Poszt ITT

Figyelő Top 200 (2000): Járműkereskedelem

Francia forradalom

Kicsit lassabb iramban, de 2000-ben is gyarapodott a hazai gépjárműpiac. A csúcs öt-hat év múlva várható, 200 ezer eladott új gépkocsival.

Ami az ágazat jövőjét…

…pozitívan befolyásolhatja:


• Növekszik a kicsi és mini autók aránya
• Öt-hat év alatt beállhat az évi 200 ezer darabos újautó-eladás
• Az EURO 3 előírások bevezetésével haszonjármű-vásárlási hullám várható

…negatívan befolyásolhatja:
• Az alulszámlázáson alapuló, olcsó használtautó-import
• Az alsó-középkategória térvesztése
• A kamionoknál a 2002-es szigorítások miatt elhalasztott vásárlások

Váratlan fordulatot hozott tavaly a márkák versenye az új gépkocsik értékesítésében. A hagyományosan jól szereplő német gyártmányok mellé – elé – felzárkóztak a franciák, akik átlag fölött tudták növelni értékesítésüket. Lendülete az idén sem tört meg, így az első félév végére a piacvezető Opel és az addigi második Volkswagen közé beékelődött a Renault.

Amúgy az évek óta tartó trend változatlan, látványosan folytatódik a kicsi és mini autók piaci előretörése az eggyel nagyobb alsó-középkategória (és az egyterűek) rovására. Az elmúlt évben értékesített összesen mintegy 133 ezer új személyautó (105 ezer importautó és 28 ezer Suzuki) fele, 66 ezer négykerekű kis- és mini kategóriába tartozó volt. Az idei első félév adatai alapján pedig – 90-95 ezer darabbal – az értékesített mennyiség akár csaknem kétharmadát már ezek adhatják.

A francia kicsik piaca az összes eladásnál gyorsabban, tehát elsősorban a nagyobbak rovására bővül. A Renault és a Peugeot egyre harsányabb népszerűsége itthon korábban nem tapasztalt árversenyre kényszeríttette főleg az alsó-középkategóriába tartozó német, koreai konkurenciát is. Az Opel “újrapozícionálta” olcsó alsó-középkategóriás típusát, s csökkentette a lengyelországi gyártású Astra Classic árát. Az autógyártók, felismerve az üzleti lehetőséget, egyre több korszerű, biztonságos kiskocsi modellel rukkolnak ki. A mai kicsik kényelemben, felszereltségben már megközelítik a középkategóriájú autó kínálta luxust, így nem nagy lemondás e jóval olcsóbb csöppségeket választani. Különösen a fokozottan árérzékeny magyar, illetve közép- és kelet-európai vásárlók szemében értékelődnek fel a takarékos kicsik, mert nem csak az ár, hanem az alacsonyabb fenntartási költség – fogyasztás, súlyadó, biztosítás – is vonzó.
Márkák szerint a hazai piacon tavaly is a Suzuki értékesítette a legtöbb autót: 28 ezret. Az importált márkák versenyében változatlanul az Opel vezetett, a Volkswagen és a Renault előtt. A gyártók, illetve importálók piaci részesedésében a vezető Suzukit a legnagyobb importőr, a Porsche Hungária követte. A “francia forradalom” tényét igazolja, hogy a Renault – 34,9 százalékkal növelve értékesítését – a negyedik legnépszerűbb márkává vált, s a Peugeot és a Citroën is látványosan tört előre. A legnagyobb tavalyi vesztes a Mazda, amely a korábbi évinek csupán a felét, 675 darab autót tudott csak eladni, de visszaesett a Ford, a Rover és a Honda értékesítése is.

Figyelő Top 200 (2000): Járműkereskedelem 1A lassuló növekedési ütemet egyes kereskedők a második félévtől ismét fellendült használtautó-behozatallal is magyarázzák. Tavaly ugyanis megszűnt az adminisztratív korlátozás a 4 évnél idősebb személygépkocsik behozatalára – igaz, helyébe egy sokkal szigorúbb, de ésszerűbb korlátozás lépett. E szerint csak olyan autót lehet behozni, amely teljesíti az ENSZ-EGB által deklarált, jelenleg az újautók behozatalánál is irányadó környezetvédelmi normákat.

A francia márkák elsősorban annak köszönhetik látványos felfutásukat, hogy az autós berkekben öt-hat éve még lezsernek tartott összeszerelésen, kivitelen is javítottak, s természetesen a design is előnyére változott. Sokat számított az imázs-építésben, hogy felgyorsították a típuscseréket. Az eddigi hét-nyolc év helyett négy-ötre rövidült egy-egy típus élettartama, amelybe kétévenként – mint például a Renault Cliónál – egy “ráncfelvarrás” is belefér. Nem utolsósorban, a minőség- és ütemváltást minden eddiginél markánsabb marketinggel párosítják.

A járműkereskedelem minden területén tapasztalható versengést a szakemberek annak is tulajdonítják, hogy az 1999-es, 25 százalékos piacbővülés után tavaly mindössze 2,5 százalékkal gyarapodott az új gépkocsik értékesítése, érdemi növekedést tehát csak egymás rovására tudnak elérni a márkák. A váratlan csigatempóban nagy szerepe volt a Magyar Suzukinak. Az esztergomi gyár – új típusa, a Wagon R+ exportsikerei árnyékában – az 1999-ben leszállított 31,9 ezer darabnál 4 ezerrel kevesebb kocsit adott el belföldön. A kiskocsi szegmensben piacvezető Suzuki korábbi 24,6 százalékos részesedése 21 százalékra csökkent, miközben egyebek között a Citroën, a Fiat, Peugeot, a Renault, a Seat, a Skoda és a Toyota is növelte részesedését.
A “mi autónk” nélkül az importkocsik hazai értékesítése 7,5 százalékkal, 105,2 ezer darabra gyarapodott. Az idei évre szerényen terveztek a kereskedők, de az első féléves adatok alapján 10 százalékos forgalomnövekedésre azért lehet számítani. Az importautókból – a Magyar Suzuki termékeit nem számítva – 58 ezer darab, tehát az előző év első félévénél éppen 10 százalékkal több személyautó talált gazdára júliusig. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint ez december végéig – 115-116 ezer új importautóval és a tavalyinál minden bizonnyal jobban szereplő Suzuki eladásaival is számolva – összesen 145-150 ezer új személygépkocsi értékesítését valószínűsíti.

Ami a haszonjárműveket illeti, az általános piaci pangás következtében a forgalmazók a 3,5 tonnánál nagyobb és a 15 tonna feletti kategóriában kevesebb járművet adtak el tavaly, mint egy évvel korábban. A 3,5 tonna alatti osztályban alig 1,4 százalékkal nőttek az eladások, ám a 2,5 tonna alatti kis-haszonjárművekből az 1999-es értékesítésnél 8 százalékkal többet értékesítettek. A vállalkozók nagy része az elmúlt két-három évben már lecserélte teherautóját, élt az egymást érő kedvezményes, régi autót beszámító lehetőségekkel. A korábbi 3,5 tonna alatti kis-haszonjármű eladási boomot pedig az gerjesztette, hogy a fuvarozási díjak megugrottak, ezért a vállalkozóknak kifizetődőbb volt saját áruszállítót tartani. A tavalyi pangást egyesek a vállalkozások vártnál szerényebb növekedésével is magyarázzák, amely miatt a csereperiódus három-négy évről négy-öt évre tolódott ki. Egy másik magyarázat a statisztikai besorolás változása. Korábban ugyanis az importőrök haszonjárműként hozhatták be a nem ötajtós terepjárókat, de tavalytól – a platós, kifejezetten teherautónak minősülő összkerék-hajtásúakat leszámítva – a terepjárókat már személygépkocsinak tekintik.
A kamionoknál a jövőre várható műszaki, környezetvédelmi szigorítás is részese lehetett a 11,4 százalékos, csaknem 200 darabos visszaesésnek. Az uniós harmonizáció jegyében már előkészített rendelet szerint ugyanis 2002-től csak ABS-szel felszerelt kamionok vehetnek részt a közlekedésben. Jövő januártól valószínűleg kötelező lesz az EURO 3 besorolás szerinti, kisebb károsanyag-kibocsátású és halkabb motorok használata is. A szállítócégek tehát várhatóan készülnek a kényszerű nagy beruházásokra.

Járműkereskedelmi toplista, 2000. (millió forint)























Rang-
sor
A gazdálkodó neve Nettó árbevétel
Rank Name of company Net revenue
1. Porsche Hungária Kereskedelmi Kft. 84 179
2. Opel Southeast Europe Autóforgalmazó Kft. 81 471
3. GMAC Hungary Kft. 52 585
4. Wallis-Csoport Rt. 32 193
5. Renault Hungária Gépjárműkereskedelmi Kft. 31 216
6. Peugeot Hungária Kft. 26 406
7. Toyota Motor Hungary Kft. 25 979
8. Fiat Magyarország Kft. 23 569
9. Summit Motorok Hungary Rt. 18 753
10. MB-Autó Magyarország Kft. 18 152
11. Citroën Hungária Gépjárműforgalmazó Kft. 16 828
12. Ford Motor Hungária Értékesítő Kft. 15 562
13. Daewoo Motor Kft. 13 903
14. Porsche-Inter Autó Buda Kereskedelmi Kft. 12 359
15. Baumgartner Autocentrum Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 9 547
16. Mazda Motors Hungary Járműkereskedelmi Kft. 9 222
17. Porsche-Inter Autó Pest Kereskedelmi Kft. 8 996
18. Renault Trucks Hungaria Kft. 8 488
19. Volvó Autó Hungária és Dél-Kelet Európa Kereskedelmi Kft. 7 681
20. Schiller Autoház Kft. 7 378

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik