Élet-Stílus

Kultfilm-sikert hozott a Filmszemle

Rekordnézőszám, de a szokottnál gyengébb színvonal jellemezte a 36. Magyar Filmszemlét. A fődíjat a kultfilm-gyanús Fekete kefe söpörte be, a közönségdíjat az Argo vitte el. A Diákzsűri szerint mélyponton vagyunk.

Hivatalosan ugyan a versenyen kívül indított és kedden este zárt körben bemutatott Sorstalansággal zárul a 36. Magyar Filmszemle programja, de a különböző kategóriákban már délután eredményt hirdettek. Ami már most biztosan tudható: élénk volt az
Kultfilm-sikert hozott a Filmszemle 1

érdeklődés és bőséges a kínálat a február 1. és 8. között megrendezett filmes seregszemlén.


A 21 nagyjátékfilm, 42 dokumentumfilm, 26 kisjátékfilm és 10 kísérleti film vetítéseire az előzetes adatok szerint közel 50 ezren voltak kíváncsiak (tavaly 42600-an). Csak a dokumentumfilmeket több mint hétezren nézték meg, jóllehet a kritikák szerint ezek színvonala is csupán közepesnek volt mondható. A nagyjátékfilmeket ugyanakkor a szokottnál lesújtóbb kritikák érték, a filmszakos hallgatókból álló Diákzsűri egyenesen mélypontról beszélt.







Díjazott játékfilmek

 Fődíj: Fekete kefe (Vranik Roland)
 Legjobb rendezés: A porcelánbaba (Gárdos Péter)
 Rendezői látvány: Nyócker (Gauder Áron)
 Legjobb női alakítás: Gryllus Dorka (Dallas Pashamende)
 Legjobb férfi alakítás: Cserhalmi György (A fény ösvényei)
 Legjobb női epizód alakítás: Tóth Ildikó (Ég veled!)
 Legjobb férfi epizód alakítás: Csányi Sándor (A porcelánbaba, Állítsátok meg Terézanyut!, A fény ösvényei)
 Legjobb forgatókönyv: Ég veled! (Pacskovszky József, Sándor Pál, Gózon Francisco)
 Legjobb első film rendezői
: A fény ösvényei (Mispál Attila) Legjobb operatőri munka: Fekete kefe (Pohárnok Gergely)
 Arany mikrofon díj (legjobb hangmérnöki munka): Balázs Gábor (Dallas Pashamende, A fény ösvényei, Állítsátok meg Terézanyut)
 Arany olló díj (legjobb vágás): Politzer Péter (A fény ösvényei)
 Gene Moskowitz különdíj: Gárdos Péter (A porcelánbaba)
 Közönségdíj: Argo (Árpa Attila)

A Fekete kefe fényes győzelme


A Filmszemle fődíját Vranik Roland Fekete kefe című alkotása nyerte el, a legjobb elsőfilmnek pedig Mispál Attila filmjét, A fény ösvényeit választotta a zsűri. A Diákzsűri egy nappal korábbi értékelése ismeretében mindez már nem okozott nagy meglepetést, miután a filmszakos egyetemisták is éppen erre a két filmre voksoltak.

A hivatalos közlés értelmében a zsűri újszerű filmnyelvi megoldásaiért és az alkotói célokat kivételes pontossággal szolgáló csapatmunkáért ítélte a fődíjat a Fekete kefe alkotóinak. A reklámiparból észrevétlenül átlépő Vranik Roland rendező és Pohárnok Gergely társ-forgatókönyvíró-operatőr bemutatkozó közös nagyjátékfilmje lassú, mégis kellemesen sűrű ezredeleji világvárosfilm – olvashatjuk a kritikát a szemle honlapján.

A kisközösségi kultfilm-gyanús jelzővel illetett alkotás négy fiatalról szól, akik egy ötödik kerületi háztető kéményét bélelve némi napsütötte beszívás után keverednek csupa érdekes kalandba kecskékkel, kakasokkal és krisnásokkal. A film méltatói szerint a Fekete kefe hihetetlenül izgalmas, új és érdekes hangvételű, a főszereplők (Bánki Gergely, Hajduk Károly, Hernádi Csaba és Réthelyi András) alakítása pedig egészen kiváló.







A Diákzsűri díjazottjai
 Nagyjátékfilm fődíj: Mispál Attila: A fény ösvényei
 Különdíj: Gárdos Péter: A porcelánbaba
 Elsőfilmes fődíj: Szekeres Csaba : Kinder Garden
 Különdíj: Vranik Roland: Fekete kefe
 Dokumentumfilmes fődíj: Zsigmond Dezső: Csigavár
 Különdíj: Moharos Attila: Székelyföldi szolgasorsok
 Fődíj: Mészáros Péter: Kyrie Különdíj: Czukor Balázs és Horváth Kristóf (Undorground)

Mélypont



A filmszakos egyetemi és főiskolai hallgatókból álló 17 tagú Diákzsűri idén hetedik alkalommal díjazta a szemle alkotásait, és egyúttal meglehetősen lesújtó véleményt alkotott a darabokról, valamint a nem egyszer előforduló technikai kellemetlenségekről, filmszakadásokról. A nagyjátékfilmek kategóriájában például csak parázs viták után tudtak közös nevezőre jutni és egyáltalán első helyezésre érdemes díjazottat találni. Volt olyan zsűritag, aki abszolút mélypontnak tartotta ezt a szemlét és egyedül a Fekete kefét tartotta vászonra érdemesnek.

Teszler Tamás, a nagyjátékfilmek szekciójának koordinátora (és egyben a diákzsűri főszervezője) elmondta, hogy sajnos egyáltalán nem látott jó filmeket ezen a szemlén. Annak ellenére, hogy komoly rendezői képzés van, ők sem teljesítenek jól: történetírásban, dramaturgiában, színészvezetésben egyaránt nagy mélypontokkal találkozik. „Rengeteg az ötlet, hatalmas a kreativitás, de ezek a “patronok”  a levegőben durrannak el” – fogalmazott. Úgy látta, hogy fantasztikus és zseniális színészek bődületesen rossz szerepekben szenvednek.







További díjazottak
 Kisjátékfilm fődíj: A karusszel rítus (Gayer Zoltán, Molnár Péter)
 Rendezői és operatőri díj: Before Dawn (Kenyeres Bálint, Erdély Mátyás)
 Kísérleti film fődíj: Résfilm (Kardos Sándor)
 Dokumentumfilm fődíj: Új Eldorádó (Kocsis Tibor)
 Doku-rendezői díj: Varga Ágota (Leszármazottak), illetve Zsigmond Dezső (Csigavár)
 Doku-operatőri díj: Xantus Gábor (Népesség Istentől, népesség embertől), illetve Bucsek Tibor (Képíró – Aba Novák Vilmos)

A dokumentumfilmes zsűri tagja, Egyed Judit valamivel enyhébben fogalmazva egyenletesnek, de csak közepes színvonalúnak értékelte az idei darabokat. Véleménye szerint tematikailag ugyan változatos volt a felhozatal, a filmes kifejezőeszközök használata viszont kevéssé volt invenciózus. Nem tartották sokra azokat a dokumentumfilmeket, amelyek nagyon manipulatívak és hatásvadászok voltak, leginkább a személyes kapcsolatot a témával és az egyéni hozzáállást igyekeztek értékelni.

Az elsőfilmes zsűri komoly vitákat folytatott a díj odaítéléséről, miután tagjainak véleménye szerint nem volt kiemelkedő alkotás, és a darabszámra is csekély kínálat erősen megosztotta a zsűrit. Végeredményben azonban ráéreztek a „nagyzsűri” véleményére, ugyanis egy részük A fény ösvényeit, mások a Fekete kefét tartották befutónak. A Fekete kefe szerintük is friss, fiatalos alkotás, minimalista eszközöket használó, mégis lendületes, eredeti film. A fény ösvényei az egyik zsűritag szerint katartikus élményt nyújt a rendezői, operatőri munkával, az egyedi időkezeléssel.







Dől a lé
Az idei évben a filmtörvénnyel és ahhoz kapcsolodó változtatásokkal a kormány a filmgyártás támogatását hirtelen az egyik legvonzóbb befektetési formává tette. Az adótörvények tavaly november elején elfogadott, s még ugyanebben a hónapban kihirdetésre került módosítása nyomán az a nyereséges vállalkozás, amely 100 forintot filmgyártásra fordít, az államtól cserébe 116 forintot kap vissza. Információink szerint különösen a bankszféra érdeklődik az adómegtakarítás, illetve -visszatérítés e formája iránt. A befektetési kedv mindenesetre tovább élénkülhet azok után, hogy a tavalyi év utolsó negyedében is már az egy évvel korábbihoz képest 20 százalékkal több, mintegy 5-600 millió forint folyt be a filmgyártásba. A szakemberek ugyan nem bocsátkoznak hosszú távú jóslatokba, de 2005-ben 1,5-2 milliárd forint befektetésre számítanak.

Jöhet az igazi megmérettetés

A szakma tehát már értékelt, de szavazott a közönség is. A Filmszemle hivatalos honlapján elhelyezett internetes szavazás eredményei alapján (a keddi zárónapon délután 3 óráig ugyanis bárki leadhatta voksát) a mozikban már jó ideje látható, de a szemle versenyprogramjában is elindított Argó nyerte el a közönség legtöbb szavazatát (5,3-as átlaggal). A második helyre a Fekete kefe került (3,9-es eredménnyel), a harmadik legnépszerűbb pedig a Le a fejjel! lett (3,6-tal). Az ugyancsak díjazott A fény ösvényei viszont hátul kullog a közönség sikerlistáján: a szavazásra bocsátott 20 film közül a 13. helyet szerezte meg (2,1-es osztályzattal). (Az idei filmeket összességében jóval szigorúbban pontozta a közönség, hiszen tavaly a Szezon 6,3-as átlagot kapott, és a második helyezett Dealer is 5 fölötti eredménnyel zárt.)

Mindazonáltal a szélesebb megmérettetés csak ezután kezdődik. Kérdés, hogy a most díjazott alkotások képesek-e becsalogatni a nézőket a mozikba, folytatódik-e a magyar filmek elmúlt évben tapasztalt növekvő népszerűsége, vagy éppenséggel – ahogyan azt néhány filmes szakértő latolgatja – újra gyászos év következik. Mindenesetre néhány alkotás nézőszáma azért a szigorú diákzsűri szerint is elérheti a 100-150 ezret: ilyen lehet például a Le a fejjel!, amelyet már pusztán a rendező, Tímár Péter és színészei neve miatt sokan vonzónak találhatnak. Emellett A Fekete kefe és a Kész cirkusz is megérdemelné, hogy sokan lássák – vélték a zsűritagok -, mindkét film ugyanis korrektül összerakott és közönségbarát, ráadásul remek zenével.


Kultfilm-sikert hozott a Filmszemle 62

Ítélt a zsűri. Fotó: szemle.film.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik