Belföld

Iskolapélda – gazdaságról diákoknak

Hiányt pótol egy oktatási program: a piacgazdaság működésével ismerteti meg az általános és középiskolásokat. Eddig 300 iskola 31 ezer diákja ismerkedett meg vele.

Sokan nem is értik, miről beszél az a banki alkalmazott, aki éppen a befektetési bankszámlájuk kamatozását szeretné nekik elmagyarázni. A
Iskolapélda – gazdaságról diákoknak 1

Junior Achievement Magyarország (JAM) Alapítvány oktatási programja ezt a hiányt szeretné pótolni. A gazdasági élet alapösszefüggéseinek ismertetését tűzték ki célul.

Így a diákok 18 éves korukra el tudnak igazodni az őket körülvevő világban még akkor is, ha nem közgazdásznak készülnek. Tisztában lesznek alapvető piaci folyamatokkal, Magyarország aktuális gazdasági helyzetével, a tőzsde és a bankok működésével, a vállalatok tevékenységével, az álláskeresési technikákkal, a munkaerőpiac igényeivel.

Alapítvány franchise rendszerben 

A Junior Achievement kezdeményezés az Egyesült Államokból indult, ma már 108 ország vesz részt a programban egy non-profit franchise rendszer keretei közt. Itthon 1993-ban kezdte meg működését a Junior Achievement Magyarország. Az oktatott tananyag egy részét az amerikai központtól veszik át a szervezetek, de az országospecifikus ismereteket terjesztő kiadványok mindenhol saját készítésűek. Itthon például a tananyag 25 százalékát magyar szakemberek írták. Az alapítvány által kiképzett JAM-tanárok nem saját iskolájukban tanítanak szakkör vagy órarendbe beépített foglalkozás keretében. Eddig 31 ezer diák vett részt a programban, és közel 300 iskola csatlakozott a programhoz. 

Iskolapadban

„A történelem oktatása során felmerül a gazdasági szemlélet, de a diákok a mai piacgazdaságot nem ismerik” – mondja Jávorszky Iván, a JAM ügyvezető igazgatója, aki korábban történelem és földrajz szakos tanárként dolgozott. A 6-18 éves korosztály minden évfolyamának készült JAM tananyagok segítségével a diákok több lépcsőben, életkori sajátosságuknak megfelelően érthetik meg a piacgazdaság folyamatait.

Eleinte a JAM munkatársai keresték meg az iskolákat, hogy csatlakozzanak a programhoz, ma már az is előfordul, hogy az iskolák jelentkeznek: szívesen oktatnának alapvető gazdasági ismereteket. A vállalkozó kedvű tanárok az Oktatási Minisztérium által akkreditált képzésben vesznek részt, a tanításhoz pedig a JAM tanári segédletét is használhatják.

A JAM tárgyai természetesen nem kötelező jellegűek. Van olyan iskola, ahol délutáni szakkörön, van, ahol órarendbe beépítetten oktatják őket. Az utóbbi esetben a diákok még érettségizhetnek is gazdasági ismeretekből.

Az első négy évfolyamon a gyerekek általában csak az osztályfőnöki órák keretében, ötletes segédeszközök segítségével, játékosan ismerkednek meg az alapvető gazdasági fogalmakkal és összefüggésekkel. Például a fogyasztó szerepével, a családtagok foglalkozásával, a szükséglet és a hiány fogalmával vagy az őket körülvevő közösség felépítésével, feladataival. Negyedikben már várostervezési, vállalkozási feladatokat is kapnak.

Felső tagozatban már komolyabb témákra is sor kerül. Például a nemzetgazdaság és világgazdaság legfontosabb intézményeire, a piaci problémákra is. Rendkívül hasznos technikákkal – önéletrajz-készítés, felvételi beszélgetés – vértezi fel a diákokat a „munka világa” nevű tantárgy. A munkaerőpiac megismerését sem lehet elég korán kezdeni. A középiskolában már alkalmazott közgazdaságtant tanulhatnak a gyerekek.

Valóságkostoló

A diákok Magyarország meghatározó üzleti szereplőivel is találkozhatnak a JAM rendezvényein, így például a Bummon (Business Ma Mindenkinek) vagy az Üzleti Diák Konferencián. Bojár Gábor, a Graphisoft vezetője, Lednitzky Péter, az ITDH jelenlegi elnöke, korábban a Vivendi Telecom Hungary vezetője tartott előadásokat a résztvevőknek.

Szimulációs programok – döntések élesben

Minden iskolában, tehát minden diák számra hozzáférhetőek a JAM szimulációs szoftverei. Régi programnak számít a MESE (Menedzsment és Közgazdasági Szimulációs Gyakorlat), ahol a tanulók egy elképzelt vállalat gondjaival kerülnek szembe. Cégvezetőként egymással versenyezve, meghatározott kapacitás és hitelkeret mellett az alábbiakról kell dönteniük: mennyit termeljenek, mennyi legyen a termék ára, mennyi pénzt fordítsanak kutatás-fejlesztésre, marketingre és beruházásra. A döntések után a számítógép kiad egy súlyozott indexet, amelyből a „versenyzők” megtudhatják, mekkora a növekedési ütemük, piaci részesedésük és profitjuk. Ennek tudatában döntenek újra, a cél a piacvezetői pozíció. Az órákon közösen levonják a következtetéseket.

A Bankok munkában nevű program új szimulációs játék, amellyel középiskolások egy bank vezetésének helyében érezhetik magukat. Döntéseket hoznak a bank befektetési és hitelezési stratégiájáról, meghatározzák a kamatokat.

A Hewlett-Packard Magyarország közreműködésével országos versenyt is szervez a diákoknak a JAM, ezen csapatok mérkőzhetnek. A helyezetteket értékes ajándékokkal térhetnek haza, sőt a kiemelkedő teljesítményűek a világversenyre is kijuthatnak, bár erre eddig még nem volt példa.

Diákvállalkozások – a kellemes plusz

A program arra is buzdítja a résztvevő diákokat, kezdjenek saját vállalkozásba. Ez természetesen nem kötelező, de ha a gyerekek lelkesek, a tanárok pedig segítőkészek, semmi nem állhat az útjukba. „A gyerekek nagyon szeretik a diákvállalkozásokat, ami jó, hiszen úgy tanulnak, hogy közben észre sem veszik” – mondja Jávorszky Iván. Üzleti tervet is készítenek, szemmel követhetik üzleti ötleteik megvalósulását, az akadályozó tényezőket. A tanár itt csak katalizátor szerepét tölti be, minden a diákokon múlik.

A legnépszerűbb vállalkozás a gyerekek körében az iskolai büfé üzemeltetése, amiért sok helyütt teljes egészében ők a felelősek. Szünetekben rohannak kinyitni, délután pedig a megrendelésekkel, stratégiai döntésekkel foglalkoznak, ámbár a tanárok ezt néha nem nézik jó szemmel.

Az évente Budapesten megrendezett Diákvállalkozások Kiállításán és Vásárán a diákok megjelenhetnek termékeikkel, eladhatják őket, különböző kategóriákban díjakat nyerhetnek. Idén Mikulás-, csuhébaba- és díszüvegkészítők szerepeltek szép számmal, de akadtak, aki pólónyomási vállalkozásukkal mutatkoztak be.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik