnak. Az egyik az emberi szem sajátos fényvisszaverésére épül, a másik a test folyadéktartalmára. A szélvédő felső szélénél, belül elhelyezett videó kamera letapogatja a vezetőülést, és az emberi fejre jellemző mintát keres. Ezt követően a vezető fejének megfelelő területet tapogatja le, majd a harmadik lépésben meghatározza a szemek helyzetét, és kijelöli az egyes szemek középpontját. Ez a többlépcsős folyamat alig egy másodperc alatt megy végbe. Mivel az autó belsejében jelentős mértékben változnak a fényviszonyok, a videó kamerához saját infravörös fényforrás tartozik, amely biztosítja a megfelelő világítást. Ez a fény tökéletesen láthatatlan az emberi szemnek, és semmiképpen nem zavarja a vezetőt. A szem sajátos reflexekkel reagál a beeső fényre, és ezt érzékeli a kamera. A fedélzeti számítógép összehasonlítja a reflexeket az előre betáplált mintával, és ennek alapján állítja be a vezetőülés optimális magasságát. Ezt követi a pedálok, a kormányoszlop, a váltó és kézifékkar és a padló beállítása a vezetőülés megváltozott magassága szerint. Végül a rendszer az előre beprogramozott testalkat-arányok alapján hozza létre az egyes vezetők legkedvezőbb üléshelyzetét. Az autósnak természetesen lehetősége van arra, hogy finombeállításokkal keresse meg a tökéletes pozíciót.
A másik szenzor a tetőkárpitban található, és a vezetőülés feletti elektromos áramot méri. Ha valaki helyet foglal ott, akkor a test víztartalma megváltoztatja az áramot. A szenzor ezeket a változtatásokat mérve határozza meg a vezető fejéig mérhető távolságot. Mivel az egyes emberek szem-fejtető távolsága csak nagyon kis mértékben tér el, az ülést úgy lehet beállítani, hogy a fej és a tető között 7,5 centiméter legyen a távolság, ami optimális látóteret eredményez.

Annak érdekében, hogy az új műszaki megoldások jobban illeszkedjenek a Volvo EyeCar prototípusba, a hagyományos kocsikhoz képest sok egyéb funkciót is megváltoztattak. Mivel a vezető úgy ül, mintha teljesen hátratolná az autó ülését, az általában a műszerfalon található kezelőszervek a középkonzolra kerültek, könnyen működtethető nyomógombok formájában. Így a rövid karú autósnak se kell előredőlnie a rádióhoz vagy a klímaberendezéshez.

A Volvo EyeCar mindenféle alkatú és magasságú vezetőnek biztosítja a lehető legjobb előrepillantást és a kezelőszervek elérését. Kialakításának köszönhetően a B-oszlop nem korlátozza az oldalirányú látóteret, sőt fokozza a védelmet oldalütközéskor és boruláskor. Mivel a vezetőülés rögzített, annak struktúráját is fel lehet használni az erők szétosztására a padló és a tető felé. Az állítható pedálok a lábsérülést mérséklik frontális ütközéskor. A vízszintesen megrövidülő kormányoszlop a túlélőteret növeli meg, mivel pedig a vezető helyzete adott, ehhez lehet igazítani a front- és az oldallégzsák működését.

A vezetőülést, a kormányoszlopot, a gáz- és fékpedált, valamint a vezetőoldali padlót több elektromos motor állítja be. Az üléspárna például 118 milliméterrel mozdulhat el, 16,8 fokos szög alatt, az üléstámla mentén. A pedálok 30 fokos szögben, 240 milliméternyit mozoghatnak. Valamennyi beállítás manuális finomszabályozása biztosít páratlan ergonómiát.

A Volvo EyeCar az első jele annak, hogy a Volvo megbízást kapott az autóbiztonsági fejlesztés vezetésére az egész Ford Motor Company keretén belül. A Volvo Cars biztonsági kutatásai és fejlesztései a Ford valamennyi márkájának előnyére

Ajánlott videó

Olvasói sztorik