Üzleti tippek

Példányszámháború

Néhány fontosabb piaci szegmens értékesített példányszámának 2005-ös alakulását böngésztük át. A MATESZ megújulásával több kiskapu is bezáródik a példányszám-auditálás rendszerében.

Táblázat

(xls)

Tudta-e…?
A MATESZ ettől az évtől kezdve már az Est Indoor és a Boomerang reklámfelületeit is auditálni fogja.

A korábbi vitás kérdések miatt 2006 májusától több ponton is módosul a MATESZ auditálási szabályzata. Megszűnik az a lehetőség, hogy a mennyiségi értékesítés révén az „összes értékesítés” kategóriájában számolják el a furfangos kiadók a gyakorlatban promóciósan terjesztett példányokat. A mennyiségi értékesítésnek azokban a lapcsoportokban jutott nagy szerep, ahol kifejezetten éles piaci verseny alakult ki a kiadók között.

A dolognak sokszor kétségtelenül volt egyfajta „ha ti is, akkor mi is” jellege. Ez legjobban a női glossy lapoknál látszik, ahol nagyságrendileg azonos mértékben – de kivétel nélkül – alkalmazzák a lapok ezt a terjesztési formát. A tavalyi adatsorokból szintén látható, hogy a módszert korábban a legnagyobb mértékben alkalmazó Axel Springer az utolsó negyedévben több lapjánál is jelentősen csökkentette a mennyiségi értékesítést. Bár hozzá kell tenni, hogy például a Ringier a normális mértéken túl soha nem élt a mennyiségi értékesítéssel, de a számítástechnikai lappiacon – az éles verseny ellenére – sem csináltak ebből divatot a kiadók.

A továbbiakban megszűnik annak lehetősége is, hogy a terjesztési időszakon kívül eladott példányokat a féléves auditban az értékesített kategóriában számoljanak el. (Volt olyan lap, ahol ezzel a módszerrel utólag teljesen „eltüntették” a remittendát.) A jövőben a két hónapnál gyakrabban megjelenő kiadványoknál csak a következő lapszám megjelenéséig eladott példányokat lehet értékesítettnek tekinteni.

Mostani vizsgálódásunkhoz a MATESZ által 2005-ben kiadott negyedéves gyorsjelentéseket néztük át, elsősorban az értékesített példányszámokat figyelve.

Férfi glossy lapok

A trendi férfiakért folytatott harcban egy hajszállal a Playboy vezet a CKM előtt, még úgy is, hogy utóbbi jelentősen tudta növelni tavaly árushelyi eladásait. Az FHM a közel 10 ezres mennyiségi eladása ellenére is lemaradt tőlük. Látszólag ugyan az összesített adatok tekintetében a Penthouse is jól fogyott, de ezt csak a kiugróan magas, 25 ezer példányos mennyiségi értékesítésének köszönheti, ezt leszámítva a Men’s Health is jobban szerepelt nála. A Hustler magazin a második félévtől kikerült az auditált lapok köréből.

Gazdasági lapok

A HVG tartotta példányszámát, ugyanis amennyivel csökkentek árushelyi eladásai, annyival nőtt az előfizetőinek száma. A Figyelőből, ha minimális mértékben is, de kevesebb fogyott. Az utolsó negyedéves jobb eredményét egy kétezer darabos mennyiségi tételnek köszönheti a lap. Érdemes lesz megfigyelni, hogy a frissen kapott szerkesztőségi Pulitzer az olvasók figyelmét a lapra irányítja-e. A Haszon Magazinnak nem volt remittendája 2005 második félévében, az adatsorok alapján az innen „eltűnt” példányokat szokatlan módon nem a mennyiségi értékesítéshez, hanem a promóciós terjesztéshez sorolták. Javultak a Manager Magazin mutatói, bár ennek fele továbbra is a mennyiségi kategóriába tartozott.

Gyermek- és tinilapok

Tudta-e…?

A MATESZ a megújulás kapcsán logót is váltott, így a lapok impresszumaiban már ezt kell feltüntetni.

Az egyértelműen emelkedést mutató 2004-es év után tavaly inkább stagnáltak a szegmens lapjai, az utolsó negyedévben pedig kivétel nélkül veszítettek példányszámukból. Az öt tinilapból közel azonos mennyiség fogyott, de ha mindenáron rangsorolni szeretnénk őket, akkor a Popcorn az első, azonban ha nem számítjuk a mennyiségi adatokat, akkor a Bravóról mondható el ugyanez, a legtöbb előfizetővel pedig az IM büszkélkedhet. Az auditált példányszámú lapok között a gyermeklapokat egyedüliként képviselő Buci Maciból – 2005 utolsó három hónapjában a kioszkokban – majdnem háromezer példánnyal kevesebb fogyott.

Lakberendezési lapok

A Lakáskultúra–Otthon-örökrangadóból utóbbi került ki győztesen, ha az árushelyi és az előfizetéses példányokat nézzük. Összességében a Lakáskultúra a combosabb mennyiségi eladásoknak köszönhette jobb szereplését, de az év utolsó negyedévében az Otthonból így is több fogyott. A Polgári Otthon nagyjából 20 ezer példánnyal van lemaradva a két „nagy” mögött.

Műsorújságok

A tévéújságok élmezőnyében a tavalyi év végén a Színes RTV meg tudta előzni fő riválisát, a TVR Hetet. A részletes adatokból látható, hogy a mennyiségi értékesítést konzekvensen kerülő Színes RTV már hónapok óta jobb eredményeket ért el, mint az Axel Springer lapja, amelynél ráadásul csökkentették a mennyiségi kategóriába eső példányok számát. Nevető harmadikként a TV Kéthetes című lap az újságárusoknál egész évben jobban teljesített a fenti két lapnál, sőt előfizetői számát is sikerült növelnie. A Magyar Rádió kiadásában megjelenő RTV Részletes a tavalyi év második felétől már nem auditáltatja példányszámát, amely az elmúlt években folyamatosan csökkent.

Női glossy lapok

A még 2004-ben sikeresen átpozícionált Joynak továbbra sem akaródzik elhagyni a piacvezető pozíciót, a legutóbbi adatok szerint több mint 20 ezerrel többet adtak el belőle árushelyen, mint az őt követő Glamourból. A mennyiségi eladások jelentősen csökkentek a Gyöngynél, a legtöbb előfizetője pedig még úgy is a Cosmopolitannek van, hogy 2005 elejéhez képest közel 40 százalékos csökkenést látni az adatokban. Az utolsó negyedévben az ELLE hétezer példánnyal tudta erősíteni pozícióit az újságosoknál.

Női hetilapok

Közel 300 ezres értékesítésével továbbra is a Nők Lapja számít a szegmens non plus ultrájának. Megújulásának köszönhetően a Kiskegyed az utolsó három negyedévben tartani tudta – tényleges – eladásait. 2005 végére a Hölgyvilág kivételével a többi lapból kevesebb fogyott, beleértve a piacot tavaly felpezsdítő olcsó női lapokat is. A Blikk Nőkből így is közel 160 ezret, a „régi motoros” Fannyból több mint 100 ezret, a Sikkből pedig 65 ezret vásároltak a hölgyek.

Országos napilapok

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján úgy tűnt, hogy a Blikk már örökre elmozdíthatatlan a 250 ezres példányszámról. A tavalyi utolsó negyedévben azonban csökkentek a lap eladásai, és – ha kismértékben is, de – az egész évet tekintve is csökkenő tendenciát mutatnak a számok. Az eltűnt olvasókat lehet, hogy a Színes Bulvár Lapnál érdemes keresni, amelyből év elejéhez képest 15 ezerrel adtak el többet, bár hozzá kell tenni, hogy eladásaik még így sem érik el a 60 ezer példányt. Némi meglepetésre az utóbbi hónapokban auditáltatta magát a Napi Ász is, mint kiderült, a lelkes olvasók napi átlagban több mint 20 ezer példányt cipelnek haza a sereghajtó bulvárlapból.
A reklámkampánynak köszönhető 2004-es stagnálás után tavaly újra csökkent a Népszabadság példányszáma, amiben elsősorban a csökkenő előfizetői szám a ludas. A piac fix pontjának a Népszava számít, amelynek értékesített példányszáma – az adatokat két évre visszamenőleg megvizsgálva – hónapról hónapra szinte ugyanannyi. A Magyar Nemzet vásárlói is fegyelmezettnek tűnnek, bár éves viszonylatban itt látható némi csökkenés. A Magyar Hírlap egyelőre nem auditáltatja példányszámát.

Számítástechnikai lapok

Az IT-lapok piacán 2005-ben a legtöbbet a PC Worldből vásároltak, majd fej fej mellett következett a Computer Panoráma és a Chip, a két auditált játéklap közül pedig a GameStarnak voltak jobbak a mutatói. A számítástechnikai hetilapok versenyében a Computerworld-Számítástechnika szerepelt jobban, az IT-Businessnél inkább az ingyenes terjesztés dominált.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik