Kalocsai Zsolt, az RSM DTM elnök-vezérigazgatója blogbejegyzésében ismerteti: a mostani tanévkezdéskor a juttatás még a régi szabályok szerint természetben is adható, vagy a munkavállaló számla ellenében is el tud számolni munkáltatójával. Ezek a juttatási formák azonban jövőre megszűnnek, a munkaadó 2013. január 1-jétől már csak utalvány formájában vagy innovatív elektronikus fizetési kártyával (e-utalvány) nyújthatja a támogatást.
Erre érdemes figyelni és felkészülni, hiszen az utalványokat jövőre időben be kell majd szerezni – figyelmeztet Kalocsai Zsolt. A változás hátrányosan érintheti azokat a szülőket, akik a tankönyveket jövőre az iskolától szerzik be, amennyiben azok nem tudják majd az utalványokat elfogadni. Érdemes tehát az iskoláknak is felkészülniük az új szabályozásra. Mellettük a kisebb vállalkozásokat érintheti még kedvezőtlenül a jövő évi változás, amelyek eddig jellemzően a munkavállaló által benyújtott számlák alapján adták a támogatást.
Az iskolakezdési támogatást évente egyszer lehet igénybe venni az iskolakezdést megelőző, valamint az azt követő 60 napos időintervallumban, vagyis a 2012. szeptember 3-án kezdődő oktatás esetében 2012. július 4. és november 2. között. Január 1-jétől kedvező változás, hogy a támogatás az iskolakezdést megelőző 60. naptól egészen év végéig juttatható lesz.
Iskolakezdési támogatásban azok a munkavállalók részesülhetnek, akiknek általános iskolába vagy középiskolába járó gyermekük van. Fontos, hogy a szülő vagy a gyám jogosult legyen a családi pótlékra, enélkül ugyanis nem adható támogatás. Ugyanazon gyermek után mindkét szülő részesülhet a támogatásban, így annak összege akár a duplájára is nőhet. Támogatásban részesülhet a nem vér szerinti szülő is, amennyiben családi pótlékra jogosult házastárssal él együtt. Az EGT-tagállamban lévő oktatási intézmény látogatása nem zárja ki a juttatás lehetőségét.
Gyakorlatilag bármilyen összeg adható, azonban a kedvező adóztatás mellett évente a minimálbér 30 százaléka, azaz 27 900 forint támogatás juttatható minden egyes gyermek után. Ez magasabb a tavalyi 23 400 forintnál, ami a minimálbér emelkedésével függ össze. Mivel az iskolakezdési támogatást mindkét szülő ugyanazon gyermek után is igénybe veheti, gyermekenként a támogatás összege elérheti az 55 800 forintot a tavalyi 46 800 forinttal szemben.
Az adóterhet a munkáltató/kifizető viseli, ennek mértéke 16 százalék 1,19-cel szorozva, valamint 10 százalékos egészségügyi hozzájárulással is számolni kell, így a juttatás adóterhe a tavalyi 19,04 százalékról 30,94 százalékra nő. A 30,94 százalékos adóterhet a 27 900 forintos összegig a kifizető, tehát a juttató fizeti meg a NAV részére. Amennyiben a kedvezményezett béren kívüli juttatás meghaladja ezt az összeget, akkor már 51,17 százalékos adóteher merül fel, hiszen már 27 százalék egészségügyi hozzájárulási fizetési kötelezettség is terheli a 27 900 forint feletti juttatást. A juttatás adóterhe a béreket terhelő adókhoz képest kedvező.
Iskolalátogatási igazolást a korábbi évekkel szemben nem kell benyújtani, elég, ha a szülő nyilatkozik arról, hogy jogosult a támogatás igénybe vételére. Ha azonban jogosulatlanul tesz ilyen nyilatkozatot, szankcionálható. Szankciót vonhat maga után az is, ha a szülő jogosult ugyan a juttatásra, de a szükséges nyilatkozatot nem adja le. Ebben az esetben a juttatást vélelmezhetően bérkifizetésnek fogja minősíteni az adóhatóság, ami egyrészt lényegesen magasabb adóterheket jelent, másrészt bírsággal is számolni kell.
Az iskolakezdési támogatást elsősorban tankönyvek, taneszközök és ruházat vásárlására lehet felhasználni. A gyakorlatnak megfelelően taneszköz minden, a tanuláshoz szükséges eszköz, így a technikai csomag, tolltartó, ceruzák, ragasztók, festékek, rajzlapok. A taneszköz kategóriájába sorolható az adószakértő szerint a gyermek részére vásárolt íróasztal vagy tanulóasztal, illetve az ahhoz szükséges szék is. A ruházat fogalma pedig tágan érdemezendő, így bármi ide értendő, amit az iskolában a gyermekek viselhetnek, még egy divatos sportcipő is.