Novemberre elkészül a gönyűi kikötő továbbfejlesztésének tanulmánya – közölte a létesítményt kezelő Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság vezetője, Németh József.
Az igazgató elmondta, hogy tízmilliárdos nagyságrendű, de szakaszokban megvalósítható fejlesztések szerepelnek majd a koncepcióban; lényeges elemként említette a mederátalakítást.
Két méterrel emelkedhet a vízszint
A Mosoni- és az Öreg-Duna találkozásánál, a torkolat átalakításával medencés kikötőt alakítanának ki, így a folyó a mostaninál lassabban töltené fel iszappal a medret. Egy további elem révén a Mosoni-Duna vízszintjét is szabályozni tudnák. Hogy mennyivel emelhetnék meg a vízszintet, az igény kérdése. „Nem akarunk többet, az ötvenes-hatvanas évek vízjárását szeretnénk a Mosoni-Duna alsó szakaszán visszahozni, ez másfél-két méteres szintemelkedést jelentene.”
(Illusztráció: T.Zs.)
Összekötnék a kikötőt az autópályával
Az évekkel ezelőtt lezárult előző fejlesztés első koncepciójában még szerepelt, hogy a vasúti sínek felfussanak a partfalra, később azonban ezt az elemet kihagyták. Így jelenleg nem oldható meg közvetlenül a vasúti és a vízi szállítás összekapcsolása. Az ÉDUVÍZIG vezetője a tervezett fejlesztések között említette, hogy nemcsak a kikötő belső infrastruktúrát bővítenék, de egy kétszer egysávos, 3-4 kilométer hosszú szakasszal összekötnék a létesítményt az M19-es gyorsforgalmi úttal.
Fél évtizede fejeződött be a kikötő fejlesztésének legutóbbi, nyolcmilliárd forintos, háromnegyed részben uniós, valamint magyar kormányzati forrásból finanszírozott fejlesztése. Ennek során 12,6 kilométeres sínpárral kapcsolták a kikötőt a Budapest-Hegyeshalom vasútvonalhoz, valamint infrastruktúrával látták el a kikötő iparterületét.