Nincs elég pihenőidő, nem ilyen utakra találták ki a buszokat, és azt sem tudják, hogyan fizetik ki őket – állítja Nemes Gábor az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke. Nemes a 24.hu-nak azt mondta, semmi bajuk azzal, hogy a fővárosi polgárok helyett menekülteket kell szállítaniuk. Sőt. Nemes szerint csak annyit kérnek, hogy olyan feltételek legyenek, mintha valóban fővárosi polgárokat szállítanának.
„Nagyon hosszú időt dolgoznak a gépkocsivezetők. Nem a kollektív szerződés szabályai szerint foglalkoztatják őket. Nem biztosítottak azok a pihenőidők, amik szükségesek ahhoz, hogy ne fáradtan, hanem megfelelő állapotban, kipihenten tudjanak dolgozni.”
10 óra vezetés megállás nélkül
A szakszervezeti vezető azt mondja, tud olyan esetről, hogy a sofőrök, miután leértek a baranyai Beremendre, 5-6 órát kénytelenek voltak várakozni, mire elindulhattak mondjuk Szentgotthárdra.
Maga az út akár 10 óra is lehet, hiszen ezek a buszok nem tudnak 90-100 km/h-s sebességgel menni, csak 60-65 km-t tudnak óránként. Ez azt is jelenti, hogy egy buszvezető akár 15-16 órát is dolgozik egyben, állítja Nemes.
A szakszervezet kérte a cég vezetését, hogy biztosítsanak pótsofőröket, akik válthatják az elfáradt dolgozókat. Nemes azonban úgy tudja, hogy ez kevéssé valósult meg az elmúlt napokban. Azt azonban elismeri, hogy a BKV igyekszik. Van már szervizcsapat, és néhány napja úti csomagot is kapnak a buszosok. Az azonban nem világos a számukra, hogy mennyit kapnak az extra fuvarokért.
„A BKV azt írta a kérdéseinkre, hogy a kollektív szerződés szerint fizetik ki a munkavállalókat. A baj ezzel csak az, hogy nem a kollektív szerződés szerint foglalkoztatják a dolgozóinkat.”
Mennyi az annyi?
Nemes Gábor az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke azt mondja, ha 6 órát nem haladja meg a munkavégzés ideje, akkor 20 perc pihenőidő jár a BKV-sofőröknek. Ha többet kell dolgozniuk 6 óránál, de kevesebbet, mint 9 órát, akkor jár még 10 perc szünet. Ha azonban ennél is több időt dolgoznak, akkor még járna nekik összesen 40 perc szünet.
Egy 10 órás útnál, amikor nem lehet megállni közben sehol, ez teljesíthetetlen. Pedig a kollektív szerződésben ez van a szakszervezet szerint. Vagyis Nemes szerint az a baj, hogy hiába mondja a cég, hogy majd úgy fizetnek, ahogyan az le van írva, nem így dolgoznak a menekülteket szállító buszsofőrök.
Kérdéseinket elküldtük a BKV sajtóirodájának, amint megérkezik a válasz, közöljük.