Mobil

A Google felgyorsítja a mobilos hírolvasást

Mielőtt eláruljuk, mit jelentett be a Google, nézzük meg, miért is volt szükség rá. Annak ellenére, hogy a mobilhálózatok egyre gyorsabb adatátvitelre képesek, a telefonos netezés még mindig valahogy “nem az igazi”. Főleg akkor igaz ez, ha nem valamilyen konkrét tartalmat nyitunk meg célzottan, hanem csak rákeresünk valamire, és a kapcsolódó médiamegjelenéseket szeretnénk előcsalogatni. Ilyenkor nem feltétlenül a kedvenc, már jól megszokott oldalainkon nézelődünk, hiszen lehet, hogy az általunk keresett hírről egy általunk eddig kevéssé ismert portál tudósít. És ilyenkor jön a bosszankodás.

Minden egyes weboldal – főleg a miénkhez is hasonló hírportál – hirdetésekből “él”. Az alapvető tartalom mellett felbukkanó reklámok és egyéb extrák miatt lehetséges az, hogy a 24.hu-t nem úgy kell megvenni, mint annak idején az újságosnál a napilapot, vagy előfizetni rá, hogy ennek fejében engedjünk hozzáférést a cikkeinkhez. De minden ilyen portál és egyéb weboldal más és más “motort” használ a tartalmak rendezésére és megjelenítésére, a reklámok kezelésére és az összes többi funkcióra. Ez azt eredményezi, hogy amikor valaki egy szimpla Google keresés után más és m ás oldalakra téved, mindegyikük teljesen más módon töltődik le, a különféle hirdetés-kezelő felületek lelassítják az oldal megnyitását, ráadásul az egyik oldal Flash bannerekkel van teletömve, a másik beágyazott Java kódokkal és még ki tudja, mi mindennel, ami egyes mobil böngészőkben hibásan, vagy egyáltalán nem jelenik meg, rosszabb esetben lefagyasztja a készülék rendszerét.

Aki nem lép egyszerre

No, itt jön képbe a most bejelentett új projekt, amelyet Accelerated Mobile Pages (szabad fordításban “gyorsabban betöltődő mobil weboldalak”) névvel illetnek. A keresővállalat célja, hogy egy friss szabvány segítségével olyan weboldalak, hírportálok és webes magazinok szülessenek, amelyek tartalmastul, reklámostul, extrástul ugyanolyan gyorsan és hibamentesen jelennek meg mobilokon, függetlenül attól, hogy azok milyen készülékek, milyen rendszert futtatnak és milyen böngészőt nyomkodunk rajtuk.Az AMP HTML nevű környezet tesztelése egy ideje már folyik a háttérben olyan neves partnerekkel, mint a BBC, a Financial Times, a Guardian, az Economist, a Buzzfeed és a Huffington Post. A nagy webes szereplők közül pedig máris elkötelezettségét jelezte többek között a Twitter, a WordPress, az Adobe, a LinkedIn és a Pinterest is.

A portálokat és híroldalakat fejlesztő kiadók a tervek szerint egy olyan szabvány szerint építhetik fel oldalaikat, amelyek egy meghatározott technológiai specifikációt és kódrendszert tartalmaznak. Ez a mai webes megoldásokra épülő, ám egységesített platform úgy tudja “könnyebbé” tenni a sok-sok információval, tartalommal, multimédiás elemmel és persze reklámokkal megtömött oldalakat, hogy a végén az olvasó sokkal gyorsabb, hibamentesen működő oldalakat kaphat. Ráadásul ezek sokkal könnyebben felismerhetők lesznek a különféle közösségi oldalak számára is (most kollégáimra is kacsintok, akik bizonyára már sokszor élték át egy Facebookon megosztott saját cikknél, hogy “miért nem húzza be azt a rohadt képet”, és “már megint nem látszik a lead”). Ez pedig végső soron megint az olvasónak lesz jó, ugyanis végre nem különféle összevissza képekkel, elrontott kódolású karakterekkel megosztott cikkekkel találkozunk majd Facebookon, Tumblr-en és egyéb helyeken.

A bejelentés után persze még nem jön el rögtön a kánaán, a projekt egyszerűen csak most érkezett el abba a szakaszába, ahol a tesztelők miatt már konkrét tapasztalatok alapján lehet tovább finomítani a megoldást. A projekt fejlesztői oldalára folyamatosan kerülnek fel a kapcsolódó technológiák és leírások, tehát a saját motorral működő portálok és weboldalak készítői majd ezek alapján kezdhetik el az átalakítási munkákat. Sokan pedig mások technológiájára épülő motort (például WordPress-t) használnak, számukra még egyszerűbb lesz az átállás, mivel itt a folyamatosan frissülő motorokat a partnercégek alakítják majd át a szabványnak megfelelően. Végül itt egy rövid szemléltető videó, hogy is néz ki egy egyszerű keresés, majd az ebből megnyíló híroldalak megjelenítése. Ha tényleg ilyen gyors lesz, máris örülünk.

Olvasói sztorik