Az év első felében a csökkenő fizetési határidőknek szerencsére több cég tudott megfelelni, azonban akik késve fizették ki a számláikat, többet késtek az egy évvel korábbiakhoz képest – összegzi a Bisnode nemzetközi cégminősítő.
Az átlagos fizetési határidő alapján a magyar vállalkozások az elmúlt hat hónapban kisebb fizetési határidőket engedélyeztek partnereiknek, mint korábban. Míg a tavalyi első félévben 27 nap volt az átlagos fizetési határidő, addig idén január és június között az átlag 25 nap volt. Azaz a cégek kevésbé engedékenyek a hosszabb fizetési határidőkkel kapcsolatban, ami arra utal, hogy a piaci bizalom még nem állt helyre.
A legnagyobb fizetési határidő (több mint 35 nap) a vegyiparra, az elektronikai termékek gyártására, a fafeldolgozásra és a gépiparra volt jellemző.
Még jobban kettészakadt a cégvilág
A felmérés adatai alapján van egy bővülő réteg, amely határidőben tud fizetni, viszont akik késnek a számláikkal még nagyobb csúszásokba esnek. Mindebből az látható, hogy a cégvilág fizetőképesség szempontjából jobban kettészakadt, mint korábban. Ma átlagosan, ha egy vállalkozás nem tudja számláját időben kifizetni 19 napot késik a teljesítéssel, a tavalyi év első felében ez a szám „csupán” 16 nap volt.
A legtöbbet késő szektorok listáját az ingatlanügyletek (50 nap) és az építőipar vezeti (32 nap). Arányait tekintve a papíriparban és az építőiparban tudják legkevésbé határidőben fizetni számláikat a cégek. Ezekre az iparágakra érdemes kiemelt figyelmet fordítani utólagos fizetés engedélyezése esetén.
Üzleti tipp
Keleti József, a Bisnode-csoport országigazgatója elmondta: a fizetési tapasztalatok és szokások vizsgálata minden szerződéskötés esetén lényeges információhoz juttatja a cégeket. Amennyiben látják, hogy partnerük máshol késve fizet, érdemes szigorúbb fizetési feltételeket megszabni, előleget vagy előre utalást kérni.
Az alapos cégminősítés, a fizetési szokások vizsgálata azonban nem csak a veszélyek feltérképezésénél nyújt segítséget. Akkor is hasznos információval szolgál, ha egy társaság azt szeretné feltérképezni, hogy milyen piacokra célozzon, melyek azok a jól fizető vállalkozások, amelyekkel érdemes felvennie a kapcsolatot.