Üzleti tippek

Terjeszkedik a Süddeutsche Verlag

Öt magyar szaklap, köztük a Kreatív is a Süddeutsche Verlag tulajdonába került a múlt héten. A német kiadó hónapokon belül további terjeszkedést tervez a magyar piacon.

A Süddeutsche Verlag (SV) magyarországi érdekeltsége, a Medical Tribune Hungary eddig elsősorban orvos-továbbképzéssel foglalkozó lapokat adott ki, valamint nemrégiben egy pácienseknek szóló, ingyenes kiadványt is piacra dobott. A német kiadó azonban ennél többre vágyott és alaposan „szemügyre vette” a hazai sajtópalettát. Az SV továbbra is szaklapokban gondolkodott, ezért elsősorban ezek piacát vizsgálták – mondta érdeklődésünkre Fabian Müller, a 700 millió eurós árbevételű SV tulajdonában lévő Medical Tribune Group (MT) közép-európai igazgatója. Ezek közül is meghatározták azt a csoportot, amelybe szívesen fektettek volna, ez pedig a média- és marketingszakmai kiadványok lettek. Korábban több lap is szóba jött, végül az egyik legerősebb lappal, a Kreatív kiadójával kezdtek el tárgyalni. A Geomédia évek óta befektetőt keresett, így a cégben hamar partnerre is találtak. Ráadásul a Somoskői Gábor által alapított társaság másik négy lapja iránt is érdeklődni kezdett az SV. Végül pedig a Turizmus Trend, A vendég, az Élelmiszer és a Hotel című szaklapok is a tranzakció részei lettek. A magyar kiadó két szaklapot, a Pesti Műsort és egy pár női lapot viszont továbbra is megtartott.

A Medical Tribune a cégnek is nevet adó lappal összesen nyolc országban van jelen, de magyar lapjai közül az Orvostovábbképző Szemle a legsikeresebb, a 12 ezres terjesztett példányszámmal 25 százalékos piaci részesedést ért el az orvosi lapok között – mondta Müller. A vezető szerint a Kreatív erős márka, ezt tovább szeretnék fejleszteni, míg a többi lapnál elsősorban a nyereség növelése a cél. Ehhez leginkább a hirdetésszervezést akarják erősíteni, többek között egy belső call center felállításával. További terveik között szerepel a sales management erősítése, a termékek auditálása, valamint előfizetői DM-akciók indítása. Az új feladatokkal és az esetleges elbocsátásokkal kapcsolatban Somoskői úgy nyilatkozott, hogy „minden munkatársnak stabil jövőképet tud adni”.

A tranzakció keretében először a Geoholding Zrt. megvásárolta a 150 millió forintos jegyzett tőkéjű Geomédia Zrt.-t, amely megtartotta a fogyasztói lapokat, és csak a fent említett öt periodikát adta el az SV-nek. A Sárga RTV-től még idén augusztusban megváltak. A műsorújságot az Axel Springer vásárolta meg. A Geomédia a jövőben a náluk maradt Pesti Műsorra és a női lapokra koncentrál – mondta lapunknak Somoskői Gábor, aki egyébként jelezte azt is, hogy az eladott lapok összességükben nyereségesek voltak.

A tranzakció összegéről azonban sem a Geomédia vezetője, sem pedig a német társaság irányítója nem árult el részleteket. Ugyanakkor Fabian Müller elmondta azt is, hogy a mostani ügylettel még nem fejeződött be terjeszkedésük, a következő 6–9 hónap a mostani vásárlás lezárásával fog eltelni, de utána a szaklapok között további lehetőségek után néznek. Magyarország mellett pedig Lengyel-, Csehországban is expanziós terveket fontolgatnak.

Az ügylet után egyébként a 14 milliós jegyzett tőkéjű Medical Tribune nevet változtat, ezentúl Professional Publishing névre hallgat a vásárlással megerősített kiadó, és a lapok szerkesztősége is heteken belül átköltözik az új tulajdonos irodáiba. A nemzetközi hálózathoz tartozás nem jelenti cikkek átvételét, sokkal inkább ötleteket osztanak majd meg egymással – mondta Müller, hozzátéve, hogy a külföldi lapokból való átvétel rendszerint „nem működik”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik