Élet-Stílus

Paranoid kamaszokat vagy romantikus hippiket nézzünk?

Április sokszínű. A mozikba a természet és társadalom festésével köszönt be, a mai világ magányos kamaszainak letargiájával és tragédiájával (Paranoid Park), intellektuális-csevegős komédiázással és finom társadalombírálattal (2 nap Párizsban), utcai táncfilmmel (Streetdance – Step Up 2.), a civilizációból az érintetlen tájba vágyó „kvázi hippi” portréjával (Út a vadonba) és egy a természetfilm-mesefilm ötvözetéből született lebilincselő alkotással (A róka és a gyerek).


2 nap Párizsban

A tejszőke francia színésznő – akiről sokan hisszük azt, hogy amerikai, de minimum, hogy angol –, Julie Delpy első filmjében nemcsak producerkedett, rendezte, írta, vágta, de még a zenét is „eská” szerezte. A filmben arról mesél, ami a szívének a legfontosabb: Párizsról. Története szerint Marion (Delpy) és kedvese, Jack (Adam Goldberg, aki a való életben a színésznő egykori társa volt) a francia fővárosba utaznak, hogy a reménybeli jövendőbeli legényember megismerhesse a lány szüleit (a valóságban is azok: Marie Pillet és Albert Delpy), miközben fel-felbukkannak Marion korábbi fiúi.

Paranoid kamaszokat vagy romantikus hippiket nézzünk? 1

A leghíresebb két „saját” filmet (Mielőtt felkel a Nap, illetve Mielőtt lemegy a Nap című lírai románc-mozikat) megidéző Delpy-debütálás kellemesen szórakoztató, hiteles film. Sok ismerős párkapcsolati elemre bólinthatunk rá, vagy éppen újakat ismerhetünk meg.
Julie Delpyt eddig is szerettük, ezután még jobban fogjuk.

2 NAP pÁRIZSBAN

2 Days in Paris, színes, feliratos francia–német romantikus vígjáték, 96 perc, 2007, rendező: Julie Delpy, szereplők: Julie Delpy, Adam Goldberg, Daniel Brühl, Marie Pillet, Albert Delpy, Aleksia Landeau, Adan Jodorowsky, Alex Nahon, forgalmazó: Budapest Film, honlap

Út a vadonba

Nehéz eldönteni, hogy az Út a vadonba giccses vagy érzékeny alkotás. Annyi bizonyos, hogy rendezője, az általunk inkább színészként ismert Sean Penn korábban hathatós bizonyságokkal (Menekülés az éjszakába, Az ígéret megszállottja) szolgált arról, hogy erősen fogékony az átható, drámai érzelmek ábrázolásában.

Paranoid kamaszokat vagy romantikus hippiket nézzünk? 2

A Jon Krakauer életrajzi regényéből önkezűleg írt forgatókönyve nyomán egy fiatalember, Christopher McCandless (Emile Hirsch) identitáskeresését követhetjük nyomon, amikor is a Szelíd motorosok hippivilágát idéző modorban az ígéretes jövő előtt álló legény szakít jelenével és potenciális jövőjével – igazolványát széttépi, pénzét eladományozza és így tovább –, s nekivág a nagyvilágnak „irány Alaszka!” jelszóval, szellemi mesterei, Rousseau és az amerikai életművész-író, Thoreau gondolati irányvonalait követve.

Hatásos mozi Penn filmje, felkavarja az embert – ha giccsesnek tartja, ha érzékenynek –, ez pedig a jelentős fényképészi munka (Eric Gautier) mellett az olyan szereplőknek is köszönhető, mint Hirsch, Hal Holbrook, Vince Vaughn, Marcia Gay Harden.

ÚT A VADONBA

Into the Wild, színes, feliratos amerikai dráma, 140 perc, 2007, rendező: Sean Penn, szereplők: Emile Hirsch, Vince Vaughn, Hal Holbrook, Kristen Stewart, Jena Malone, Marcia Gay Harden, William Hurt, Catherine Keener, Zach Galifianakis, forgalmazó: UIP-Duna Film, honlap


A róka és a gyerek

Bár főszerepben az állat van – akárcsak Jean-Jacques Annaud A medve című, húsz évvel ezelőtti mozijában – az ember a lényeges. Itt speciel egy kislány (tündéri: Bertille Noël-Bruneau), aki próbál megszelídíteni egy rókát, és közben számtalan kalandot él át. Persze közben eljuthatunk egy erkölcsi üzenethez is.

Paranoid kamaszokat vagy romantikus hippiket nézzünk? 3

A film gyönyörű természeti képekben, kevés szóval mesél, mintegy magyaráz a világról kicsiknek, azoknak, akik ma könnyen hihetik azt, hogy a tehén természetes színe a lila. Nem, nem az. S ami a film fő erénye: elmondja, hogyan kell jónak lenni.

A naturális dokumentumfilmek világából átvándorló rendező társ-forgatókönyvíró, Luc Jacquet ért a gyerekek nyelvén, jól és minőségien mutatja meg a környezetünk azon részét, amit egy kölyöknek ismerni érdemes.

a RÓKA ÉS A GYEREK

Le renard et l’enfant, színes, szinkronizált francia dráma, 92 perc, 2007, rendező: Luc Jacquet, szereplők: Bertille Noël-Bruneau, Thomas Laliberté, Isabelle Carré, forgalmazó: Best Hollywood, honlap

Paranoid Park

Magukra maradt tinédzserek lófrálnak Gus Van Sant új filmjében, miközben a szüleik válnak, borongnak, szorongnak, vagyis vacakul érzik magukat, a lányok félik a fiúkat és fordítva. A főszereplő gördeszkás srác – Alex (Gabe Nevins) – az utcakölykök „alapította” Paranoid Parkban (elitvidéken) gördül nap mint nap. Egy bolondozása alkalmával olyan balesetet okoz, amiben egy biztonsági őr meghal (a vonat alá zuhan, ami levágja a fejét).

Paranoid kamaszokat vagy romantikus hippiket nézzünk? 4

A képeiben és hangulatában Van Sant olyan korábbi alkotásait, mint az Elefánt, Gerry idéző film nem katartikus, de mindenképpen szorongató élmény. Egyfajta lassú méreg, ami nem végez velünk azonnal, hagyja, hogy azt higgyük, ebben a világban is azért van még remény. De nem. Nincs.

PARANOID PARK

Paranoid Park, színes, feliratos francia–amerikai dráma, 90 perc, 2007, rendező: Gus Van Sant, szereplők: Gabe Nevins, Taylor Momsen, Daniel Liu, Jake Miller, Lauren McKinney, Winfield Jackson, Joe Schweitzer, Scott Patrick Green, forgalmazó: Cirko Film – Másképp Alapítvány, honlap

Streetdance – Step Up 2.

Emlékeznek még Alan Parker 1980-ban készült, nagyszerű A hírnév című musicalfilmjére? Amiben szépreményű New York-i művészeti iskolások élik meg a csepűrágás és a szép remények nehézségeit, hogy ugye hiába a nagy akarás, nem mindenkiből lesz sztár. (Ahhoz kell a „kavarás” is.) A hírnévben szerepel egy táncospár, egy túlambicionált és nagy seggű afroamerikai leányzó és gumimozgású fiúkísérőjének az epizódja, amiben a srácot – akinek minden mozdulatából sugárzik a tehetség – felveszik, a lányt nem. Nos. A Streetdance – Step Up 2. olyan, mint a lány. Nagyon akar, de egy-két említésre méltó szcénát leszámítva nincs benne semmi, az utcai tánc nyitott (szabad) és az intézeti balett zárt (zsarnoki) világa között őrlődő új „csillag”, Andie (Brianan Evigan) története nem érinti meg a nézőt. Nagyjából annyira érdektelen, mint anno Jessica Alba Honey című, jelentősen félresikeredett tánctanárnőmozija volt.

Paranoid kamaszokat vagy romantikus hippiket nézzünk? 5

A sablonarcok, sablonsorsok, sablonmegoldások között valószínűleg csak a kamaszlányok találnak szerethetőt: a táncos fiúk és a táncos lányok szépen megdolgozott testét. Az idősebbek meg sirathatják a fiatalságukat.

sTREETDANCE – sTEP UP 2

Step Up 2 the Streets, színes, feliratos amerikai zenésfilm, 98 perc, 2008, rendező: Jon Chu, szereplők: Briana Evigan, Robert Hoffman, Will Kempe, Tony Devon, Telisha Shaw, Cassie, Adam G. Sevani, forgalmazó: SPI International Hungary Kft., honlap

Ajánlott videó

Olvasói sztorik