A 2012-ben mért enyhe csökkenés után 2013-ban ismét nagyobb részesedést tudtak elérni a kereskedelmi márkás termékek a GfK felmérése szerint. Az értékben kifejezett forgalmi adatok alapján piacrészük éves átlagban 26 százalékot ért el.
A sajátmárkás termékeket alapvetően ugye azért szeretjük, mert olcsóbbak a klasszikus márkák. Ezért is tudnak teret hódítani.
Sajátmárkás kontra A márkás
A kereskedelmi márkák elsősorban az A márkák (klasszikus, ismert márkák) rovására tudtak növekedni, de a növekményhez a háztartások nagyobb vásárlási intenzitása is hozzájárult.
Ezzel együtt továbbra is az A márkák dominálnak, a teljes FMCG forgalom 47 százalékát szerezték meg az elmúlt esztendőben – derül ki tanulmányból.
Kereskedelmi márkás/B márkás
2012-ben a B márkák – azaz marketing-támogatás nélküli, kisebb gyártói márkák – erősödése miatt szorultak vissza a kereskedelmi márkák.
2013-ban viszont fordult a kocka, a B márkák aránya nem változott, de az A márkák piacrészt veszítettek a kereskedelmi márkákkal szemben.
Leggyakrabban ezt vesszük
A magyar háztartások továbbra is A márkás termékeket választanak leggyakrabban, 2013-ban átlagosan 136 alkalommal (2-3 naponta) vásároltak ilyen gyártói termékeket.
Kereskedelmi márkás termékeket ennél ritkábban, átlagosan 129 alkalommal, míg B márkás gyártói terméket 121 alkalommal szereztek be a vizsgált időszak során.
Amiből nem kell a gazdaságos
A nagy gyártói márkák továbbra is őrzik pozíciójukat az általuk uralt kategóriákban (pl. sör, tea, pörkölt kávé, stb.) – szögezi le a tanulmány. De számos olyan kategóriát is említenek, amelyben a kereskedelmi márkák vannak túlsúlyban.
Jellemzően ilyenek a gyorsan forgó fogyasztási cikkek (FMCG) közé tartozó tejtermékek, az állateledelek és a fagyasztott termékek is – derül ki a tanulmányból.
A Pénzcentrum.hu információi szerint több olyan termékkör is van, amelyekből a magyar vásárlók nem szívesen veszik a gazdaságosat. Inkább többet fizetnek, hogy a jól bevált márkák kerüljenek kosarukba. Szerintük ezeknél nem „alkuszunk”:
– sör, alkoholos italok
– tea
– (pörkölt) kávé
– édességek, csokik, kekszek
– jégkrémek
– szénsavas üdítők
– tejföl
– margarin
– kozmetikumok, fogkrémek
– háztartási papíráruk, szalvéták, papír zsebkendők