Belföld

Kipróbáltuk a metrópótlást

A FigyelőNet kipróbálta a metrópótlást, laikus tesztünk eredménye szerint a felszínen eljutni legalább annyi időbe telik, mint metróval oda-vissza. Már ha egyáltalán lehet.

Heroikus küzdelmet folytat a BKV a metrópótlás megoldásával. Többszörös menetidők, dugó és fullasztó meleg az első napon.

Első próbálkozás: villamos

Tesztünk nulladik órájában reggel fél kilenckor megpróbáltunk feljutni a Blaha Lujza téren a sűrűbben közlekedő villamosra, és ezzel eljutni a Moszkva térre. A felújítás miatt nem közlekedő metró helyett sokan a villamost szeretnék használni, ezért a megszokottnál jóval nagyobb tömeg préselődött fel a szerelvényre. Ezt kiküszöbölendő a BKV minden hadrafogható járművét üzembeállították, aminek az lett az eredménye, hogy a villamosok egymást tolták a körúton. Egy újságíró tavalyi kifejezésével élve „ez nem metrópótlás, ez mozgójárda”, ugyanis olyan sűrűen követik egymást a kocsik. Ennek – és a villamossíneken rendre keresztbeálló autóknak – köszönhetően a forgalom jóval lassabban haladt, mint egyébként.

Laikus forgalomszámlálásunk eredményei: az egyébként 1,5-2,5 perces időközönként közlekedő villamos nagyjából egypercenként járt, a Blaha-Moszkva tér útvonal pedig a szokásos 12 perc helyett 24 percbe telt. Ehhez – becslésünk szerint – legalább 40 szerelvény kell, normális időben ennél 8-10 járművel kevesebb van a síneken.
Kipróbáltuk a metrópótlást 1

Kossuth téri fejtörõ



A tömeg ennek ellenére nem volt kisebb a szokásosnál, és a reggeli melegben a lassúság és a zsúfoltság miatt tudósítónknak hosszú időre elment a kedve a közlekedéstől. Az igazi metrópótló járatokat ezért egy viszonylag kisebb forgalmú időszakban teszteltük.

Második nekifutás: hatszor lassabb

Elsőként a Déli pályaudvartól próbáltunk eljutni a Deák térre. Ez sportkifejezéssel élve röptéből nem, csak mandínerből sikerülhet. A két megálló között ugyanis nincs közvetlen metrópótlás, ami a megállókban álló utasoknak hosszas fejtörést – néha ugyanilyen hosszas káromkodást – okozott. Ezért először a Délitől az Astoriáig közlekedő M2 buszra szálltunk fel. A metrópótló a Krisztina körúton halad az Erzsébet tér felé. Itt az út nagyobbik részén buszsáv segítené a haladást, de tesztünk során sok autós is ezt a sávot választotta (ami az út szélén álló rendőröket egyáltalán nem zavarta), ezért a buszsofőrök legalább olyan hosszan morogtak, mint az utasok.
Kipróbáltuk a metrópótlást 2

Ennyit a buszsávról



Az Erzsébet hídra felkanyarodva lelkesen vészfékezett sofőrünk, egy autós ugyanis úgy gondolta, hogy hirtelen, index nélkül érdemes a buszsávba bekanyarodni, ahol rögtön össze is ütközött egy szabályosan közlekedő taxival. A baleset megtekintésével együtt jó időt futottunk, a 9:55-kor induló busz 10:11-re ért az Astoriához. Itt többen is megpróbáltak felszállni, ugyanis sokan úgy gondolták, hogy a metró teljes hosszán pótlók járnak (ahogy az a hétvégén volt).

Innen 10:16-kor indultunk tovább az M2K jelű busszal, ami a Kossuth térre viszi az utasokat a Deák tér – Arany János utca – Kossuth tér megállókat érintve. Ez a járat 10-12 percenként jár, az utasok így a délelőtti időpont ellenére dugig tömték a buszt. Részidőnk 11 perc volt.

Harmadik próbálkozás: gyomorforgató utazás

A Kossuth térről visszaindultunk volna a Deákra, de a Nádor utca teljesen be volt állva, így a sofőr senkinek nem ajánlotta a buszos utazást. Vészforgatókönyvünk szerint ekkor a Batthyány térre kellett volna eljutnunk, de a Kossuth térről a Duna túloldalára hétköznap nem lehet átszállás nélkül eljutni. Az M2K ugyanis hétköznap (akkor is csak nappal) a Kossuth tér és a Deák között jár, hétvégén (szintén csak nappal) pedig a Kossuth térről a Margit hídon át jut el a Moszkva térre.
Kipróbáltuk a metrópótlást 3

Várakozók az Astoriánál



Tesztünket ezért némi csalással a kettes villamoson folytattuk, majd gyalog értünk vissza a Deákra, ahonnan az M2B jelű busszal utaztunk a Batthyány tér érintésével a Moszkva tér felé. (A megálló megtalálása azonban kisebb rejtvény volt, mivel az Astoria felé menő buszok a Városház parknál állnak meg, a másik irányba viszont az Erzsébet térnél.) Ez volt tesztünk legnehezebb feladata: a belvárosi forgalomban a rossz műszaki állapotú busz csak gáz-fék üzemmódban működött, a sofőr meg sem próbálta másképp vezetni a buszt. Ezért néhány utas már a Roosevelt térnél leszállt, tudósítónk pedig a Batthyány térnél hagyta el – háborgó gyomorral – az autóbuszt.

Ekkor végleg feladtuk a tömegközlekedés gyakorlati értékelését, és ezért a meghosszabbított útvonalon közlekedő 56-os és 22-es busz, valamint az ideiglenesen közlekedő 239-es busz próbájára már nem került sor. Helyette a teraszon elfogyasztott hűtött üdítőre váltottunk, és mindenkinek ezt, valamint nagy adag türelmet kívánunk – egészen augusztus 19-ig.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik