Az egyik alagsorból azonban hamarosan olyan zajok szüremlettek elő, amik már egyáltalán nem szolgálták az eredetileg kitűzött célt: a roppant hosszúra nyúló dalokban az őrlő death metal riffek egyre markánsabb progresszív csavarokat kaptak, megszólalt az akusztikus gitár, aztán egy kristálytiszta énekhang is. Születőben volt az Opeth.
A tagok persze ekkoriban még egy darabig jöttek-mentek a hamarosan központi alakká váló gitáros-énekes Mikael Akerfeldt körül, mégis egyre markánsabban körvonalazódott az a bizonyos death metalban gyökerező, tömény, komplex riffeket légies akusztikus betétekkel, ördögi hörgést angyali dallamokkal variáló Opeth-hangzás, ami már a ’95-ös Orchid című debütön is közel teljesen készen állt, de máig finomodik.
Elhajlásoktól és botrányoktól mentes karrierje során a banda eddig hét lemezt készített, melyek közül a legutolsó Deliverance/Damnation páros 2002-2003-ban jelent meg, előbbin a banda hagyományos soundját, utóbbin pedig annak a lágy, dallamos oldalát megjelenítő dalokkal. Ez a két anyag végleg bebizonyította, hogy mindenki tévedett, aki a korai években a progresszív tábor számára túl keménynek, a death metalosoknak pedig túl finomkodónak ítélte az Opethet, hiszen meglepően széles körben találtak roppant meleg fogadtatásra. Ennek eredményeként a soron következő Ghost Reveries már a Roadrunner Kiadó gondozásában lát majd napvilágot augusztus 30-án – a megjelenés előtt két héttel pedig harmadszor is hazánkba látogat a zenekar egy Hammer színpados fellépés erejéig.