A magyar álláskeresők lehetőségei várhatóan szerények maradnak a következő három hónapban – áll a Manpower Munkaerő-piaci Előrejelzésében.
A munkaadók 13 százaléka számolt be arról, hogy 2010. negyedik negyedévében bővíteni kívánja a munkavállalói létszámot, de ugyanennyien vannak azok, akik csökkenést várnak. Eközben 100 magyar munkáltatóból 70 tervezi azt, hogy szinten tartja a dolgozói számát az október-december közötti időszakban. Így tehát az év harmadik negyedévéhez képest a magyar munkaerőpiac várhatóan stagnál, a mutató 0 százalékon áll – ez 3 százalékpontos csökkenést jelent az előző időszakhoz viszonyítva.
Fellendülőben az ipar
Az ipari termelésben érdekelt vállalatok várakozásai a legpozitívabbak (+11 százalék a mutató), itt a növekedés 3 százalékpontos az előző negyedévhez képest. A munkaadók a legtöbb szektorban erősödő foglalkoztatási szándékról számoltak be, kivéve a mezőgazdasági, vadászati, erdészeti és halászati, illetve a köz- és szociális szolgáltatások, valamint a kereskedelem területén működő cégek.
50 éve ugyanaz a kérdés
A Manpower létrehozott egy mutatót, amely a munkaerő „mozgását”, az aktuális trendeket láttatja – már közel fél évszázada.
A kezdetektől mindig ugyanazt az egy kérdést teszik fel a kutatók: Hogyan látja az Ön vállalatánál/szervezeténél a munkaerő létszámának alakulását a következő három hónap során a jelenlegi negyedévhez képest? Négy válaszlehetőség van: csökken, nő, stagnál, de a cég el is háríthatja a nyilatkozatot a „nem tudom” válasz megjelölésével.
A mutató értékét úgy számítják ki, hogy a munkaerő-felvételt tervezők százalékos arányából kivonják azokat, akik leépítést hajtanak végre. Így az eredmény – azaz a „Manpower Munkaerő-piaci Mutató” lehet pozitív, negatív, de akár nulla is – mint most Magyarországon.
A harmadik negyedévi kilátások a magyarországi felmérés történetében először mutattak pozitív értéket, amelyhez képest a negyedik negyedévre romlottak a kilátások, de még így sem kerültek ismét negatív tartományba „Számottevően nőtt azoknak a munkáltatóknak a száma, akik munkaerő-felvételen gondolkodnak, az előző negyedévi 7 százalékról 13 százalékra. Ugyanakkor jelentősen nőtt azoknak a száma is, akik elbocsátást terveznek, az előző negyedévi 4-ről ugyancsak 13 százalékra. Utóbbi adat vélhetően szezonális hatásokkal is magyarázható. A legjobb eséllyel a munkát keresők az ipari termelés területén indulhatnak” – mondta Kiss Judit, a Manpower Magyarország vezetője.
A nyolc magyar régió közül háromban erősödött a munkaadók optimizmusa az előző negyedévhez képest. Az egy évvel korábbi várakozásokhoz viszonyítva pedig az álláskeresők lehetőségei várhatóan mind a nyolc régióban javulnak, kivéve a Dél-Dunántúlt, ahol a foglalkoztatási szándék 16 százalékponttal romlott éves összehasonlításban.
Ázsia a legoptimistább
A Manpower globális felmérése szerint egyre bizakodóbbak a munkaadók: a 36 vizsgált országból és térségből 29-ben a pozitív tartományban van a munkaerő-piaci mutató, a legoptimistább előrejelzések az ázsiai kontinensről érkeztek. Az európai piac bizonytalansága ellenére, kevesebb munkaadó tervez leépítéseket a következő negyedévben.
Az európai, illetve közel-keleti és afrikai (EMEA) régióban megvizsgált 18 országban vegyesek a várakozások: csaknem mindenhol romlottak a kilátások az előző negyedévhez képest, ám jobbak, mint tavaly ilyenkor (csak Görögországban és Olaszországban lett rosszabb a munkaadók várakozása, mint egy évvel korábban). A gyártás és termelés területén például Németországban, Lengyelországban és Romániában is emelkedett a munkaerő-piaci mutató értéke.
Nem a munkavállalók számát mutatja
A kutatás a munkaerő mozgásának az irányát, nem pedig a létszámát mutatja meg. Ugyanis ha egy országban egyszerre sok kis cég tervez egy-két fős munkaerő-felvételt, ám néhány multi több száz embertől megválik, a mutató végeredménye pozitív lesz, hiába emelkedik a munkanélküliek mennyisége. Az előrejelzés ennek ellenére hasznos, hiszen a segítségével a sok évtizedes adatok összehasonlíthatók, és megismerhetők a foglalkoztatási trendek. Már a jegybank és a Magyar Államkincstár is érdeklődött az adatok felől – mondta Szekeres Katalin, a Manpower marketingvezetője.