Közleményük szerint a naponta elindított közel 3000 vonatból a feláras rendszer kiterjesztése után is csak 456 InterCity, hibrid, gyors vagy sebes járaton kell gyorsvonati pótjegyet váltani.
Hangsúlyozzák, hogy a 65 év felettiek a pótjegyköteles vonatokon eddig sem utazhattak térítésmentesen, a kiegészítő jegyeket eddig is meg kellett vásárolniuk. A menetrendi besorolás változtatása tehát ebből a szempontból sem jelent újdonságot.
Arra is kitérnek, hogy a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény előírásai szerint 2012 óta a rugalmas árképzés érdekében a közlekedési társaságokkal kötött közszolgáltatási szerződésekben határozzák meg a díjakat. A mostani intézkedéssel a díjstruktúra nem, csak egyes járatok menetrendi besorolása módosul, a változásról a személyszállító vasúttársaság a menetrendek meghirdetésére előírt 14 napos határidővel tájékoztatta utasait.
A közlemény szerint a MÁV-START Zrt. a gyorsvonati pótjegyből származó bevételeket járműállománya felújítására fordítja. A vasúttársaság az idén és jövőre 1 milliárd forintot költ közel 300 vasúti kocsi szolgáltatási színvonalának növelésére. A vállalat 2013 második felében az Új Széchenyi Terv forrásaiból korszerűsített Budapest-Székesfehérvár elővárosi vasútvonalon és a kapcsolódó vonalakon jelentős menetrendi fejlesztést hajt végre.
A közlekedők többféle módon mentesülhetnek a gyorsvonati pótjegy megváltása alól. A MÁV-START Zrt. bérletével vagy START Klub kártyával rendelkező utasoknak nem kell felárat fizetniük. Így a rendszeresen munkába vagy iskolába vonatozókat a pótjegyes járatok körének kiterjesztése nem érinti – hangsúlyozza az NFM.
Azt is kiemelik, hogy az alaptarifa és a 65 év felettiek utazási kedvezményének mértéke a kormányváltás óta változatlan. A legutóbbi átfogó emelés a szocialista kormányzás idején, 2010 februárjában történt, a jegyek ára akkor 15, a bérleteké 10 százalékkal nőtt. A tarifák összességében 140 százalékkal emelkedtek 2002 és 2010 között – szögezik le.