Magyarország még 2008 decemberében nyújtotta be a az uniónak az M43 autópálya Szeged és Makó közötti szakaszát és a Budapest-Kelenföld–Székesfehérvár–Boba vasútvonal átépítését érintő kérelmeit. Ezekben a magyar hatóságok az általános forgalmi adót mint támogatható kiadást vették figyelembe, mivel szerintük a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) nem tudja viselni, továbbhárítani és visszaigényelni az általa megfizetett áfát.
Az Európai Bizottság viszont ezt másképp látta, ezért lett a per, és az Európai Törvényszék tegnap elutasította Magyarország kereseteit, hogy a két beruházáshoz kapcsolódó áfaviselés is legyen része az uniós támogatásnak
A Nemzetgazdasági Minisztériumnál (NMG) a törvényszék döntésére reagálva ma azt közölték: a magyar kormány a folyamatban lévő eljárás ideje alatt nem számol el a peres európai uniós forrásokkal, és szerintük nincs visszafizetési kockázata a keresetek elutasításának.
Az NGM-nél azt is elmondták: a határozatok ismeretében a magyar fél költségvetési bevételt nem számol el. A tárca szerint az elutasító döntés tudomásul vétele esetén a Közlekedési Operatív Program keretének egy része felszabadul, amely újabb fejlesztésekre fordítható, a per folytatása és jogerős, az országra előnyös kimenetelű döntés esetén pedig a peresített összeg akár 10 milliárdos nagyságrendben is enyhítheti a központi költségvetés terheit.
A kormánynak két hónapon belül kell döntenie arról, hogy benyújt-e fellebbezést az Európai Törvényszék első fokon hozott ítélete ellen.