Nagyvilág

Vitatják az orosz repülőgép-baleset okait

Elhunyt a keddi petrozavodszki repülőgép-katasztrófát túlélő tízéves kisfiú a város egyik kórházában - közölte szerdán reggel Karélia egészségügyi minisztere, miközben a szerdai orosz sajtóban és az interneten a szakértők hevesen vitatják a baleset lehetséges okait.

A kisfiú halálával a baleset áldozatainak száma 45-re emelkedett.

A hét további túlélő közül hat súlyos, de stabil állapotban van, egy asszony állapota pedig nem ad okot aggodalomra.


A
balesetet még egy gyerek túlélte: a lapok szerdai beszámolójából ítélve
a szerdán elhunyt kisfiú 14 éves nővéréről van szó. A család azt
tervezte, hogy Juzsno-Szahalinszkból végleg Karéliába költözik, mert oda
helyezték dolgozni az édesanyát, aki ezért indult el gyerekeivel
megnézni a várost. Az asszony szintén az áldozatok között van.

A
repülőgép közvetlenül a petrozavodszki repülőtér mellett, leszállás
közben egy autóútba csapódott kedden, majd kigyulladt. A fedélzetén lévő
52 személy túlnyomó többsége életét vesztette.


Szerdától egész Karéliában háromnapos gyászt tartanak az áldozatok emlékére.

A
szakemberek szinte egybehangzóan arra mutatnak rá nyilatkozataikban,
hogy bármi volt is a konkrét ok, a hiba a rendszerben van, egyebek
mellett a pilóták kiképzésében.


Egyhangúlag vitatják azt a
feltételezést, hogy a gép elszakította volna a magasfeszültségű
vezetéket, s ezért kialudtak volna a leszállópálya jelzőfényei. A
Moszkovszkij Komszomolec című lapnak Szergej Knisov pilóta elmondta: a
repülőtereknek még a közelében sincs vezeték a föld felett, hogy ne
veszélyeztesse a gépeket. A Komszomolszkaja Pravda című lap tudósítói
pedig leírták: távolabb láttak ugyan vezetékeket, de mind ép volt.


A
lap által megkérdezett szakértők egyebek között azt vetették fel, hogy a
gépeket a végsőkig lestrapálják, ahelyett hogy nagyjavításra küldenék
azokat, vagy újat vennének helyettük. Alekszandr Gurov, az állami duma
biztonsági bizottságának tagja elmondta: a repülésben ténykedő
üzletemberek ingyen kapták a gépeket, és most az utolsó csepp bevételt
is kifacsarják belőlük. “Sürgősen meg kellene vizsgáltatni szakértőkkel
minden magán-légitársaságot, de nem oroszokkal, mert azokat egyszerűen
megvesztegetik” – mondta.


A pilótaképzéssel is súlyos problémák
vannak, kezdve attól, hogy nem megfelelő az oktatás és nincs elég
szimulátor, egészen odáig, hogy még ebben a szakmában is lehet
Oroszországban pénzért diplomát szerezni – mondták a helyzet ismerői.


Knisov
a Moszkovszkij Komszomolecnek kifejtette: bármi történt is, a pilótának
fel kellett volna emelni a gépet és újabb leszállási kísérletet kellett
volna tenni. Hozzátette: az ilyenről azonban igazoló jelentést kell
írni, s ezt mindenki igyekszik elkerülni. Emellett a pilóta döntése
számtalan tényezőtől függ, például hogy mennyire fáradt. Riasztó
példaként felhozta: 15 évvel ezelőtt Ivanovóban történt katasztrófa egy
hasonló géppel, s ott az volt a fő ok, hogy a pilóták siettek, mert nem
akarták lekésni a repülőtérről a városba kora este induló utolsó buszt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik