Kóka János elmondta, az 511 kilométernek mintegy felét 2005. év végéig átadták, a másik felét 2006. év végéig adták, illetve adják át. A miniszter tájékoztatása szerint 2006. első negyedévében két új – a Pécs-Bóly-Szekszárd, illetve a Balatonkeresztúr-Nagykanizsa – szakasz építésének előkészítése kezdődött meg.
Kitért arra, hogy az idén az első negyedévben eddig átadták a Nyíregyházát elkerülő 15,4 kilométeres, illetve a Szeged-Röszke közötti 14,5 kilométeres szakaszt.
Hármat mindjárt befejeznek
A miniszter elmondta, hogy jelenleg három útszakasz építése befejezéshez közeledik: az M35-ös Debrecent elkerülő 13 kilométeres szakasza, az Ordacsehi-Balatonkeresztúr 26 kilométeres M7-es autópályaszakasz, illetve az M6-os autópálya Érdi tető-Dunaújváros közötti rész.
Kóka János utalt arra, hogy az év végéig további szakaszok átadását tervezik: az M7-es Zamárdi-Balatonszárszó, az M3-as Görbeháza-Nyíregyháza, az M35-ös Görbeháza-Debrecen, az M7-es autópálya Nagykanizsa és Becsehely közötti szakaszokat, továbbá az M8-as autópálya dunaújvárosi Duna-hidat, illetve az 51-es számú főút Dunavecse-Apostag elkerülő utat.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy március 27-én átadják az M7-es autópálya Ordacsehi-Balatonkeresztúr közötti szakaszát.
Érd csúszhat
A miniszter szombat délelőtt megnézte az M6-os autópálya érdi tető-Dunaújváros közötti szakasz építését. Ezzel kapcsolatban megjegyezte: az ideiglenes forgalomba helyezés határideje 2006. március 31. Szerinte az említett szakasz nem úgy néz ki, mint amit a közeljövőben át lehetne adni.
A miniszter hangsúlyozta: akkor fogják átvenni ezt a szakaszt, ha az a szerződéses minőségben készen lesz. Hozzátette: nem hajlandó olyan autópályát átvenni, amely nem felel meg a szerződésben foglaltaknak.
Megjegyezte: a szerződő fél viselni fogja a következményeket, a magyar állam nem fogja fizetni a rendelkezésre állási díjat addig, amíg nem lesz kész a szerződésben szereplő minőségben a teljes útpálya.
A kétszer kétsávos utakat is fejleszteni kell
A jövővel kapcsolatban Kóka János elmondta, hogy a következő ciklusban az eddigi erőltetett autópálya-építésből fokozatosan a kétszer kétsávos útfejlesztések irányába kell elmozdulni.
Kérdésre válaszolva a miniszter közölte, hogy új szabályozással 20 százalékkal lehet csökkenteni az autópálya-építés költségeit.