Szegeden a sugár- és körutak gyors eljutást biztosítanak a városrészek között. Az M5-ös és M43-as autópályák átadása óta az átmenő nehézgépjármű-forgalom elkerüli Szegedet, az elmúlt évek közlekedési fejlesztései nyomán számos helyen újultak meg az útfelületek, átépült a Kiskörút északi íve, a külső körút részeként szolgáló Vásárhelyi Pál utca kapacitását pedig két ütemben növeli a város. Ezek miatt indokolt, hogy a kevésbé frekventált helyeket csökkenjen az átmenő forgalom és a 30-as zónák segítségével az ott élők életkörülményeit és biztonságát növeljék.
Az önkormányzat nyugat-európai tapasztalatok alapján már több mint egy évtizede tudatosan jelöl ki forgalomcsillapított övezeteket Ezeknek célja a korábban szinte forgalommentes mellékutak, lakóutcák védelme az egyre inkább oda is beáramló közlekedés veszélyeitől és negatív hatásaitól – például a zaj- és légszennyezéstől – megkönnyítve a közlekedés védtelenebb szereplőinek – gyalogosok, kerékpárosok, idősek, gyerekek – közlekedését is. A 30-as zónák azonban csak akkor töltik be szerepüket és járulnak hozzá a városi lakosság közérzetének javulásához, ha egységesen, a város minél nagyobb részét lefedve kerülnek kijelölésre: a közlekedők tudják, mire számítsanak, nem éri őket meglepetés, nem kényszerülnek minduntalan a táblák jelzéseinek figyelésére.
Jelenleg a város három részén jelöltek ki Tempo 30-as övezetet. A többi hét zónát várhatóan jövőre jelölik majd ki. Az érintett területek a következők: • a Tisza L. krt. – Petőfi S. sgt. – Rákóczi u. – Galamb u. – Tisza által határolt területen; • a Tisza L. krt. – József A. sgt. – Nagykörút – Felső-Tisza part által határolt területen; • Újszegeden, a Temesvári krt. – Szőregi út – Thököly u. – Derkovits fasor – Töltés u. – Fő fasor által határolt területen.