Gazdaság

Vonat nincs, fellebbezés van a MÁV-nál

A MÁV elővárosi motorvonatokra kiírt tenderén vesztes Bombardier tovább keresi az igazát. A vasúttársaság így egyre szorultabb helyzetben van, mivel törvény kötelezi a motorvonatok jövő tavaszi üzembeállítására.

A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDb) a Bombardier panaszának érdemi elbírálásáig megtiltotta, hogy a MÁV szerződést kössön a svájci Stadler Bussnanggal, mert a testület szerint lehetséges, hogy sérült a közbeszerzés tisztasága.


A MÁV közleménye szerint a Bombardier a KDb-hez eljuttatott beadványában nem a tényleges elutasítás indokát nevezi meg. Ez ugyanis a kirívóan alacsony árat nevezi meg a MÁV elutasítási indokának, holott a valós indok: hogy nem felelt meg az ajánlati felhívás feltételeinek, vagyis a magas súlypontszámmal értékelt sorokon irreális árelemeket adott meg, illetve, hogy költségeit az alacsony súlypontszámmal értékelt sorokra átcsoportosította.

A MÁV emlékeztet arra, hogy a Bombardier korábbi jogorvoslati beadványában támadta az értékelési rendszer megváltoztatását, amelyet eredetileg elfogadott. Ennek a KDb akkor helyt adott, ezért a MÁV visszaállította az eredeti állapotot. Ennek ellenére most a Bombardier a KDb döntéssel és a maga korábbi beadványában kifogásoltakkal ellentétes ajánlatot adott. A vasúttársaság közölte azt is, hogy a Bombardier ajánlata több mint tíz milliárd forinttal drágább, mint a Stadleré. A svájci cég ajánlata 66 milliárd forint, ami mintegy 43 milliárd forinttal kevesebb, mint a tenderen először ajánlott ár.

A tenderen kétszer is győző Stadler közleménye szerint a Bombardier annak ellenére fellebbezett, hogy a karbantartásra és takarításra adott 1 euró centes árajánlatával nyilvánvalóan megsértette a tenderkiírást, amely szerint az áraknak fedezniük kell a kiadásokat.

A Stadler úgy véli, hogy a Bombardier folyamatos jogi beadványai és panaszai mögött időhúzási taktika rejlik, amely amellett, hogy egyre hosszadalmasabbá teszi az eljárást és gátolja a szerződés aláírását, nagymértékben veszélyezteti a motorvonatotok időbeni szállítását, ezáltal azt, hogy vonatok minél hamarabb a magyar utasok rendelkezésére állhassanak.

Deli Betty a KDb elnöke elmondta: a motorvonattenderen június 1-jén a svájci Stadler Bussnang AG-t jelentette be győztesnek a MÁV, ám a vesztes kanadai-német Bombardier június 2-án a döntés ellen fellebbezést nyújtott be a döntőbizottsághoz. Deli Betty szerint a KDb döntése legkésőbb július 14-ig megszületik, ám lehetőség van arra, hogy korábban ítéletet hirdessenek. Az ügyben június 17-én tart a döntőbizottság nyilvános tárgyalást – mondta az elnök.

Az MTI információi alapján a KDb tiltó határozatát azzal indokolta, hogy a Bombardier beadványa, illetve a rendelkezésére álló iratok szerint fennáll a közbeszerzés tisztasága megsértésének veszélye.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik