Belföld

A szegedi partizán

Az elmúlt hetek Solymos-Tóth oda- és visszacsapása csak egy újabb fejezete az SZKT elmúlt másfél éves gyászos történetének - írja a Best of Szeged.

Tóth István Tibor kudarcsorozatáért maga is sokat tett, de az őt kinevező Fidesz-frakció is ahol csak lehetett megnehezítette az igazgató helyzetét. Juhász Gyula ki is mondta amit már a Fideszben is sokan hibának tartanak: az, hogy Haág Zalán kezdeményezésére ingyenessé tették a rakparti parkolást és bevezették a kismama bérletet, sok tízmilliós bevételtől fosztja meg a közlekedési társaságot. Az önkormányzati választások utáni lendületben persze ezek kis tételeknek tűntek, de Tóth joggal hivatkozhat arra, hogy ezek a veszteségek csak hozzáadódtak a parkolási díjak beszedésének megváltoztatásából, a minimálbér emeléséből, majd a bérkompenzációból adódó költségnövekedéseihez (ezek a fideszes kormányzat intézkedései voltak), amit a Fidesz-frakció nem kívánt a tömegközlekedési díjakban kompenzálni.

Az igazgató persze maga is tett azért, hogy csökkenjenek a bevételei, hiszen 2011-ben az SZKT szűkítette a trolik és villamosok menetrendjét, aminek következtében idén kevesebb bevétel jár neki a közösből. (A Volán és az SZKT között a bevételeket az előző év arányai alapján osztják fel.) Történt ez úgy, hogy a cég személyzeti költségei nem csökkentek, vagyis a ritkításokkal jelentkező bevételkieséssel szemben nem állt komoly megtakarítás. Emellett a jól értesültek szerint a cég környékén ismét megjelentek azok a beszállítók, akik már a Bartha-korszakban is tetemes haszonnal dolgoztak a tömegközlekedési cégnek. Nem javította a helyzetet az sem, hogy szakemberek szerint a kettes járatot és a Pesákat túlzottan gyorsan indította be a cég. Bár a kettes beindításával tulajdonképpen nem szolgáltat most többet az SZKT, mint két éve, de a márciusi indulás, amikor még nem volt Szegeden a teljes új villamospark, rendkívüli erőfeszítéseket követelt meg a cégtől.

Tóth mindemellett nem tudott elszakadni attól az érdekkörtől sem, amely székébe helyezte. Ahogy azt a Best of Szeged korábban megírta, a trolibeszerzés ügyében tett számtalan feljelentés és bejelentés mögött orosz trolis érdekeket lehetett sejteni. A feljelentgetősdiben eleinte Gyimesi átvilágító bizottsági elnök is szívesen részt vett, aztán ahogy kifulladt a dolog, a háttérbe húzódott, a frontvonalban hagyva Tóthot, aki az utolsó töltényig küzdött, mint egy tájékozatlan orosz partizáncsapat a Győzelem Napja után.

Két héttel ezelőtt aztán az utolsó eljárás is lezárult, aminek eredményeképpen elkezdhető lesz a trolik gyártása, a késés másfél év. E mellé a siker mellé gyűjtötte be Tóth még tavasszal a nosztalgiavillamosok eladásának felvetéséért kapott keresetlen szavakat és információnk szerint sikertelenül próbálkozott további járatritkítással és díjemeléssel is, a fideszes képviselők azonban egyiket sem támogatták. Ez két dolgot is mutat: Tóth tekintélye a Fideszben is a nullához közelít és a képviselőknek nincs elképzelése arra, hogy hogyan oldják meg azt a helyzetet, amit korábbi intézkedéseikkel és Tóth kinevezésével maguk idéztek elő.

A teljes cikk ide kattintva olvasható.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik