A két szerelvény július közepéig csak hétvégén közlekedik, csak ezt követően állnak hétköznapi forgalomba. Aba Botond, a közlekedési vállalat vezérigazgatója a FigyelőNet kérdésére elmondta, hogy a következő egy hónapban minden hétvégén forgalomba áll 2-2 szerelvény, augusztustól pedig egyszerre 6-7 szerelvény érkezik majd a világ leghosszabb villamosából. Az 54 méteres egylégterű villamos darabonként 820 millió forintjába kerül a BKV-nak.
Az alacsonypadlós, padlófűtéses villamosok vonalán a BKV az elmúlt hetekben átépítette a peronokat, hogy a mozgásukban korlátozottak és a babakocsis kismamák könnyebben feljuthassanak a járműre. A villamosokban nincs légkondicionáló berendezés,
Demszky és Aba harca
Az első szerelvényt a Megasztárban híressé vált villamosvezető, Varga istván vezette, aki korábban kijelentette, hogy soha többé nem akar villamost vezetni, de Demszky Gábor felkérésére végül elvállalta a feladatot. Az, hogy az utóbbi időben megromlott a viszony a főpolgármester és a BKV vezére között, a villamos indításakor is kézzelfogható volt. Hiába paroláztak ugyanis a fotósok kedvéért, a beszállás után a szerelvény két végébe menekültek egymás elől. Demszky – aki nemrég bejelentette, hogy a körúti villamosfelújítás hiányosságai miatt megvonná a a BKV-vezér prémiumát, ezúttal a BKV utasítását felülbírálva leállítatta a járaton dolgozó jegyellenőröket.
a szellőztetést légbefúvással oldják meg. Korábban a ugyan szó volt arról, hogy legalább egy szerelvényt ellátnak ilyen berendezéssel, de a BKV végül lemondott erről. A légkondicionáló beszereléséért leginkább a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület lobbizott, de javaslataikból csak az üvegvédő fólia felszerelése valósult meg. Tölgyesi Vilmos, a BKV műszaki igazgatója lapunknak elmondta, hogy ez a fólia ugyan összekarcolható, de a rongálás után könnyen eltávolítható, és így nyoma sem marad a vandáloknak.
A BKV nemcsak fizikai eszközökkel igyekszik védeni az új villamosokat, hanem az emberek hozzáállását is megváltoztatná: a közlekedési vállalat honlapjáról háttérképeket, képernyővédőt is le lehet tölteni, az önjelölt biztonsági őrök pedig egy szívszorítóan naív Flash-játékban vehetik fel a harcot a rakoncátlan utasok ellen.
A hagyományosan sárga színű villamosokat a Siemens cég gyártotta Budapestnek, ugyanúgy, ahogy az első nagykörúti szerelvényt is, amely még 1887-ben indult el a Nagykörúton. A BKV most 40 villamost rendelt a cégtől, a modern szerelvények a jövő év nyarára váltják ki teljes egészében a jelenlegi Ganz-villamosokat. (Az első kocsipár összesen 20 ezer kilométert futott utasok nélkül, de az ezután érkezőknek elegendő 200 kilométert megtenniük, mielőtt forgalomba állhatnak.)
A Ganz-villamosokat 1963 és 1981 között gyártották Magyarországon, összesen 151 szerelvény készült. A járművek közel három évtizede, 1978 óta futottak a budapesti Nagykörúton, előtte más vonalakon szállították az utasokat.
A 4-6-os villamos a világ legforgalmasabb villamosvonala, naponta mintegy 220 ezren utaznak a járatokon. (Más városokban ekkora forgalmat rendszerint metrón bonyolítanak le, de Budapesten erre jelenleg se lehetőség, se akarat nincsen.)
A főpolgármester nemrég azzal mutatta be a Combino villamost, hogy aki ezzel utazik, az érezheti majd, hogy “a tömegközlekedés immár nem a szegények szimbóluma”.
Aba Botond cégvezető korábban elmondta: összességében 36 milliárd forintba kerültek az új villamosok. Az üzemeltetésükhöz szükséges infrastrukturális beruházásokra, például a remizek és a nagykörúti peronok átépítésére 6,1 milliárd forintot fordítottak.