Belföld

Mercedes E 55 AMG – a legerősebb sportlimuzin

Megérkezett a Mercedes válasza sportlimuzin kategóriában. Az E 55 AMG még konkurenseinél is erősebb, gyorsabb, és hi-tech rendszereinek köszönhetően az is elmondható róla, hogy biztonságosabb.

A Mercedes a Párizsi Autószalonon mutatta be új, felpaprikázott E-osztályos sportmodelljét, amely méltó válasz a konkurencia kihívására. Ennek ékes bizonyítéka, hogy az új fejlesztésű fenevad jelenleg kategóriája legerősebb autója, amely megelőzi az Audi RS6-ot, a BMW M5-öt, és a megvadított Jaguar S Type R-t is.

NyomatékbajnokA Mercedes E 55 AMG motorját egy kompresszoros feltöltő táplálja friss levegővel. Ennek a megoldásnak a turbóval szemben az az előnye, hogy már egészen alacsony fordulattól hatalmas nyomaték áll rendelkezésre. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy már alapjáraton közel 350 Nm van jelen, ami egy átlagos 2 literes benzinmotor maximális nyomatékának több mint másfélszerese. A 2500 és 5400 fordulat között jelentkező 700 Nm-es érték pedig csak kamionokkal összevethető érték.

Maximális erő

A csillagos márka mérnökei és az AMG mágusai közösen fejlesztették ki az eddigi legnagyobb teljesítményű sorozatgyártásban készülő E-osztályú Mercedest. A kocsi alapját egy megerősített karosszériájú E merci képezi, amelybe az SL 55 AMG-ből ismerős kompresszoros erőforrást építették.

Az erőmű egy mechanikus feltöltővel lélegeztetett 5,5 literes V8-as, melynek teljesítménye 476 lóerő. Ez az érték azonban eltörpül a lélegzetelállítóan nagy, 700 newtonméteres maximális forgatónyomaték mellett. Összehasonlításul ez 25%-kal nagyobb az eddigi csúcstartó RS6-os Audi nyomatékánál.

A hatalmas teljesítmény előállításához alaposan módosítani kellett a motor szinte minden alkatrészét. Megerősítették a főtengelyt, a forgattyúházat és a dugattyúkat. A csupa könnyűfém aggregát érdekessége, hogy a vezérműtengelyek hengerenként három szelepet mozgatnak, és a motor egyenletesebben járása érdekében hengerenként két gyújtógyertyát alkalmaznak.

A csúcstechnikás erőforráshoz a hátsó kerekeket hajtó speciális erőátviteli rendszer kapcsolódik. Az új fejlesztésű ötfokozatú automata váltó programja kiegészült az AMG Speedshift funkcióval, aminek köszönhetően nem csak kényelmesen, de sportosan is vezethető az autó. Az automata üzem mellett természetesen van mód kézi kapcsolásra is, ilyenkor a vezető F-1 stílusban akár a kormányról is vezérelheti a váltót.

Ezeknek a hi-tech berendezéseknek köszönhetően az E 55 AMG elképesztő menetteljesítményekre képes, mindössze 4,7 másodperc szükséges a százra gyorsításhoz, és a 0-ról 200-ra is csak 16 másodperc kell. A végsebességet a gyár hagyományosan 250 km/órában korlátozza, de a vevő kívánságára az AMG akár ezt is megoldja, így akár a 300-as álomhatár is átléphető. Ezekkel a paraméterekkel a Mercedes E 55 AMG már jónéhány vérbeli sportautót maga mögé utasít, és olyan igazán komoly gépekkel versenyez, mint a Porsche 911 Turbó, vagy a Ferrari 360-as.

Mercedes E 55 AMG – a legerősebb sportlimuzin 1Maximális biztonság

Annak érdekében, hogy a hatalmas teljesítmény ellenére az autó biztonságos maradjon a Mercedes és az AMG új futóművet és fékrendszert tervezett. Az E 55 AMG futóműve, a Mercedes Airmatic DC elnevezésű légrugós fejlesztését kapta. A rendszerrel beállítható, hogy az autó rugózása komfortos vagy limuzinokat meghazudtolóan sportos legyen. A kettős vezérlésű rendszer (Dual Control) a beérkező adatok alapján automatikusan képes módosítani a csillapítást és a rugózást, ennek eredményeként minimálisra csökkenti a karosszéria dőlését, és így biztosítja a kellő tapadást a kerekeknek.

Az ebben rejlő lehetőségeket remekül használja ki a nagyteljesítményű SBC (Sensotronic Brake Control) fékrendszer, amely az útviszonyokhoz és a menetdinamikához optimalizálja egymástól függetlenül a kerekenkénti fékerőt. A rendkívül komoly fékberendezés lelke az első hatalmas nyolcdugattyús féknyereg, amely egy 360 milliméteres belső ventillációs féktárcsát marcangol.

A megfelelő tapadásról pedig elől 245/40-es, hátul 265/35-ös méretű 18 colos abroncsok gondoskodnak. A fenti adatok ismeretében már nem meglepő, hogy az autó képes 100-ról akár 36 méter alatt is lefékezni. Még ezek a csodaszerkezetek sem képesek azonban kitolni a fizika határait, ezért a Mercedes az összes bevált passzív biztonsági berendezést alapáron építi az autóba.

Mercedes E 55 AMG – a legerősebb sportlimuzin 2Stílusos formák

Az E-osztályos formavilág gyakorlatilag nem változott, de a sportos jegyek lényegesen nagyobb hangsúlyt kaptak. Elől nagyobb légbeömlő nyílásokat képeztek ki, és a lökhárító is mélyebbre húzódik. Változott a hátsó traktus kialakítása is, amelyben oldalanként két-két ovális krómozott kipufogóvég kapott helyet.

Az átalakulások szele nem kerülte el az E-osztály belső terét sem. Az utastér sportosan elegáns, tipikusan Mercedeses légkört áraszt. A küszöbökön ízléses AMG emblémás díszlécek találhatók, a fehér számlapos műszerfalat pedig stílusos karbonszálas és alumínium dekorelemek díszítik.

Az E 55 AMG félelmetesen erős motorjának és rengeteg hi-tech megoldásának köszönhetően a kategória nagy ásza. Igazi értéke a sportautós menetteljesítménnyel párosuló nagyfokú kényelem, és biztonság. A világ legerősebb sportlimuzinja címért folytatott küzdelemben azonban hamarosan komoly kihívóra számíthat, hiszen az ősi ellenfél a BMW boszorkánykonyháján már készül az új M5-ös.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik