Belföld

Van ködlámpánk, de használni még nem tudjuk

A ködös őszi időben egyre több gondot okoz a vezetőknek a látótávolság csökkenése. Ilyenkor mindenki a ködlámpában bízik, ám használata néha csak gondot okoz. Miért?

A szakértő szerint nagyon sokan helytelenül alkalmazzák a ködlámpát, olykor indokolatlanul is bekapcsolják, illetve köd esetén sem figyelnek oda a szabályokra. Van egy találó mondás, miszerint számos autós „ősszel bekapcsolja, s csak tavasszal kapcsolja ki” a ködlámpát. Pedig használata nem évszakokhoz kötött, mint a téligumi esetében, hanem a mindenkori látási viszonyokhoz. Napsütéses téli időben tehát teljesen felesleges működtetni.

„Sajnos sok baleset adódik abból, hogy az autósok bekapcsolva felejtik a ködlámpát jó látási viszonyok esetén is. A szemből érkezőket pedig elvakíthatja, megzavarhatja az erős fény.” – mondta el a Győr24-nek szakmai véleményét Balogh Csaba, közlekedésmérnök, oktató.

„A történet persze nem itt ér véget. Indokolt esetben is vannak írott és iratlan szabályok a ködfényszórók helyes használatára. Egyes autótípusokon dupla, míg más járműveken csak egy-egy ködfényszóró található elől és hátul. Amennyiben olyan jármű mögött haladunk, melyen dupla hátsó ködlámpák világítanak, célszerű nagyobb követési távolságot tartani, mivel a fények miatt nehezebben észleljük a felvillanó féklámpákat. A ködlámpák erős fénye mellett ugyanis nem éri akkora inger a szemünket mint egyébként. Nem kötelező, de javasolt ebben az esetben a jobb oldali hátsó ködlámpa izzóját kivenni.

Ha felzárkózik mögénk egy autóstársunk, akkor kapcsoljuk le a hátsó ködlámpát. Ebben az esetben már elhárul az esetleges balesetveszély, mert a mögöttünk haladó jobb esetben tudja, hogy előtte közlekedünk. Kikapcsolt lámpával nem okozunk neki kellemetlenséget a vakító ”ködvágókkal” – mondta el a szakértő.

„Új, ám szerencsére nem elterjedt divat, hogy egyesek xenon fényű ködfényszórókkal tunningolják a kocsijukat. Ez megtévesztő, ennél fogva veszélyes is. A xenon izzók sokkal erősebbek, távolról pedig a megkülönböztető kék jelzésre hasonlítanak. Az első ködfényszórók ideális színe a kadmium sárga és a fehér.

Nemrég jelent meg egy közlekedési tanulmány, mely kiemelten foglalkozik a ködlámpa használatának szokásairól hazánkban. Sajnos a statisztikák azt mutatják, hogy magyarországon az autósok közel 60 százaléka nem veszi komolyan a ködlámpás autózás szabályait vagy nem is ismeri azokat.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik