Nem az ideológiai elfogultság a fő gond a kísérleti tankönyvekkel, hanem az, hogy nagyon rosszul lehet belőlük tanulni és tanítani – a térképek botrányosak, a fogalmak pontatlanok, a források és kiegészítő eszközök következetlenek. Elismert tankönyvszerzők vették górcső alá a 9. osztályos történelemtankönyvet.
Dupcsik Csaba és Repárszky Ildikó sokat dícsért tankönyv-sorozatát is kivonták a forgalomból, amikor az állam szakmai szempontok figyelmen kívül hagyásával átszabta a piacot, így akár elfogultak is lehetnének, ehelyett minden eddiginél részletesebb hibajegyzéket tettek közzé – írja az Index. Az új könyvben nagyon sok a szakmai baki: nem a történészi pontosságról van szó elsősorban, hanem arról, hogy mennyire tanítható és tanulható a kiadvány.
A bírálók szerint nem látszanak a könyvben a legújabb történelemtudományi eredmények és hiába tesznek úgy a kiadvány szerzői, mintha feltalálták volna a spanyolviaszt, a kísérleti tankönyv egyáltalán nem újító. Nincs forráskritika, nincs információ a források szerzőinek szempontjairól, motivációiról, elfogáultságairól. A képanyag inkább illusztráció, mint a tananyag része, néha az sem derül ki, mi látható egy-egy képen. A térképek pedig hemzsegnek a történelmi és topográfiai tévedésektől: előfordul, hogy konkrét, a térképre vonatkozó kérdéseket se lehet megválaszolni a térkép alapján.
A részletes hibalistát a Történelemtanárok Egyletének honlapján tették közzé.