Belföld

Hétfőtől vasutassztrájk is lesz?

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) hétfőn nulla órától folytatja a február elsején megkezdett, azóta többször felfüggesztett, határozatlan időre meghirdetett vasutassztrájkot - jelentette be Gaskó István, a VDSZSZ elnöke.

Gaskó István úgy vélekedett, hogy követeléseik reálisak és teljesíthetők, ezzel szemben a MÁV Zrt. továbbra is a “nincs alku” álláspontot képviseli.

A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a hétfői sztrájk elkerülésére vasárnap 17 órára egyeztetést kezdeményezett a szakszervezet a MÁV Zrt. vezetésénél.

Hétfőn újra kihalhatnak az állomások (Fotó: MTI)

Hétfőn újra kihalhatnak az állomások (Fotó: MTI)

A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára.

Időközben ez egészült ki azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a pénzügyminiszter által bejelentett további inflációnövekedést a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja.

Van, aki kapott

Gaskó István követeléseik realitásának alátámasztására elmondta, hogy január 15-én a MÁV-START Zrt.-nél már megállapodtak volna, de ezt a tulajdonos nem hagyta jóvá.

A VDSZSZ elnöke megismételte, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételéből való részesedésre a vasutasok ígéretet kaptak 2005-ben Kóka János akkori gazdasági és közlekedési minisztertől, ezt az ígéretet akarják kikényszeríteni. Utalt arra, hogy a MÁV Cargo privatizációjából a vártnál több, 102,5 milliárd forint bevétele lesz a MÁV Zrt.-nek, a szakszervezeti követelés teljesítése 9 milliárd forintot tesz ki.

A kiszervezett társaságoknál a 10 százalékos pótlékra vonatkozó követeléssel kapcsolatban Gaskó István elmondta: nagy szükségük lenne erre az ott dolgozóknak. Megjegyezte, hogy információjuk szerint további kiszervezéseket tervez a MÁV menedzsmentje, azonban, ha a mostani követelés nem teljesül, akkor a további kiszervezéseket nehezíteni fogják.

Mi az elégséges?

Gaskó elmondta, hogy a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásról sincs megállapodás. A szakszervezet az 1995-ben, az akkori menedzsmenttel megkötött egyezség alapján kíván megállapodni a mostani munkabeszüntetés idejére is.

A VDSZSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a vasutas társadalom “politikai büntetés” alatt áll, többek között azért, mert kiállt az egészségügyi törvénnyel szemben.

Véletlen egybeesés

Kérdésre válaszolva Gaskó István azt mondta, véletlen egybeesés, hogy a meghirdetett BKV-sztrájkkal egy időben lesz a vasutassztrájk. A vasutasok szolidárisak a BKV-sok munkabeszüntetésével. A VDSZSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a két sztrájk egybeesése megbéníthatja az ország, a főváros közlekedését.

Halasi Zoltán, a VDSZSZ vezető ügyvivője a sajtótájékoztatón elmondta: a stratégiai munkakörökben a sztrájk támogatottsága magas.

Kérdésre válaszolva Gaskó István elmondta, elképzelhető, hogy az SZDSZ-es közlekedési miniszter április 30-i lemondása kapcsán az MSZP által jelölt MÁV-vezetés bátrabban tárgyal.

Nehéz helyzet

Kavalecz Imre, a MÁV sajtófőnöke közleményében azt írta,hogy “a VDSzSz Szolidaritás ismételten nehéz helyzetbe hozta a magyar gazdasági élet egészét is, hiszen hétfőn reggel a vasúti közlekedés hiánya miatt a bejáró dolgozók jelentős részére nem számíthatnak a munkáltatók”.

Nyugaton nyugalom

Stöckert Dávid, a GYSEV szóvivője azt közölte, közlekedni fognak a vonatok a GYSEV Zrt. Győr-Sopron, Sopron-Szombathely és Szombathely-Szentgotthárd vonalain, de a MÁV-sztrájk miatt a menetrend némileg módosul.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik