Jelenleg a román oktatási rendszer nem tesz különbséget a román és a nem román anyanyelvű gyerekek között, ezért mindenki egységes tanrend szerint tanulja a román nyelv és irodalmat. A Mediafax hírügynökség szerint Basescu elmondta: a helyi lakosokkal folytatott beszélgetésből kiderült, hogy főként a román nyelv oktatásának a módszerével elégedetlenek.
Egyrészt azt sérelmezték, hogy Székelyföldön a román nyelvtanárok között túl sok a helyettesítő pedagógus, másrészt pedig azt, hogy gyerekeiket pont úgy kezelik a román nyelvórákon, mint a román anyanyelvűeket, ami miatt nehezen sajátítják el az állam nyelvét.
Elemi oktatás
Basescu szerint a sajátos rendszert legalább az elemi iskolában kellene alkalmazni, hogy a magyar családokból származó diákoknak könnyebb legyen a román megtanulása.
“Világos, hogy nem lehet úgy tanítani egy romániai magyar gyereket, mint egy olyan társát, aki otthon hét évig románul beszélt” – mondta Basescu, aki szerint a románnyelv-tanárnak mind a román, mind a magyar nyelvet ismernie kell. (A székelyföldi iskolákban sok helyen jelenleg olyan román anyanyelvű pedagógusok tanítják az állam nyelvét, akik nem beszélnek magyarul – a tud. megj.)
Csökkentenék a különbségeket
A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) már a rendszerváltás óta szorgalmazza ennek a nyelvoktatás sajátos formájának a meghonosítását – mindmáig sikertelenül. Nyelvészek szerint ez a különbségtétel elősegítené, hogy a Székelyföldön élő magyar gyerekek is jobban megtanulják a románt, ami esélyegyenlőséget biztosítana számukra a különböző iskolai vizsgákon.
Basescu kifejtette véleményét a közvetlen beruházásokról is, amelyek Kovászna megyében rendkívül alacsonyak. Szerinte egyrészt a fejletlen infrastruktúra, másrészt pedig az távolítja el a befektetőket, hogy kialakult az a benyomás, miszerint etnikai viták törhetnek ki a megyében.