Belföld

“Fényezőműhely” lesz az új Gyurcsány-stáb?

A március közepe óta tevékenykedő stáb­tagoktól a kormányzati kommunikáció új mederbe terelését várja a kormányfő. Az irány még kérdéses.

A stáb

– Gál J. Zoltán, a kommunikációval foglalkozó kabinet vezetője, megbízott szóvivő (politikai ügyek)
– Pimper Richárd, Gál J. Zoltán helyettese (operatív feladatok)
– Tóth András szakpolitikai igazgató
– Baráth Péter stratégiai kommunikációs főigazgató (kommunikációs stratégia)
– Kirsch Zsuzsa, a marketing-kommunikációs részleg irányítója (tenderek, események, rendezvények)
– Rózsa Gyöngyi pr-igazgató (civil szervezetek, vidéki sajtó, pr-stratégia)
– Gyurkovics Tamás, a kommunikációs igazgatóság vezetője

Miközben az új szóvivő kiválasztásában amatőr hibákat követett el a kormány, a kommunikációval foglalkozó kabinetet nagyvállalati marketingosztályra hajazó módon szervezte meg. Annak vezetésére az eddig is a kommunikációs területért felelős Gál J. Zoltán államtitkárt kérte fel a miniszterelnök.

Baráth Pétert, a Publicis Hungary Reklámügynökség ügyvezető igazgatóját stratégiai kommunikációs főigazgatónak, azaz stratégának szerződtették. Az ő feladata lesz a kormány rövid (2-3 hónapos) és hosszú távú (2-3 éves) kommunikációjának megtervezése. A reklámszakmában elsősorban ügyfélkapcsolatokkal foglalkozó szakemberről kollégái is tudták, hogy mindig is volt affinitása a politikai kommunikációhoz, nyilván családi okokból is: apja Baráth Etele szocialista politikus, volt tárca nélküli miniszter.

A köztudottan nehezen irányítható kormányfő mellé forrásaink szerint olyan embereket kerestek, akik készek végrehajtani Gyurcsány Ferenc „percenként kipattanó” ötleteit, ám ha kell, ellent is tudnak neki mondani. Az evidenciaként kezelhető, hogy a kormányfő továbbra is erőteljesen beleszól majd a kommunikációba, olyannyira, hogy az új szakemberek kiválasztásában is tevékeny része volt.


Reklámakció politikus módra

A kabinetben a McCann Erickson reklámügynökségtől érkező Kirsch Zsuzsa képviseli még a reklámszakmát. Az eddig kreatívigazgatóként dolgozó Kirsch feladata lesz a tenderek kiírása és lebonyolítása, azaz a kormányzati kommunikáció összes fizetett megjelenése a médiában. A kabinet eddig középszinten kezelte a reklámmegrendeléseket, a marketingkommunikációs részleg kialakítása régi hiányt pótol. Annál is inkább, mert 2007. június 30-ával lejár az előző kormányzati tender időszaka, és a költségvetés szerint az azt követő két évben kétszer 1,5 milliárd forintra írhat ki közbeszerzési eljárást a kabinet.

Nincs kormányzati előzménye a frissen igazolt Rózsa Gyöngyi pr-igazgató területének, ennek eddig nem volt külön felelőse a kommunikációs csapatban. A GGK Direct pr-igazgatói posztjáról érkező szakembertől azt várják, hogy jó képet mutasson a kormányról az embereknek. Hozzá tartozik a vidéki sajtó kezelése, a civil szervezetekkel való kapcsolattartás, továbbá az, hogy kialakítsa a kormány – eddig nem igazán tudatos – pr-stratégiáját. Információink szerint átalakul a kormányszóvivői iroda is: ezt a leendő szóvivővel együtt szűk, két-három fős stáb alkotja majd, míg a sajtómegkeresésekkel külön sajtóiroda foglalkozik.


Hiányzik a legfontosabb láncszem

A gárdából azonban – Demcsák Zsuzsa kijelölt kormányszóvivő munkába állás előtti kiszállása miatt – még az egyik legfontosabb láncszem hiányzik. A Figyelő kormányzati körökből úgy értesült, egyelőre nemhogy komolyan vehető új nevek nincsenek, de a kabinet tagjai csak azt latolgatják, milyen típusú kommunikátor vigye a szót: egy kiterjedt kapcsolatokkal rendelkező újságíró, aki ért a kollégái nyelvén, avagy szakpolitikus, aki hitelesebben tudná átadni az információkat? Épp ezért könnyen lehetséges, hogy a kormányfő kabinetfőnöke nem csupán átmenetileg látja el a szóvivői feladatokat; valószínű, hogy utódját legkorábban a nyár végén nevezik majd ki.

(További részleteket a Figyelő legfrissebb számában olvashat!)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik