A turizmus körében egyebek mellett a légiközlekedéssel, a külföldi szállásfoglalással, a szállás minőségével, az autóbérléssel, a vasúti vagy buszos utazással kapcsolatos panaszok rendezésében, valamint a külföldön vásárolt termékekkel összefüggő garanciális jogok érvényesítésében is segíthet a sérelmet szenvedett magyar fogyasztóknak az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK), amely az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának hazai tagja.
Mikor érdemes bevonni az EFK-t?
A közlemény szerint akkor érdemes az EFK ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítségét kérni, amennyiben a helyszínen nem tudták rendezni panaszukat, vagy a hazaérkezés után elküldött panaszlevelükre a szolgáltató nem válaszolt, illetve elutasító választ adott.
A központ közreműködésével elkerülhető egy külföldi céggel szembeni esetleges hosszadalmas, határon átnyúló bírósági pereskedés, valamint megállapodás, egyezség jöhet létre a vitában érintett felek között.
Már vannak, akik sikerrel használják
A közlemény szerint az EFK ismertsége a magyar fogyasztók körében folyamatosan nő. Az általuk benyújtott, az Európai Unió más tagállamában, Izlandon, illetve Norvégiában székhellyel rendelkező vállalkozásokat érintő fogyasztói panaszok száma 10 százalékkal nőtt az idén január 1-je és szeptember vége között a tavalyi év azonos időszakához képest. Az idén 331, míg tavaly 304 panaszt adtak be ebben az időszakban.
Emellett az EFK-hoz 158 határon átnyúló panasz is érkezett, amelyeket más uniós tagállami, izlandi vagy norvég lakóhelyű fogyasztók nyújtottak be külföldi társközpontjaink útján magyar székhelyű vállalkozásokkal szemben, ez 20 százalékos növekedés 2014-hez képest – közölte az NFH.
A központ szeptember közepéig több mint 16 millió forint értékben érvényesítette sikeresen az uniós fogyasztók határon átnyúló ügyletekkel kapcsolatos vagyoni igényeit, ebből több mint 9 milliót a magyar fogyasztók kaptak meg.