Pénzügy

Elbocsátások lehetnek a vendéglátóiparban

A gyártó cégek és a kereskedelem területén mûködõ munkaadók terveznek nagyobb arányú létszámbõvítést, a vendéglátó-ipari és turisztikai vállalkozások viszont leépítésekre készülnek. Még mindig a fõváros szippantja fel a legtöbb álláskeresõt, ám a Dél-Alföld régió munkaerõpiaca is kezd magára találni – áll egy friss felmérésben.

A cégek 11 százaléka tervez munkaerõ-felvételt, a tizedük viszont elbocsátásokra készül a következõ három hónapban – derült ki a Manpower munkaerõ-piaci elõrejelzésébõl. A válaszadók több mint háromnegyede viszont nem változtat 2011 utolsó negyedévében az alkalmazottak létszámán. Így tehát hazánk „Manpower Munkaerõ-piaci Mutatója” +1 százalék lett (ezt úgy számítják ki, hogy a bõvülésre számító vállalatok százalékának értékébõl kivonják azokat a cégeket, amelyek elbocsátást terveznek). A mutató értéke nem változott az elõzõ negyedévhez képest, éves összehasonlításban viszont nõtt, ugyanis 2010 negyedik negyedévében az értéke 0 volt.

A gyártás és a kereskedelem bõvítést tervez

A legerõsebb alkalmazási hajlandóságot a gyártó cégek és a kereskedelem területén mérték, mindkét iparágban +10 százalék lett a mutató, azaz ennyivel többen terveznek létszámbõvítést. A negyedév nagy vesztese a vendéglátás, ugyanis míg az elõzõ idõszakban a mutató +9 volt, most -16 százalék lett (éves összehasonlításban is zuhant: 2010 negyedik negyedévében -1 volt) – mondta Szekeres Katalin, a Manpower marketing menedzsere.
láncnélküli kerékpár gyártás a Schwinn-Csepel egyik üzemében - Fotó: Balaton József / MTI

Láncnélküli kerékpár gyártás a Schwinn-Csepel egyik üzemében

Fotó: Balaton József / MTI

Mióta a Manpower méri a magyar munkaerõ-piacot (2009. harmadik negyedéve), a nagy- és kiskereskedelemben általános volt az alacsony foglalkoztatási kedv. A gyártás mellett ez a szektor foglalkoztatja a legtöbb munkavállalót, ezért a +10 százalékos elõrejelzés számos új munkahelyet jelenthet az utolsó negyedévben, ami kicsit javíthatna az amúgy nyomott munkaerõ-piaci helyzeten – mondta Kiss Judit, a Manpower magyarországi ügyvezetõje.

A felmérést készítõ cég a kereskedelemben várható bõvülést többféleképp magyarázta. Úgy vélik, hogy a szektor cégei a vásárlóerõ növekedésére számítanak, egyre több bolt nyílik, ahová emberek kellenek, de a gyártóipari beruházások (például az autógyárak bõvülése) miatt is több kereskedelmi egység létesülhet.

A vendéglátóipar visszaesésének oka nem ismert, az itt mûködõ cégek valószínûleg azért kényszerülhetnek leépítésekre, mert a hideg nyár miatt elmaradt a fõszezon, illetve sok vállalkozás svájcifrank-alapú hitelbõl bõvült, és az magas árfolyam miatt egyre nehezebben tudnak törleszteni a cégek – elemezte a helyzetet Kiss Judit. Azok is nehezen tudnak állást találni, akik a közszférában vagy a mezõgazdaságban akarnak elhelyezkedni decemberig – mindkét szektorban -5 százalék a mutató.

Az alkalmazási hajlandóság Budapesten, illetve a Dél-Alföldön a legerõsebb: mindkét régióban +7 százalék a mutató, míg a legrosszabbak a kilátások a Közép-Dunántúlon (-7 százalék). Az Észak-Alföldön az elõzõ negyedévi -8-ról most 0-ra nõtt a mutató, Közép-Magyarországon pedig éves összehasonlításban 9 százalékpontos csökkenést tapasztalhatunk.

Európa a legpesszimistább

Globálisan a pénzügy és a szállítmányozás, raktározás, kommunikáció területén terveznek a cégek munkaerõ-felvételt, a gyártó cégek mutatója fõként hazánkban és Németországban elég magas.

Bár Németország éves GDP-növekedése megtorpant, az országban tapasztalható munkaerõ-piaci kilátások továbbra is pozitívak, a gyártó szektorban három éve nem mértek ilyen munkaerõigényt. A töretlen optimizmus Európa többi országára nem jellemezõ: 21 országból 18-ban csökkentek a gyártó szektor mutatói – közölte Jeffrey A. Joerres, a Manpower Group elnök-vezérigazgatója.

Svédország és Norvégia 2008 óta most jelentették a legmagasabb mutatókat, a munkaerõ-piaci kilátások romlanak viszont Görögországban és Olaszországban, mindkét ország gazdasága továbbra is komoly gondokkal küzd. A legpesszimistábbak között találjuk még Spanyolországot is.

Az összes vizsgált ország közül Brazília, Tajvan, Szingapúr és India cégei terveznek nagyarányú létszámbõvítést, Kína azonban most nem szerepel a legoptimistábbak között. Európában a legerõsebb alkalmazási hajlandóságot Törökországban, Norvégiában és Bulgáriában mérték. Általánosságban a munkaerõ felvételi kedv pozitív marad, de a gyártó szektor kilátásai Európa-szerte gyengülnek.

Több mint 65 ezer munkaadót kérdeznek

A Manpower létrehozott egy mutatót, amely a munkaerõ „mozgását”, az aktuális trendeket láttatja – már közel fél évszázada. A kutatás a munkaerõ mozgásának az irányát, nem pedig a létszámát méri. Ugyanis ha egy országban egyszerre sok kis cég tervez egy-két fõs munkaerõ-felvételt, ám néhány multi több száz embertõl megválik, a mutató végeredménye pozitív lesz, hiába emelkedik a munkanélküliek mennyisége. Az elõrejelzés ennek ellenére hasznos, hiszen a segítségével a sok évtizedes adatok összehasonlíthatók, és megismerhetõk a foglalkoztatási trendek.

65 ezernél is több munkaadót kérdeztek meg összesen 41 országban (2011 negyedik negyedévétõl Izrael és Szlovákia is csatlakozott a felméréshez), hogy felmérjék a munkáltatók várakozásait. Magyarországon 750 cég adott választ.

Ha egyszer egy ország csatlakozott a felméréshez, akkor többé nem szállhat ki belõle. A kezdetektõl mindig ugyanazt az egy kérdést teszik fel a kutatók: Hogyan látja az Ön vállalatánál/szervezeténél a munkaerõ létszámának alakulását a következõ három hónap során a jelenlegi negyedévhez képest? Négy válaszlehetõség van: csökken, nõ, stagnál, de a cég el is háríthatja a nyilatkozatot a „nem tudom” válasz megjelölésével.

A mutató értékét úgy számítják ki, hogy a munkaerõ-felvételt tervezõk százalékos arányából kivonják azokat, akik leépítést hajtanak végre. Így az eredmény, azaz a „Manpower Munkaerõ-piaci Mutató” lehet pozitív, negatív, de akár nulla is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik