Belföld

Új matrica, növekvő díj az autópályákon

Átlagosan 15 százalékkal emelkednek az autópályadíjak jövő január elsejével, amelyet a gyorsforgalmi úthálózat mintegy 9 százalékos bővülése, valamint az éves infláció 6 százalékos mértéke indokol – közölte a gazdasági tárca.

A gazdasági tárca közleménye szerint a személygépkocsikra vonatkozó D1-es 4 napos matrica ára január 1. és április 30. között 1120 forint, május elseje és szeptember 30 között 1460 forint, október 1 és december 31 között szintén 1120 forint lesz. A tíznapos matrica ára 2300 forint, a 31 naposé 3900 forint, míg az éves 35 ezer forint lesz jövőre.


A 3,5-7,5 tonna közötti járművekre vonatkozó D2-es 10 napos matrica ára 6300 forint, a 31 napos 11500 forint, míg az éves 101 ezer forint lesz. A rendelet szerint a 7,5-12,5 tonnás járművekre vonatkozó D3-as 10 napos matrica 9800 forintba, a 31 naposé 16 700 forintba, az évesé pedig 150 ezer forintba kerül jövőre.


Magyarország európai uniós jogharmonizációs kötelezettsége miatt bevezetik a D4-es kategóriát, amelybe a 12 tonna feletti nehéz gépjárművek tartoznak. Az ezekre a járművekre vonatkozó D4-es egynapos matrica ára 2 000 forint, a 10 naposé 12 500 forint, a 31 naposé 21 300 forint és az évesé 190 ezer forint lesz.


Jövőre a tehergépjármű kategóriákban a hivatásforgalom számára ismét visszaigényelhető lesz az autópályadíjak általános forgalmi adója. Ez azt eredményezi, hogy a D2 és a D3 kategóriák esetén az úthasználók számára a matrica áremelkedések ellenére költségcsökkentés következik be – áll a közleményben. A buszokat a tömegüknek megfelelően sorolják kategóriákba, de elismerve a tömegközlekedés fontosságát, a rendelet pozitív megkülönböztetésként eggyel alacsonyabb besorolást engedélyez ezeknek a járműveknek.


A közlemény szerint a bővülő gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetése és fenntartása egyre nagyobb terheket ró az Állami Autópálya Kezelő Rt.-re, és 2005-től a központi költségvetés sem nyújt támogatást az autópálya-hálózat díjmentes szakaszainak kezelésére. Emiatt kényszerül a szaktárca “a használó fizet” elv szigorú érvényesítésére, amelynek értelmében az autópályák által nyújtott magasabb szolgáltatási színvonalat a használók fizetik meg. Mivel az így befolyt díjbevételek maradéktalanul a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetési és fenntartási, valamint időszakos felújítási költségeit fedezik, a GKM bízik benne, hogy az intézkedést az autóstársadalom megértéssel fogadja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik